۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۵

داستان طراحی نوکیا N۹

ایتنا - نوکیا N۹ از کیفیت ساخت و طراحی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
داستان طراحی نوکیا N۹



به گزارش ایتنا، بلاگ نوکیا برای پرده‌برداری از اسرار طراحی نوکیا N۹ با آنتون فالگرِن، رئیس طراحی N۹ مصاحبه‌ای انجام داده است.

اگر می‌خواهید بدانید چرا طراحی N۹ با دیگر گوشی‌ها تا این حد متفاوت است، داستان طراحی آن را از زبان طراحش در این مصاحبه بخوانید.


بلاگ نوکیا: نوکیا N۹ از کجا شروع شد؟
من در طول تابستان ۲۰۰۹ ریاست تیمی در کپنهاگ را بر عهده داشتم. همه چیز از آنجا شروع شد. داستان از آنجا شروع شد که می‌خواستیم خط تولید سری گوشی‌های N و E را ادامه داده و آن را به سمت تکامل و پیشرفت هدایت کنیم.

ما با یکی از محصولات سری N کار خود را آغاز کردیم. این گوشی‌ها در بازار گوشی‌های پیشرفته بسیار پرفروش بودند. هدف ما برای موفقیت این نبود که نهایت امکانات و مشخصات با اعداد بالا در گوشی به کار رود. ما می‌دانستیم که باید در تمام سطوح نوآوری داشته باشیم.


من می‌خواهم چیزی را که امروز به آن پیشرفته می‌گویند را تعریف کنم و رویکرد نرم‌افزاری در این گوشی را نمایش دهم و به مردم بگویم این تنها سخت‌افزار گوشی نیست که باعث عالی شدن آن می‌شود. رابط کاربری، پلت‌فرم و نحوه تعامل آنها با هم نیز اهمیت دارد.

می‌دانستید در حال ساخت محصولی برای سیستم عاملی به غیر از سیمبین هستید؟
پرسنل می‌گو در این مورد گفته بودند، اما ما آن را ندیده بودیم. ما سعی کردیم سبک‌های طراحی موجود را ساده و خلاصه کنیم. زیرا کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و این تنها نقطه شروع بود. ما سبک‌های زیادی را امتحان کردیم که همه آنها بر پایه یک نوع طراحی بودند. اما آن طراحی که از همه متفاوت‌تر بود، نوکیا N۹ بود.


چه چیز باعث یکتایی نوکیا N۹ می‌شود؟
همه چیزهایی که قبلاً گفته شد و مهم‌تر از همه این پیوستگی شیشه تا لبه‌های گوشی است که حس خوبی دارد. ایده اصلی در این گوشی، پیوستگی یک‌پارچه شکل آن است و من فکر می‌کنم این چیزی بود که ما با رابط کاربری هم دوباره تعریفش کردیم.

کارکردن با یک گوشی که انحنای ملایمی دارد و تا لبه‌، یکپارچگی خود را حفظ کرده بسیار لذت‌بخش است. اگر بخواهید در گوشی‌های دیگر عملکرد لمس کششی انجام دهید، خواهید دید که لبه‌های آن شما را آزار می‌دهند.

وقتی آن را به شکل سه‌بعدی می‌بینید، یک سطح صاف و مستقیم روی محصول نمی‌بینید.

در حقیقت، مدل‌سازی نوکیا N۹ در CAD بسیار سخت است. این گوشی بیشتر شبیه یک بالش است.

از لحاظ مفهومی، یک بالش طرحی ساده‌ای دارد که فهمیدنش سخت نیست. اما اگر تا به حال چنین سطوحی را با استفاده از کامپیوتر ساخته باشید، می‌دانید که چقدر پیچیده هستند.

بنابراین، ایده مدل آن ساده بوده، اما به عنوان قطعه‌ای هندسی، بسیار استادانه ساخته شده است.

هیچ کلیدی ندارد؟ فقط لمس کششی؟
اگر شما یک بار طعم زندگی بدون کلید را بچشید دیگر به آن باز نخواهید گشت. من در گوشی‌های دیگری نیز لمس‌ِ کششی را امتحان کرده‌ام، اما نتوانستم. علاوه بر این، گوشی‌های که کلید دارند امروزه قدیمی شده‌اند.


چه چیز این طراحی یکپارچه جذاب است؟
هیچ کدام از طراحان، خط‌های شکاف و درز را دوست ندارند. وجود چنین خط‌هایی یعنی نقص. یعنی بخش‌ها و رنگ‌هایی که کاملاً کنار هم قرار نمی‌گیرند. که این بد به نظر می‌رسد و به نوعی اختلال است. مسلماً شما هم چنین چیزی را نمی‌خواهید.

در عین حال، بیشتر طراحان فلز را دوست دارند. نوکیا N۹ آنتن‌های زیادی دارد. همه ما می‌دانیم که گوشی‌های فلزی چنین قابلیتی ندارند.

اگر شما از پلاستیک استفاده کنید، آنتن بهتر کار می‌کند. اما چالش‌های دیگری را موجب می‌شود. مشتری‌ها برای پلاستیک کمتر از فلز ارزش قائل هستند. اما پلاستیک امواج رادیویی را ازخود رد می‌کند، ولی در مورد فلز این‌گونه نیست.


پلاستیک یک‌تکه پلی‌کربنات آنتن‌دهی بسیار خوبی را فراهم می‌کند. اما وقتی آن را به دست می‌گیریم گران‌قیمت به نظر می‌رسد.

شما برای دانلود پرسرعت و ارتباط سریع با ماهواره نیاز به عملکرد عالی آنتن دارید. بنابراین، از این نظر تجربه کاربری خوبی را با نوکیا N۹ خواهید داشت.

چالش، زمانی بود که می‌خواستیم یک گوشی پیشرفته از جنس پلاستیک بسازیم. اما در مورد فلز این داستان صدق نمی‌کند.

خیلی عالی است که یک گوشی هوشمند رنگی دیگر می‌بینیم؛ نه فقط یک مستطیل مشکی.

ما کارمان را با یک تکه پلاستیک بدون رنگ آغاز کردیم، در نتیجه این شانس را داشتیم به هر رنگی که دوست داریم فکر کنیم. سرانجام به این تصمیم رسیدیم که از رنگ‌های اصلی استفاده کنیم. سرخابی، آبی و مشکی.

در پلاستیک رنگ از همه مهم‌تر است. بنابراین، ما در واقع رنگ‌هایی را انتخاب کردیم که مردم بتوانند با آنها خودنمایی کنند. قهوه‌ای و خاکستری معمولاً در رنگ پلاستیک استفاده نمی‌شود.

سوال آخر: دوست دارید مشتری‌ها وقتی برای اولین بار نوکیا N۹ را در دست می‌گیرند چه حسی داشته باشند؟
سوال بسیار خوبی است. نکته مهم این است که به نظر می‌رسد از نظر سخت‌افزاری این گوشی امتیاز منحصر به فردی ندارد. اما در بافت گوشی و رابط کاربری نوکیا N۹ عملکرد خوبی دارد. امیدوارم اولین برخورد با رابط کاربری مشتری‌ها را شاد کند؛ یعنی کار کردن با گوشی بدون وجود کلید.

امیدوارم که فقط طراحی سخت‌افزاری مهم نباشد. ایده اصلی این بود که یک بستر برای رابط کاربری ایجاد کنیم و کاربر را خوشحال کنیم. وقتی شما تلویزیون تماشا می‌کنید، قاب اطرافش را تماشا نمی‌کنید، تنها محتوا برایتان مهم است.
کد مطلب: 18603
نام شما
آدرس ايميل شما


پدرام
feedback
United States
از نظر امنیتی سیستم عامل meegoo اینتل با سابقه ای که این شرکت داره چطوره بازم مثل
android امتحان پس نده!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام