۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۸

رمزنگاري باستاني اساس امنيت شبكه

بسياري از روش‌هاي كدگذاري و حفظ امنيت در زمان‌هاي دور، پايه‌هاي امنيت رايانه و شبكه در عصر جديد را تشكيل مي‌دهند.
رمزنگاري باستاني اساس امنيت شبكه


رمزنگاري يك شيوه باستاني حفاظت از اطلاعات است كه سابقه آن حدود ۴۰۰۰ سال پيش از ميلاد باز مي‌گردد. امروزه رمزنگاري در دنياي مدرن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است به نحوي كه از رمزنگاري به عنوان يك روش موثر براي حفاظت از اطلاعات حساس استفاده مي‌شود اطلاعاتي مانند اطلاعات طبقه‌بندي شده نظامي، اطلاعات حساس موسسات مالي، كلمات عبور كه برروي سيستم‌هاي رايانه‌يي ذخيره شده‌اند و داده‌هايي كه برروي اينترنت و يا از طريق امواج راديويي انتشار مي‌يابند.

رمزنگاري يك مبحث بسيار پيچيده است كه به مطالعات رمزنگاري، cryptography اطلاق مي‌شود كه ازواژه‌هاي يوناني kryptos به معني پنهان و graphia به معني نوشتن تشكيل شده است به فرايند باز كردن يك پيغام رمزنگاري شده بدون داشتن كليد cryptanalysis، به علم ايجاد كدهاي رمزنگاري و شكستن آن‌ها به طور همزمان cryptology و به فرايند نوشتن مطلبي به صورت رمز شده به طوري كه تنها افراد مجاز قادر به رمزگشايي و خواندن آن باشند، encryption يا همان رمزنگاري گفته مي‌شود.

اطلاعات رمزنگاري شده حتي در صورت انتقال از يك شبكه ناامن و حتي در صورت انتشار عمومي امن باقي خواهند ماند؛ در برخي سيستم‌ عامل‌ها مانند يونيكس، فايلي كه حاوي كلمه عبور است، رمزنگاري مي‌شود به طوري كه كشف آن براي مهاجمي كه به صورت غير قانوني به فايل مذكور دسترسي پيدا كرده بسيار سخت خواهد شد.

در اين گزارش كه برگرفته شده از مجموعه مقالات و گزارشات مركز امنيت فضاي توليد و تبادل اطلاعات است، درباره سابقه سيستم‌هاي رمزنگاري آورده شده است كه سابقه سيستم‌هاي اوليه رمزنگاري كه گاهي به آن‌ها كد (code) يا رمز(cipher) نيز گفته مي‌شود؛ به مصر باستان و حدود ۲۰۰۰ سال پيش باز مي‌گردد.

ماشين رمزنگاري enigma توسط يك مهندس الكترونيكي آلماني به نام Arthur scherbius در خلال جنگ جهاني اول اختراع شد او در سال ۱۹۱۸ ماشين مذكور را به نيروي دريايي آلمان ارائه كرد كه مورد قبول واقع نشد اما چندين سال بعد با ارتقاي امنيتي ماشين مذكور نيروي دريايي آلمان استفاده از آن را از سال ۱۹۲۶ آغاز كرد؛ اين ماشين داراي چندين چرخ دنده است كه حروف الفبا را به حروف ديگري نگاشت مي‌كند.

اولين اقدامات براي شكستن كدهاي enigma در لهستان انجام شد؛ در اواخر دهه ۱۹۲۰ دولت لهستان گروهي از افراد را كه در شكستن كدهاي رمز مهارت داشتند، مامور كرد تا از علم رمزنگاري براي كار برروي شكستن كدهاي آلمان استفاده كنند و MARIAN REJEWSKI و دو رياضيدان ديگر توانستند برخي از پيغام‌هاي اوليه enigma را رمزگشايي كنند.

در اوايل دهه ۱۹۳۰ در فرانسه يك آلماني به نام HANS- THILO SCHMIDT اطلاعاتي را در مورد تنظيمات اوليه ماشين‌هاي enigma در اختيار سازمان‌هاي اطلاعاتي فرانسه قرار داد.

تحليلگران رمزنگاري فرانسوي منابع لازم براي استفاده از اطلاعات مذكور را در اختيار نداشتند و انگليسي‌ها نيز به دليل ناكافي بودن اطلاعات آن را نپذيرفتند؛ فرانسوي‌ها اطلاعات مذكور را در اختيار لهستاني‌ها قرار دادند و MARIAN REJEWSKI توانست با استفاده از آن‌ها پيشرفت درخشاني در شكستن كدهاي enigma پيدا كند.

بعد از سقوط لهستان در سال ۱۹۳۹، آن‌ها اطلاعتشان را در اختيار فرانسوي‌ها و انگليسي‌ها قرار دادند البته آلماني‌ها كليدها و طراحي‌ ماشين enigma را مرتبا تغيير مي‌دادند و انگليسي‌ها هم‌چنان به راه حل لهستاني‌ها تكيه داشتند.

در اواخر جنگ يك پروژه فوق سري به نام ULTRA زير نظر رياضيدان معروف،‌ آلن تورينگ شروع به كار كرد كه هدف از آن رمزگشايي پيغام‌هاي نيروي دريايي آلمان در مدت زماني معقول بود؛ انگيزه شروع اين پروژه اوراقي بود كه در يك قايق نجات غرق شده در مورد رمزنگاري enigma كشف شد.

در اوايل دهه ۴ ميلادي آمريكايي‌ها با استفاده از دانش و فن‌آوري به دست آمده از ماشين‌هاي رمزنگاري ژاپن، يك نسخه مخصوص خود را ايجاد كردند.

در دهه‌هاي پس از جنگ جهاني دوم استفاده از رايانه‌ها در شكستن كدهاي رمزنگاري شده انقلابي را در رمزنگاري ايجاد كرد و باعث انتشار گسترده رمزنگاري در سازمان‌هاي نظامي و اطلاعاتي شد و دامنه استفاده از آن تا سيستم‌هاي كامپيوتري معمولي نيز گسترش پيدا كرده است.
کد مطلب: 17398
نام شما
آدرس ايميل شما