۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۹
پس از گذشت 9 سال

تحريم مايكروسافت پايان يافت

ايتنا - قوانين ضدتوسعه شركت‌هاي بزرگ از بسياري از بي‌قانوني‌ها جلوگيري مي‌كند. تنها مشكل اين قضيه اين است كه دادگاه قانون‌گذاري مي‌كند، آينده تكنولوژي را پيش‌بيني كرده و شركت‌هاي حوزه فناوري را مديريت مي‌كند و اين فرآيند نياز بازار فناوري نيست.
تحريم مايكروسافت پايان يافت


هفته گذشته ۹ سال تحريم مايكروسافت توسط آمريكايي‌ها به پايان رسيد. اين قانون به دليل جلوگيري از گسترش و رشد شركت بزرگ مايكروسافت و كمك به شركت هاي كوچك وضع شده بود.

هنوز مشخص نشده است كه علت اين كار توافق و فشار متخصصان بوده است يا حركت رو به جلوي فناوري در آمريكا كه باعث پيدايش و رشد شركت‌هاي جديدي مثل اپل و گوگل شد.

به گزارش ایتنا از همكاران سيستم فرانك ژيلت محقق مؤسسه تحقيقاتي فارستر در اين باره مي گويد: از ديدگاه من كاملاً منطقي است كه وزارت دادگستري آمريكا پايان اين تحريم ها را اعلام كرد، چرا كه مايكروسافت در حال حاضر با تهديد جدي از سوي شركت هاي رقيب مواجه شده است.

بر اساس آمار موسسه نت ماركت ، اكنون ۵۵ درصد از بازار جست‌وجوگر‌هاي اينترنتي در اختيار اينترنت اكسپلورر مايكروسافت است و اين در حالي است كه ۹۵ درصد از بازار استفاده از اكسپلورر در سال ۲۰۰۲ را در اختيار داشت.

در اين فاصله زماني اين فاير فاكس موزيلا و كروم گوگل بودند كه با اختصاص دادن ۲۲ و ۱۲ درصد از سهم بازار، دردسرهاي جدي براي مايكروسافت ايجاد كردند.

پس اين تحريم ها مؤثر بودند؟
جان لوپتكا استاد حقوق دانشگاه پن استيت و نوسينده و مشاور كتاب «پرونده ضدتوسعه مايكروسافت» در سال ۲۰۰۷ به اين پرسش چنين پاسخ مي‌دهد:«وزارت دادگستري آمريكا به آنچه مي‌خواست رسيد و قانونش را اجرا كرد، اما به اعتقاد من رأي سال ۲۰۰۲ ، تأثير بالايي روي بازار رقابتي نداشت.»

گوگل در سال ۲۰۰۲ در حال پيشرفت بود و اپل هم آي‌پاد را عرضه كرده بود. اين بدان معني است كه رقيبان بزرگ مايكروسافت قبل از رأي دادگاه هم در مسير پيشرفت و موفقيت قرار گرفته بودند.
آن سال‌ها گوگل پيشرفت خوبي داشت و اپل با ابداع آي‌پاد قسمت زيادي از بازار تلفن‌هاي همراه هوشمند را از آن خود كرد. قطعاً اين‌ها به دليل رأي دادگاه در سال ۲۰۰۲ نبوده است.

ژيلت در اين باره معتقد است كه تمام وجوه كامپيوتر در حال تغيير است و اين فقط شامل كامپيوتر‌هاي روميزي نيست. به همين علت است كه رشد بالاي اپل اهميت تلفن‌هاي همراه هوشمند و رايانه‌هاي لوحي نقش مهمي در تاريخ تكنولوژي ايفا مي‌كنند.

طي اين چند سال مقامات وقت و منابع زيادي را صرف بررسي اين موضوع نمودند كه آيا مايكروسافت به تمام وجوه قوانين وضع شده به‌ويژه در زمينه استفاده رقبا از امكانات اين شركت احترام مي گذارد يا نه.

لوپاتكا معتقد است كه اگر اين قانون مايكروسافت را به محدود كردن ابداعات ملزم كرده باشد، عملكرد خوبي نداشته است.

ويليام پيج استاد دانشگاه فلوريدا معتقد است كه اين تحريم ۹ ساله بين مايكروساقت و واقعيات بازار فاصله ايجاد كرده است.

بر خلاف قوانين ضدمايكروسافت، تحريم شركت اينتل مؤثر واقع شد و انويديا و AMD از اين قانون استفاده كردند.
قوانين ضدتوسعه شركت‌هاي بزرگ از بسياري از بي‌قانوني‌ها جلوگيري مي‌كند. تنها مشكل اين قضيه اين است كه دادگاه قانون‌گذاري مي‌كند، آينده تكنولوژي را پيش‌بيني كرده و شركت‌هاي حوزه فناوري را مديريت مي‌كند و اين فرآيند نياز بازار فناوري نيست.

بعضي ديگر اعتقاد دارند كه قانون‌گذاران با اين كار تسلط بي‌چون و چراي مايكروسافت با ويندوز را متوقف كردند. تسلطي كه هم باعث تقليد ديگر برنامه‌نويسان از آن مي‌شد و هم قدرت انتخاب كاربران را محدود مي‌كرد.

پي‌كر، استاد حقوق دانشگاه شيكاگو مي‌گويد كه مايكروسافت اولين بار با نت‌اسكيپ بود كه خطر واقعي سقوط امپراتوري‌اش را احساس كرد.
هم اكنون نيز شايعات زيادي وجود دارد مبني بر اينكه مايكروسافت نمي‌گذارد گوگل از طريق اينترنت اكسپلورر كسب درآمد كند.
پس قوانين وضع شده براي مايكروسافت كه در مورد آن صحبت كرديم، كجاست؟
کد مطلب: 18090
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام