۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۸

گوشی‌هایی که راحت هک می‌شوند

ایتنا - کوین می‌تنیک هکر جنجالی اهل انگلیس دیروز با انجام یک آزمایش ساده نشان داد که گوشی‌های همراه تا چه اندازه ناامن هستند و می‌توان به راحتی آن‌ها را هک کرد.
گوشی‌هایی که راحت هک می‌شوند


به گزارش ایتنا به نقل از فارس، این روز‌ها با افشای این مساله که خبرنگاران نشریه News of the World وابسته به رابرت مرداک غول رسانه‌ای صهیونیست آمریکا با هک کردن گوشی‌های مردم به اطلاعات شخصی آن‌ها دسترسی یافته‌اند، جنجال گسترده‌ای در انگلیس به راه افتاده است.

این افراد با پرداخت پول به هکر‌ها توانسته بودند به صندوق پستی صوتی موبایل چند مقتول دسترسی پیدا کنند. این کار در مورد چند بازیگر مشهور، سیاستمدار و حتی اعضای خانواده سلطنتی انگلستان هم رخ داده و یک افتضاح واقعی را به همراه آورده است.

حال این نگرانی به وجود آمده که اگر روزنامه نگاران می‌توانند به راحتی آب خوردن گوشی‌های مردم را هک کنند، پس لابد مردم عادی هم توانایی چنین کاری را دارند.

کوین می‌تنیک هکر انگلیسی که به خاطر هک‌های متعدد چندسالی را هم در زندان بوده و امروزه به عنوان مشاور امنیتی فعالیت می‌کند، معتقد است هک کردن گوشی‌های همراه که به phreaking شهرت یافته کار بسیار ساده‌ای است و خود وی می‌تواند با هر گوشی این کار را انجام دهد.

هک عملی گوشی در ۳۰ دقیقه
وی برای اثبات ادعای خود در عرض چند دقیقه توانست از طریق گوشی خودش به صندوق پستی صوتی یک موبایل دیگر نفوذ کند یا شمراه تلفن همراه فرد مورد نظرش را از طریق عملیات هکری به دست آورد.

وی برای اینکه به مکالمات فرد مورد نظرش به طور مخفیانه گوش دهد ابتدا شماره‌ای را گرفت. این شماره وی را به سیستمی که برای چنین اقدامات خرابکارانه‌ای طراحی شده بود متصل کرد. وی سپس یک شماره PIN را وارد کرد.

می‌تنیک در ادامه کد ناحیه و شماره‌ای که وانمود می‌شد از طریق آن تماس گرفته شده را وارد کرد و سپس توانست پیام‌های صوتی ضبط شده برای فرد موردنظرش را استراق سمع کند.

به گفته وی، ضعف امنیتی در میان اپراتورهای تلفن همراه در انگلستان به هر کسی امکان می‌دهد تا با اندک دانش فنی به اطلاعات دیگر مشترکان تلفن همراه دسترسی داشته باشد.

در واقع هکر‌ها به سادگی می‌توانند اپراتورهای تلفن همراه در این کشور را گول بزنند و وانمود کنند یک تماس گیرنده عادی هستند و سپس به اطلاعات محرمانه هر مشترک دسترسی پیدا کنند.

این هکر می‌گوید برای این کار کدی را نوشته که برگرفته از سیستم نرم افزاری متن باز شرکت‌های مخابراتی است و سپس با استفاده از یک سرویس voice-over-IP یا تلفن اینترنتی موفق شده caller ID را بنا بر علاقه خودش به دلخواه تنظیم کند.

به گفته وی، فریب دادن همه اپراتورهای تلفن همراه در انگلیس ممکن است و این کار فقط به اندکی اطلاعات در زمینه برنامه نویسی و همین طور شناخت از عملکرد فنی تلفن‌های همراه نیاز دارد.

می‌تنیک در این مورد می‌گوید: حتی یک بچه ۱۵ ساله هم می‌تواند یک اسکریپت ساده بنویسد و با پیدا کردن یک سرویس دهنده VoIP به شبکه‌های اپراتورهای تلفن همراه نفوذ کند.

به گفته وی کل فرایند هک کردن یک گوشی در این کشور ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و اگر هم شما چیزی از برنامه نویسی سر در نمی‌آورید باز هم قادر به این کار خواهید بود. تنها کافیست از برنامه‌های آماده موجود در بازار زیرزمینی هکر‌ها استفاده کنید و مبلغ ناچیزی برای این کار به آن‌ها بپردازید.

تکنیک‌های هکر‌ها چیست؟
به گفته وی، هکر‌ها برای این کار از تکنیکی موسوم به Caller ID Spoofing استفاده می‌کنند. این کار روش تازه‌ای نیست و از سال ۲۰۰۶ تاکنون متداول بوده و البته هکرهای حرفه‌ای نزدیک به یک دهه است که از این روش برای استراق سمع تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند.

می‌تنیک معتقد است این روش از روش مورد استفاده روزنامه نگاران انگلیسی برای هک کردن گوشی‌های سیاستمداران و بازیگران پیچیده‌تر است. آن‌ها با استفاده از PIN کدهای گوشی‌ها و دسترسی به آن‌ها توانسته بودند به صندوق پستی الکترونیک گوشی‌ها دسترسی پیدا کنند و حتی برخی پیام‌های ذخیره شده در آن‌ها را پاک کنند.

اولین رسوایی مربوط به هک کردن گوشی‌ها در انگلیس ۵ سال قبل خبری شد و از آن زمان تاکنون اپراتور‌ها چند بار شیوه‌های مورد استفاده‌شان را برای تامین امنیت کاربران عوض کرده‌اند، اما مشکل هنوز هم حل نشده و هک کردن گوشی‌های موبایل کماکان ممکن است.

بر اساس قانون Truth in Caller ID Act مصوب سال ۲۰۱۰ در مجلس عوام این کشور هرگونه تلاش برای نفوذ به گوشی‌های تلفن همراه مردم و خرابکاری و کلاهبرداری از این طریق جرم است، اما ظاهراً این قوانین نه از سوی هکر‌ها مود احترام است و نه از سوی روزنامه نگاران.


سوابق رسوایی
اما این ماجرا از آنجا آغاز شد که اندی کلسون، سردبیر سابق هفته نامه جنجالی «نیوز آو د وورلد» یا «اخبار جهان» که تا چندی قبل به عنوان مسئول امور رسانه‌ای رهبر حزب محافظه کار انگلیس فعالیت می‌کرد به پرداخت رشوه به پلیس برای دریافت اخبار داغ و جنجالی و هک کردن گوشی‌های همراه افراد مختلف برای دسترسی به اخبار داغ و جنجالی متهم شد.

به گزارش بی‌بی سی، پنج سال پیش، درسال ۲۰۰۶ هنگامیکه تحقیقات پلیس اسکاتلندیارد درباره چگونگی دستیابی هفته نامه «اخبار جهان» به بعضی اطلاعات و مکالمات خصوصی مربوط به دو فرزند ولیعهد این کشور از یک تبانی غیر قانونی پرده برداشت، نام اندی کلسون هم بر سر زبان‌ها افتاد.

تبانی بین کلایو گودمن، خبرنگار امور دربار نشریه «اخبار جهان» با یک کارآگاه خصوصی برای هک کردن پیام‌های روی تلفن‌های همراه دستیاران این دو عضو خانواده سلطنتی در زمانی صورت گرفت که اندی کلسون سردبیر هفته نامه اخبار جهان بود.

به دنبال محاکمه و محکومیت به زندان دو متهم در ژانویه سال ۲۰۰۷، آقای کلسون، ضمن اظهار بی‌اطلاعی کامل از تصمیم خبرنگار زیردست خود به استراق سمع از مکالمات و پیام‌های اعضاء دربار انگلیس گفت که به عنوان سردبیر نشریه قبول مسئولیت کرده و از مقام خود استعفا کرد. نکته جالب آن بود که دیوید کامرون که در آن زمان هنوز نخست وزیر انگلیس نشده بود و رهبر حزب اقلیت محافظه کار بود، اندی کلسون را به عنوان مسئول امور رسانه‌ای خود استخدام کرد.

با زندانی شدن کلسون تعدادی از نمایندگان مجلس عوام و چند چهره هنری و تلویزیونی، با ادعاهایی مشابه علیه گروه انتشاراتی هفته نامه «اخبار جهان» اقامه دعوی کردند.

وقتی تحقیقات پلیس لندن تعداد تلفن‌های همراه هک شده را بیش از ۵۰ تخمین زد بر همه معلوم شد که صحبت از یک رسوایی است که در آن باید شمار بیشتری از کارکنان هفته نامه «اخبار جهان» دست داشته باشند.

اگرچه در دو سال گذشته بیشتر این شکایات بیرون از دادگاه و به صورت پرداخت غرامت از طرف نشریه مورد بحث به شاکیان حل و فصل شده، ولی در عین حال مسلم شده که این رسوایی، نه در هک کردن تلفن‌های دستیاران اعضاء خانواده سلطنتی خلاصه می‌شود و نه اینکه چنین طرح گسترده‌ای تنها توسط یک عضو از هیئت تحریریه نشریه «اخبار جهان» قابل اجرا بوده است.

در این میان بی‌توجهی اسکاتلند یارد به درخواست‌های مختلف برای تحقیق در این زمینه هم بر شک و گامن‌ها افزوده است. جان پرسکات، که اکنون با لقب لرد پرسکات عضو مجلس اعیان این کشور است، بار‌ها گفته است که در چند سالی که از درخواست او از پلیس برای تحقیق درباره احتمال هک شدن تلفن همراه وی می‌گذرد، وی هنوز پاسخ روشنی از اسکاتلند یارد دریافت نکرده است.

رسوایی در این کشور در این زمینه تا بدان حد بالا گرفته که پارلمان انگلیس نشستی اضطراری، در باره این موضوع برگزار می‌کند و دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور هم گفته است تحقیقات مستقلی در این باره انجام خواهد شد.

ابعاد این افتضاح چند روز قبل بیشتر شد و اسکاتلند یارد اعلام کرد که احتمالا تلفن‌های همراه تعدادی از قربانیان حادثه بمبگذاری سال ۲۰۰۵ لندن هم توسط خبرنگاران هفته نامه اخبار جهان شنود شده است. همچنین اندی کارلسون، سردبیر سابق هفته نامه اخبار جهان، پرداخت پول به پلیس در قبال اطلاعات را تائید کرده است.

روز چهارشنبه هم مشخص شد که کارآگاهان خصوصی هفته نامه «اخبار جهان» موبایل میلی داولر، دختر دانش آموز نوجوانی را که در سال ۲۰۰۲ به قتل رسیده بود، شنود کرده بودند و پیام‌های تلفنی موبایل او را پاک کرده بودند که این باعث شد تا خانواده این دختر گمان کنند که فرزندشان زنده است.

در آخرین تحول در این زمینه هم اعلام شد روز یکشنبه آخرین شماره از هفته نامه هفته نامه «نیوز آو د ورلد»، (اخبار جهان) منتشر خواهد شد. رابرت مرداک غول رسانه‌ای صهیونیست که صد‌ها نشریه و شبکه تلویزیونی و سایت اینترنتی را در اختیار دارد می‌گوید اعتبار این نشریه به دلیل نحوه رفتار اشتباه کارکنان آن خدشه دار شده است و این هفته نامه نتوانسته است در مقابل این رفتار از خود دفاع کند.
کد مطلب: 18775
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام