۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۸
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

داشتن زمان بيشتر، لازمه برگزاري مناسب الكامپ

ایتنا - رحمتی:رویکرد ما برای الکامپ هفدهم این است که حداقل شش ماه فرصت وجود داشته باشد تا بتوان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.
داشتن زمان بيشتر، لازمه برگزاري مناسب الكامپ


به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان، پرویز رحمتی دربارهٔ اهمیت برگزاری نمایشگاهی هم‌چون الکامپ در حوزه IT، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه در کشور‌های مختلف نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد؛ ممکن است تحت تاثیر دنیای مجازی این نقش به نسبت گذشته چندان پررنگ نباشد، ولی برگزاری آن در کشور‌ ما و کشور‌های در حال توسعه تا اطلاع ثانوی از منظر جنبه‌های اقتصادی، زاویه اشاعه فرهنگی، اوضاع جامعه و تاثیرات مثبت اجتماعی که می‌توانند در مخاطبان خود داشته باشند، هم‌چنان نقش پررنگی دارد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ابراز کرد: شاید نمایشگاه سال گذشته به نسبت، تمامی اهداف را پوشش نداد ولی درمجموع از دید اعضای نظام صنفی رایانه‌ای و با توجه به مدت زمان سه ماهه تا برگزاری، نمره قبولی داشته و به نسبت نمایشگاه‌های چند سال پیش از خود از برتری‌های نسبی جدی برخوردار بوده است.

او با اشاره به اینکه درصورت متولی‌گری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در الکامپ هفدهم، به زمان بیشتری برای برگزاری مطلوب‌تر نیاز داریم، اذعان کرد: رویکرد ما برای الکامپ هفدهم این است که حداقل شش ماه فرصت وجود داشته باشد تا بتوان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.

وی ادامه داد: احساسمان این است فرصت‌های زیادی را در گذشته از دست داده‌ایم و کشور‌های همسایه علی‌رغم این‌که بسیاری از امکانات موجود ما را ندارند، توانسته‌اند شرایطی را فراهم کنند تا به عنوان قطب نمایشگاهی منطقه معرفی شوند و این در صورتی ‌است که وجود مدت زمان بیشتر در برگزاری نمایشگاه می‌تواند در ارتقای جایگاه الکامپ بسیار موثر باشد.

رحمتی درباره نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در برگزاری الکامپ هفدهم گفت: این‌که چه اتفاقی می‌افتد و آیا سازمان درگیر این موضوع است یا خیر را باید دید که چه می‌شود، ولی سازمان علاقه‌مند است که یک نمایشگاه با مشارکت حداکثری و با شرایط کیفی و باشکوهی داشته باشیم.

او یاد‌آور شد: شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در چارچوب منافع شرکتی خودش هیچ حرکت خلاف قانونی را انجام نداده است و به‌دنبال آن است که سود ناشی از فعالیت‌هایش را حداکثر کند، در حالی‌که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به دنبال رساندن سود ۴ و ۵ درصدی خودش از نمایشگاه به ۱۰ درصد نیست و در مجموع اهدافی همسو با اهداف ملی و کلان در سطح کشور دارد.

وی اضافه کرد: مشکلی که وجود دارد این است که مجموعه شرکت نمایشگاه‌ها می‌تواند با درک اهمیتی که اهداف ملی نسبت به اهداف جزیره‌ای و بخشی دارد، تصمیم‌گیری مشخصی داشته باشد و شرایط غیررونقی حاکم بر بازار IT را درک کند.

رحمتی ادامه داد: هرچند انتظار ما این است که سال اول برنامه پنجم توسعه، سال ورود به توسعهٔ بازار IT است ولی برای تحقق این مهم باید درجه اهمیت موضوعات را تفکیک کنیم و به عنوان مثال اگر ضوابط و مقررات ارزی - ریالی عاملی برای عدم رغبت شرکت‌های داخلی و خارجی برای شرکت در نمایشگاه است، سطوح بالا‌تر از سطح شرکت نمایشگاه‌ها به این موضوع ورود پیدا کنند.

وی درباره فعالیت‌های انجام گرفته برای رفع برخی چالش‌های پیش روی حوزه فناوری اطلاعات در برگزاری نمایشگاه‌ها تصریح کرد: متاسفانه نامه‌نگاری‌هایی متعددی را با مسوولان مربوطه داشته‌ایم، در حالیکه هیچ‌گونه پاسخ مشخصی را دریافت نکرده‌ایم؛ ولی دیدگاه ما این است که هرگاه بخواهیم اهداف برنامه توسعه پنجم تحقق پیدا کند، یعنی در پایان برنامه در جایگاه دوم منطقه و در افق ۱۴۰۴ به عنوان قطب IT منطقه باشیم، باید سرعت لازم را در تصمیم‌گیری‌های به موقع داشته باشیم و به منافع ملی در قیاس با منافع بخشی اولویت بیشتری بدهیم.

او با تاکید بر اینکه هرچند متاسفانه در این فضا قرار داریم و بیم آن می‌رود که فرصت‌های دیگری را نیز از دست بدهیم گفت: امیدواریم با توجه به عزم جزم در تحقق اهداف برنامه‌ای، هرچه سریع‌تر مدیریت بازرگانی کشور برروی این موضوع تصمیم‌گیری داشته باشند.

رحمتی موضوع ارزی - ریالی را در برگزاری نمایشگاه‌ها طبیعی دانست و بیان کرد: بحث ارزی در همه کشور‌های دنیا وجود دارد و شرکت در هر نمایشگاهی باید برمبنای پرداخت ارز متعارف آن کشور باشد؛ مشکل ما این نیست که چرا اساسا موضوع ارزی وجود دارد، بحث این است که چرا موضوع ارزی - ریالی به تشخیص افراد واگذار می‌شود و این در حالی است که دامنه نوسان این تشخیص نامعین است، یعنی ممکن است عنوان کنند هزار متر ارزی است و ممکن است بگویند پنج هزار متر ارزی و ما نیز در جایگاه یک شرکت و بنگاه اقتصادی، وقتی ندانیم قرار است یک ریال هزینه کنیم یا ۱۰۰ ریال، نمی‌توانیم تصمیم‌ مشخصی را اتخاذ کنیم.

او افزود: بخش دوم موضوع نیز در ارتباط با این است که یک قاعده و استثناء در این راستا موجود است و با توجه به شرایط حال حاضر حوزه IT، شرایط خاص و متعارفی بر این حوزه حاکم است که به ما می‌گوید باید حداقل یک برنامه‌ریزی سه ساله وجود داشته باشد تا شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی این نمایشگاه به یک ثباتی برسند، زیرا در شرایط رونق بازار هیچ مشکلی دربارهٔ نوسان دامنهٔ ارزی نخواهد بود.

در ادامه حمیدرضا قمی - دبیر سازمان نظامن صنفی رایانه‌ای کشور - نیز در راستای سخنان رحمتی گفت: هرگاه که در صنف از منظر عافیت‌طلبانه به قضیه نگاه می‌کردیم، برای ما این بهتر بود که به دلیل عدم برگزار‌ی الکامپ توسط این سازمان در هیچ‌کدام از دوره‌ها، جایگاه خودمان را به‌عنوان یک منتقد و یک رصد‌کننده دقیق صنفی پیگیری می‌کردیم و این رویکرد جایگاه ما را نیز مستحکم می‌کرد، ولی ما از الکامپ دهم به بعد صبر کردیم و با توصیه، راهنمایی و انتقادات خود در جهت بهبود در برگزاری آن اقدام کردیم که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و مجبور شدیم در اثر فشاری که صنف به ما وارد می‌کرد، وارد ماجرا شویم و نقش برگزار‌کنندگی را برعهده بگیریم.

او افزود: در حالت عادی که وارد برگزاری نمایشگاه شدیم، علاوه بر اینکه برگزاری برای ما بسیار انرژی‌بر و هزینه‌بر بود، در جایگاهی واقع شدیم که تمام انتقاداتی که هیچ ارتباطی به ما نداشت را ما باید پاسخ می‌دادیم.

دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اظهار کرد: بعضی انتقادات که وارد می‌شود، از جنبه این است که اطلاع کافی از میزان اختیارات ما و میزان تحرک ما در نمایشگاه وجود نداشته است؛ در حالی که ما وارد شدیم تا رسالت ملی و دغدغهٔ اصلیمان را با حرکتی هرچند کوچک انجام دهیم، ولی برعکس مورد سوال بیشتری قرار گرفتیم و اساسا یکی ازمعضلات این است که از منظر مالی با ما هم‌چون یک بنگاه اقتصادی برخورد می‌شود، در حالی‌ که هدف ما منافع صنف است.

او ادامه داد: اگر می‌خواستیم از دید شرکت نمایشگاه‌ها به این موضوع نگاه کنیم، منافع اقتصادی قابل توجهی داشتیم و پاسخ‌گوی شرکت نمایشگاه‌ها از دیدی که داشت بودیم، ولی از طرف دیگر متاسفانه رسالت اصلی نمایشگاه را از یاد می‌بردیم.

در ادامه رحمتی در این باره عنوان کرد: طبیعی است که نشاط و شادابی نه در ارتباط با صرفا رویداد نمایشگاهی و در ارتباط با مابقی موارد به میزان انرژی و تلاش صرف شده در راستای یک هدف و سنجیدن میزان بازدهی است، اما اگر قرار باشد چند ماه مکاتبات متعدد انجام شود و در آخر کار هم هاله‌ای از ابهام برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه تصویر شود، این هرز ‌رفتن انرژی، موجب کاهش شادابی و نشاط خواهد بود.

او گفت: فرض کنید سال اول برنامهٔ پنجم توسعه است و انتظار داریم طرح دولت الکترونیکی به عنوان موتور محرک بازار IT در سال ۹۰ ایفای نقش کند، در صورتی‌که این طرح منجر به برگزاری مناقصات شفاف، مشخص و ارجاع کار به بخش واقعا خصوصی نشود، در این صورت تاثیر منفی بر شادابی و نشاط خواهد داشت.

وی ادامه داد: در رابطه با طرح تحول اقتصادی و محورهای هفت‌گانه آن، دقیقا همین برداشت را داریم و به‌طور خلاصه هرگاه تناسبی بین انرژی صرف شده در راستای اهدف با ارزش‌های حاصله وجود داشته باشد، احساس شادابی و نشاط را در جامعه حرفه‌یی و اعضای صنف خواهیم دید.

حقگو - دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران - نیز درباره تولی‌گری سازمان نظام صنفی در برگزاری الکامپ با طرح این سوال که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که بیش از ۶۵۰۰ عضو دارد، حق ذاتی‌اش نیست که برگزار‌کننده باشد؟ و آیا برای این حق ذاتی و طبیعی باید بجنگیم؟ گفت: برای حق طبیعی جنگیدن و صرف انرژی بسیار بالا هم برای سازمان، اعضای صنف و طرف مقابل که شعار منافع ملی را می‌دهد، چندان خوشایند نیست.

او افزود: به جرات می‌توان گفت الکامپ شانزدهم نسبت به دوره‌های قبلی مطلوب‌تر برگزار شد؛ هرچند ممکن است رونق کسب و کار بسیاری را شاهد نبوده باشیم که دلایل دیگری داشته، ولی نمایشگاه توانست ماموریت‌اش را درست انجام دهد.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره برخی چالش‌های پیش روی برگزاری نمایشگاه تصریح کرد: اهداف مشترک وجود ندارد و سازمان یک هدفی را به پشتوانهٔ اعضای خودش دنبال می‌کند و طرف مقابل که مجوز را صادر می‌کند، هدف دیگری را دنبال می‌کند و اگر اهداف تعیین‌ شده، یکی بود، این حق طبیعی است که کسی که زحمت و تلاش بیشتری می‌کشد برگزار‌کننده باشد.

در ادامه رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم اظهار کرد: تصور می‌کنم این سازمان هیچ مشکل جدی و عمده‌ای با هیچ یک از سه قوه ندارد؛ عمده گرفتاری که شاهد آن هستیم ناشی از کندی، تاخیر در تصمیم‌گیری و سازوکار اجرایی ضعیف و فقدان نظام پایش است؛ مثلا اگر یک نظام پایش در ارتباط با این موضوع داشتیم و سطح رسیدگی به موضوعات و مسائل در این سطح تنزل پیدا نمی‌کرد که فلان کارمند درجه ۴ در فلان سازمان اظهار‌نظری کند و حول آن جلسات متعدد برگزار شود، در این‌صورت بسیاری از تصمیمات باید با سرعت بالا اتخاذ و عملیاتی می‌شد.

وی با اشاره به اینکه شکاف بین اهداف و واقعیات برخی مشکلات ذکر شده را برجسته‌تر می‌کند، خاطرنشان کرد: طبق برنامه باید به دو هدف بزرگ که در بند «الف» ماده ۴۶ قانون برنامهٔ پنجم در نظر گرفته شده است، دست پیدا کنیم که یکی میل به اختصاص دو درصد درآمد ناخالص ملی به حوزهٔ IT و دیگری میل به رقم ۱. ۵ درصد از صادرات غیرنفتی برای صدور کالا و خدمات حوزه فناوری اطلاعات است.

او در ادامه گفت: با محاسبات انجام گرفته در این راستا، اگر شاخص‌ها بخواهد تحقق پیدا کند، باید سالانه ۵۰ درصد رشد در بخش فناوری اطلاعات و ۱۰۰ درصد رشد در حوزهٔ صدور کالا و خدمات این حوزه‌ در کشور داشته باشیم و باید در نظر داشت که پیش‌بینی ما رشد ۸ درصدی است، در حالی‌که طبق آمار بانک مرکزی در سنوات اخیر میانگین رشدمان زیر ۳. ۵ درصد بوده است.

رحمتی ابراز کرد: زمانی می‌توانیم این اهداف را مقدور تلقی کنیم که تمامی سازوکارهای اجرایی و نظام پایش باعث تحرک بالا در تصمیم‌گیری و از هرز رفت فرصت‌ها جلوگیری ‌شود، در غیر این صورت چیزی جز تصمیمات متناقض، عدم تصمیم‌گیری و تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها نخواهد بود و نتیجه این قضایا این می‌شود که با وضعیت مطلوبی مواجه نباشیم.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره وجود سالنی به نام دولت الکترونیکی در الکامپ تصریح کرد: سالن دولت الکترونیکی چند دستاورد داشت، دستاورد اول این بود که در فضایی که اگر خدمت و سرویس الکترونیکی عملیاتی و جنبهٔ نمایشی نداشت، می‌توانستند حضور پیدا کنند و این کار با مساعدت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری انجام شد و ارگان‌ها و سازمان‌هایی با ویژگی‌ ذکر شده حضور یافتند.

به گفته او نکتهٔ دوم این بود که با بازدیدی که سایر سازمان‌هایی هم طراز آن‌ها انجام می‌دادند، الگوی نمونه و بر‌تر را از نزدیک می‌دیدند و تشویق می‌شدند که این مسیر را طی کنند و دستاورد سوم نیز این بود که مراکز عرضهٔ شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با مراجعه و دیدن این‌که چه سطحی از خدمات ارائه می‌شود، تلاش کردند که ظرفیت‌های عرضه خودشان را در جهت توسعه، ‌ سازماندهی کنند.

قمی در این باره یاد‌آور شد: انتظار ما از الکامپ قطعا الکامپی است که بزرگ‌ترین نمایشگاه خاورمیانه باشد، چرا که ما خودمان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای IT منطقه هستیم، بنابراین اگر بخواهد در حال حاضر با نمایشگاهی از قبیل سبیت و جیتکس مقایسه شود و فکر کنیم که فاصله‌مان تا آن‌ها به چه میزان است، معیار‌ها و ابزارهایی لازم است که وجود ندارد.

وی گفت: انتظار داریم که کشور شاهراه توزیع قطعات IT و شاهراه بازدید دستاورد‌های جدید این حوزه باشد و این ایده‌آل ماست که باید به آن برسیم و در جایگاه درخورمان قرار گیریم و هرچند با آنجایگاه فاصله داریم، اما این مانع از این نمی‌شود که از هر حرکتی هرچند کوچک که به آنجایگاه نزدیک شویم، استقبال نکنیم.

قمی درباره مشارکت نمایندگان خارجی در الکامپ خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته مسلما از حیث ورود شرکت‌های خارجی و میزان مشارکت در نمایشگاه، الکامپ شانزدهم قابل قیاس با قبل نبود و به‌طور متوسط یک افزایش ۲۰ درصدی در میزان شرکت‌کنندگان و فضایی که اختصاص دادیم، وجود داشت.

او ادامه داد: حتی برای اولین‌بار اتحادیه عرب را برای حضور در نمایشگاه تشویق کردیم و مراودات بسیاری برای انجام شکل گرفت که البته در بعضی موارد برای آوردن سندیکاهایی از شرق دور با مشکل عدم برنامه‌ریزی مواجه بودیم؛ به این معنی که احساس آن‌ها این بود که برای استفاده از حوزهٔ IT، در نمایشگاه حداقل باید از یکسال قبل برنامه‌ریزی انجام می‌شد در حالیکه اگر این امکانات در اختیار ما بود‌، می‌توانستیم از آنچه در سال گذشته اجرا کردیم به مراتب بهتر انجام دهیم.

وی گفت: مسلما صنف چون از نمایندگی بخش خصوصی برگزار‌کننده یا مشارکت کننده خواهد بود، می‌تواند ارتباطات سازنده‌تر و قابل وصول‌تری را به وجود آورد و این زمانی محقق می‌شود که پشتوانهٔ دولتی هم وجود داشته باشد.
کد مطلب: 18336
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام