کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رييس كميته مخابرات مجلس: انحلال وزارت ارتباطات قطعي است

خبرگزاری مهر , 21 خرداد 1390 ساعت 13:10

ايتنا - به گفته مطهري، نظر شورای نگهبان مغایرتی با تصمیم بر انحلال وزارت ارتباطات و تشکیل امور زیربنایی و ارتباطات ندارد و نظر نهایی این شورا باعث حذف این لایحه نخواهد شد.




رئیس کمیته مخابرات مجلس با بیان اینکه اعلام نظر شورای نگهبان در مورد مغایرت ادغام وزارتخانه‌های ارتباطات و راه و مسکن با قانون اساسی به معنی منتفی شدن این لایحه نیست گفت: ایراداتی به تشکیل تمامی وزارتخانه‌های جدید وارد شده که مجلس درصدد تامین آن برمی‌‌آید.

به گزارش ايتنا از مهر علی مطهری با تاکید بر اینکه شورای نگهبان نظر نهایی خود را در مورد تایید لایحه ایجاد وزارت امور زیربنایی و ارتباطات به صورت کتبی اعلام نکرده است اظهار داشت: شواهد نشان می‌دهد که ابهام این لایحه و دیگر لوایح مربوط به تشکیل وزارتخانه‌های جدید از سوی شورای نگهبان مربوط به شرح وظایف و اختیارات این وزارتخانه‌ها است که جزئیات آن در این لوایح مشخص نشده است.

وی ادامه داد: طبق نظر شورای نگهبان باید شرح وظایف وزارتخانه‌های جدید و وزارتخانه‌هایی که قرار است با هم ادغام شود در این لوایح دیده شود تا بتوان در مورد ادغام آن تصمیم‌گیری کرد و این امر تنها مختص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نبوده و همه وزارتخانه‌ها را شامل می‌شود.

مطهری با تاکید بر اینکه این مشخص نبودن شرح وظایف وزارتخانه‌ها به معنی منتفی شدن بحث ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه‌های راه و مسکن نیست گفت: شورای نگهبان هنوز جواب قطعی در این زمینه ارائه نکرده و اشکالاتی نیز که از این لایحه گرفته است از سوی مجلس تامین می‌شود.

رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمامی لوایح مورد تصویب مجلس در صورتی که با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شود در دستور کار مجلس قرار گرفته و اصلاح می‌شود ادامه داد: پس از این مرحله بار دیگر لایحه به نظر شورای نگهبان رسیده و مورد تایید قرار می‌گیرد و به قانون تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که که نظر مجلس و شورای نگهبان برسر یک لایحه تامین نشد لایحه به سمت مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود تاکید کرد: در مورد ادغام وزارت ارتباطات و راه و مسکن تنها جزئیات وظایف وزارتخانه‌ها با ابهام روبرو است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ایرادات شورای نگهبان به لوایح مجلس تنها قانونی و شرعی است به مهر گفت: احتمال تخلف هیئت رئیسه مجلس در ادغام وزارت ارتباطات برابر آیین‌نامه داخلی مربوط به شورای نگهبان نبوده و نمایندگان مجلس می‌توانند آن را از طریق کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری کنند.

مطهری با بیان اینکه اگر شرح وظایف وزارت امور زیربنایی و ارتباطات مشخص شود ایراد دیگری بر این لایحه وارد نیست ادامه داد: اینکه گفته می‌شود مجلس برخلاف اصول قانون اساسی بر حیطه اختیارات دولت ورود کرده صحیح نیست و تاکنون شورای نگهبان در این زمینه ایرادی بر مصوبات مجلس نگرفته است.

وی گفت: نظر شورای نگهبان مغایرتی با تصمیم بر انحلال وزارت ارتباطات و تشکیل امور زیربنایی و ارتباطات ندارد و نظر نهایی این شورا باعث حذف این لایحه نخواهد شد.

به گزارش مهر، این درحالی است که سخنگوی شورای نگهبان ادغام وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت امور زیربنایی را مغایر با قانون اساسی اعلام کرد.

عباسعلی کدخدایی گفت: اعضای شورای نگهبان در جلسه اخیر خود بحث‌هایی در این باره کردند که فکر می‌کنیم ادغام سه وزارتخانه به گونه ای با اصل ۱۳۳ قانون اساسی و تفسیری که اخیرا شورای نگهبان در این جهت داشته مغایر است.

وی با بیان اینکه هنوز نظر شورای نگهبان درباره این ادغام نهایی نشده است افزود: سعی خواهیم کرد اوایل هفته آینده نتیجه رسمی و قطعی این موضوع را به مجلس شورای اسلامی اعلام کنیم.


کد مطلب: 18413

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/18413/رييس-كميته-مخابرات-مجلس-انحلال-وزارت-ارتباطات-قطعي

ايتنا
  https://www.itna.ir