۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۱
در دیدار مسئولین نظام صنفی رایانه‌ای کشور؛

محسن رضایی: IT از مهم‌ترین محورهای توسعه کشور است

ایتنا - مسئولین سازمان نظام صنفی رایانه ای با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.
محسن رضایی: IT از مهم‌ترین محورهای توسعه کشور است


مسوولین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در ادامه دیدارهای خود با مسئولین ارشد کشور با دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایتنا، وی در این دیدار IT را از محورهای مهم توسعه کشور دانست و با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای رابط میان حکومت و بخش خصوصی است، گفت : شما سیاست‌های حکومت را پیگیری می‌کنید که رعایت شود بنابراین مسئولیت سنگینی برعهده دارید چراکه در قبال بخش خصوصی و بخش دولتی مسئولیت دارید.

او افزود : ساماندهی بازار IT از مهم‌ترین مباحث این حوزه است و اگر مسائل مربوط به ساماندهی، مالکیت و امنیت بازار شفاف شود، همه مشکلات IT حل خواهد شد.

دکتر رضایی راه حل مشکلات حوزه فناوری اطلاعات را منوط به همکاری و ارایه پیشنهادات سازنده میان سازمان و دولت دانست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت : دولت باید پیشنهادات سازمان را دریافت و در هنگام اجرا مورد حمایت قرار دهد.

دکتر رضایی با بیان این که هیچ بازاری بدون شفافیت رشد نمی‌کند، گفت: نظارت، بخش مهمی از ساماندهی بازار IT است. سازمان وظیفه اعمال نظارت و ارایه گزارش را برعهده دارد. ممکن است با ارسال این گزارشات مشکل حل نشود ولی مفید خواهد بود. بنابراین همه باید کمک کنند که بازار IT در ایران ساماندهی شود.در این راستا اگر نیاز به تهیه قوانین است این قوانین سریع‌تر تهیه و مشکلات موجود با کمک دولت مرتفع گردد.

وی افزود: در راستای رقابت، توسعه شکل می‌گیرد و در نبود رقابت، توسعه‌ای وجود ندارد. توسعه بدون IT امکان پذیر نیست و IT هم بدون رقابت توسعه نمی‌یابد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وجود نیروی انسانی کارآمد را یکی از نقاط قوت کشور ما در حوزه IT برشمرد و از اعلام آمادگی مجمع برای حمایت از سازمان در چارچوب وظایف قانونی خبر داد.

مهندس حمیدرضاقمی، دبیرکل سازمان با اشاره به تاریخچه تشکیل سازمان گفت :در این شش سال مشخص شد عزم و اراده جدی برای ارجاع کار به بخش خصوصی و سازمان و اجرای وظایف قانونی سازمان وجود ندارد. وی افزود بحث اعتماد وباور بخش خصوصی نیاز به فرهنگ سازی و نهادینه شدن این تفکر در سطوح صدر تا ذیل حاکمیت وجامعه دارد . قطعأ بخش خصوصی با مانع تراشی توسعه نمی‌یابد و رقابت پذیری به شکل واقعی شکل نمی‌گیرد. سازمان در حالی که می‌تواند بازوی اجرایی برنامه توسعه فناوری اطلاعات محسوب گردد با موانع جدی در اجرای وظایف قانونی خود روبرو است .
وی با بیان این که صنعت IT در جهان یک صنعت مهم است، اظهار داشت :در کشور ما با توجه به وجود ظرفیت نیروی انسانی لازم و قابل توجه، انتظار می‌رود که در رتبه دوم منطقه قرار گیریم اما متأسفانه رتبه دوازدهم هستیم . علی رغم اینکه احکام IT برای توسعه اقتصادی،به خوبی در برنامه پنج ساله دیده شده است، و شعار نوید بخش توسعه دولت الکترونیک مطرح شده است و نشانه های مثبتی از دولت در این زمینه دیده شده است اما هنوز هیچ نشانی از ترقی و توسعه بازار نمی‌بینیم در حالی که براساس برنامه ، شتاب بیشتری مورد نیاز است .

دبیرکل سازمان، بحث تولید نرم افزار وعدم همکاری بانک‌ها در مقوله تولید نرم افزار ، مشکلات مربوط به حوزه اینترنت و بحث تحریم را از جمله مشکلات این حوزه برشمرد و گفت : درخواست ما از مجمع تشخیص مصلحت این است که در سیاست‌های کلی نظام، بحث IT و توسعه آن به عنوان یک محور مهم تلقی شده و مورد اجرا قرار گیرد.
وی اصلی‌ترین وظیفه سازمان را نظم بخشی و ساماندهی بازار، ایجاد مکانیزم اعتمادسازی در بازار،همکاری با دولت در تدوین آیین نامه‌ها و قوانین مربوطه و حضور در کمیسیون‌های مختلف دانست. که بدون همراهی یا نهاد های حاکمیتی میسر نمی‌گردد.

در ادامه مهندس بحری، عضو شورای مرکزی سازمان بابیان اینکه IT بستر رشد جامعه و کشور است،گفت: یکی از مشکلات موجود در این حوزه این است که IT را به عنوان یک عامل بازدارنده می‌بینند. علاوه برآن اینترنت و پهنای باند و سرعت پایین اینترنت یکی از عوامل بازدارنده توسعه فاوا در کشور است. وی اضافه کرد: امروزه سرعت مناسب اینترنت باعث شده است که عملیات بانکی و تجاری بخوبی از راه دور انجام شود و لیکن این امور در کشور ما به علت کندی سرعت از سرعت مناسب برخوردار نبوده است .

مهندس محمدثروتی، عضو دیگر هیات مدیره سازمان نیز گفت: بحث تولی گری IT کشور هم یک مشکل دیگر این حوزه است. متأسفانه پراکندگی و موضع گیری مختلف در بحث متولی گری IT وجود دارد. درحوزه بین‌الملل نیز فعالیت‌های ما کمرنگ است.

وی ادامه داد: نمایشگاه جیتکس، بزرگترین نمایشگاه منطقه است. در حالی که بازار ما، بزرگترین بازار منطقه است و نمایشگاه ما باید بازار منطقه را محور باشد در حالیکه چنین نیست. متأسفانه هیچ عزمی برای کسب رتبه نخست در منطقه مشاهده نمی‌شود.

مهندس محمدیوسفیان، رئیس کمیسیون نرم افزار نیز تاکید کرد : یکی از دلایل تاسیس سازمان قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای است. متاسفانه علی رغم وجود قوانین، اجرای آن به درستی صورت نمی‌گیرد و جایگاه و ظرفیت قانونی سازمان نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

دکتر شهرام ثبوتی پور، عضو شورای مرکزی سازمان نیز اظهار داشت: پروژه های بزرگ وزارتخانه ها و طرح‌های تحول ، معمولاً بدون استفاده از توان کارشناسی سازمان انجام می‌شود. درحالی که استفاده از توان کارشناسی سازمان می‌تواند مشارکت بخش خصوصی افزایش داده و فرصت‌های برابر برای رقابت مهیا کند و دولت را به استفاده از تمام ظرفیت کشور مطمئن نماید .
کد مطلب: 18758
نام شما
آدرس ايميل شما


امیر رجائی زاده
feedback
Iran, Islamic Republic of
پشیمون شدیم به محسن رضایی رای ندادم!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام