۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۰
سالی که نکوست از بهاش پیداست؛

ابهام و سردرگمي در وضعيت اپراتور سوم

ایتنا - رگولاتوري: اپراتور سوم واگذاري سيم‌كارت را شروع کرد، مثلا یک عدد به منشی‌شان دادند؛ منظور این است که از یک جایی برای واگذاری شروع می‌کنند.
ابهام و سردرگمي در وضعيت اپراتور سوم

همه به یاد داریم از اوایل سال 1389 زمزمه اپراتور سوم و شروع به فعالیتش بر سر زبان‌ها افتاد.

به گزارش ایتنا، خردادماه سال گذشته نیز با معرفی شرکت تامین تله‌کام به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه در ایران توسط مسئولین وزرات ارتباطات، وعده ورود سیم‌کارت‌های نسل سوم در ماه بهمن از طرف وزیر ارتباطات قوت گرفت.

ماه‌ها گذشت و بهمن فرا رسید. البته قبل از فرا رسیدن بهمن، خبرنگاران و رسانه‌های حوزه ICT و به تبع آنها، کارشناسان مخابرات و ICT بارها و به نحوه‌های گوناگون به احتمال بالای ارائه نشدن این سیم‌کارت‌ها در بهمن ماه اشاره کردند که با تکذیب مسئولان وزرات ارتباطات و رگولاتوری مواجه شدند.
تا جایی‌که حتی خود وزیر ارتباطات بارها بر ارائه این سیم‌کارت‌ها در بهمن ماه 1389 تاکید کرد.

اما با آغاز بهمن‌ماه و با بالا گرفتن گزارش‌ها، یادداشت‌ها،نقدها و تحلیل‌ها از عدم ارائه سیم‌کارت نسل سوم توسط اپراطور سوم، از طرف وزیر به آغاز به کار آزمایشی این سیم‌کارت‌ها اشاره کرد.

اما هیچ سند رسمی از فعالیت آزمایشی سیم‌کارت‌های اپراتور‌ سوم به خبرنگاران و کارشناسان امر ارائه نشد و آغاز فعالیت آزمایشی سیم‌کارت‌های این اپراتور برای رسانه‌ها و متخصصین حوزه احراز نگشت.

در همان موقع وزیر و مسئولین شرکت تامین تله‌کام وعده دادن با آغاز خرداد واگذاری 5 میلیون سیم‌کارت اپراتور سوم آغاز می‌گردد، و مردم می‌توانند سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی نسل سوم را تهیه نمایند.

به گزارش خبرنگار ایتنا، با آغاز سال کاری 1390 ، و در اوایل اردیبهشت‌ماه مسئولین رگولاتوری پس از جلسه‌ای با مسئولین شرکت تامین تله‌کام یا همان اپراتور سوم تلفن همراه، ضمن اشاره به پایان مهلت آغاز فعالیت رسمی این اپراتور در خرداد ماه 1390، قیمت سیم‌کارت دائمی را 120 هزار تومان و اعتباری این اپراتور را 20 هزار تومان اعلام کردند.

همچنین کد 0920 و 0921 برای شماره سیم‌کارت‌های نسل سوم در نظر گرفته شد.

اما چند روز بعد شایعه‌ای در رسانه‌های معتبر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مورد انصراف تامین تله‌کام منتشر گردید که با تکذبیه قاطع شاهین آرپناهی مدیر کل برند شرکت تامین تله‌کام مواجه شد، تا همه منتظر ارائه سیم‌کارت نسل سوم باشند.

این جریانات تا روز 1 خرداد ادامه داشت.  در این روز خبر‌های از زبان محمد کرم‌پور  در مورد ورود سیم‌کارت‌های این اپراتور از این روز به بازار ایران داده بود.

خبرگزاری فارس برای مشخص شدن این خبر با کرم‌پور مصاحبه‌ای انجام داده است که بسیار جالب و تامل برانگیز است.
محمد کرم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در خصوص انتشار خبر «آغاز عرضه تجاری سیم‌کارت‌های اپراتور سوم از امروز در تهران»، به نقل از وی توضیح داد: مسئولان این اپراتور کار را شروع کرده و در حال ارائه سیم کارت هستند.

وی گفت: اما شروع کردند؛ یعنی اول یک سیم کارت می‌دهند، یک ساعت بعد ۲ سیم‌کارت می‌دهند، سپس ۳ و ۴ سیم‌کارت می‌دهند و تا ۱۵ میلیون و ۳۰ میلیون سیم کارت می‌رود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اینکه «به گفته شما امروز واگذاری را شروع کرده‌اند»، گفت: بله؛ کارشان را شروع کردند.

کرم‌پور در برابر این گفته «عرضه تجاری یعنی جایی وجود دارد که مردم می‌توانند از آنجا سیم‌کارت تهیه کنند»، گفت: هنوز در حال آماده سازی کار‌هایشان هستند که مردم کم کم بروند، بخرند.

رئیس رگولاتوری در پاسخ به این اینکه «پس دیروز جایی نبوده که مردم بتوانند سیم‌کارت اپراتور سوم را بخرند»، گفت: بله؛ شروع کردند؛ مثلا یک عدد به منشی‌شان دادند؛ منظورم این است که از یک جایی برای واگذاری شروع می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «در آغاز واگذاری سیم‌کارت‌های اپراتور سوم، خدماتی که روی این سیم‌کارت‌ها ارائه می‌شود خدمات نسل ۳ است یا خدمات پایه مکالمه یا پیامک»، گفت: سعی می‌کنند تمامی این خدمات را بیاورند.
وی در برابر این پرسش که «شما از این موضوع اطلاع ندارید»، گفت: اطلاع داریم؛ ما مجوز نسل ۳ داده‌ایم.

کرم‌پور همچنین در برار این سؤال که «به این ترتیب اپراتور سوم در آغاز واگذاری خدمات نسل ۳ را ارائه خواهد داد»، گفت: هر چه مشترک از آنها بخواهد، دارند.

به گزارش ایتنا عليرغم اين ابهامات و حتي تناقضات موجود، تلاش براي تماس با مديران اين اپراتور و يا مسئولين رسانه‌اي آنها هنوز به جايي نرسيده است.
کد مطلب: 18175
نام شما
آدرس ايميل شما


معصومی
feedback
Canada
به نظر میرسه اپراتور سوم قراره همینطور هر چند مدت به صورت آزمایشی سیم کارت عرضه کند.
شرایط موجود و اینکه حتی نامبرینگ این اپراتور هنوز تو شبکه تلفن ثابت و همراه دیگر اپراتور ها تعریف نشده ، کاملا مشخص هست که آزمایشی یعنی چی ؟
همه سرشون رو کردن زیر برف و انگار که نفهمیدن!

آخرشم می گن شما که به تعهدت عمل نکردی خیلی بدی ! بد بد بد
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام