۰
plusresetminus
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۰۳
راه ورود تكنولوژي را نمي‌توان بست

شکست تحریم‌ها در ورود جدیدترین فناوری‌ها به ایران

مردم ایران دوست دارند همپای سایر مردم جهان از تازه‌ترین محصولات الکترونیکی و دیجیتال استفاده کنند حتی اگر بخشی از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تولیدات جدید اجازه و امکان استفاده در ایران را نداشته باشد.
شکست تحریم‌ها در ورود جدیدترین فناوری‌ها به ایران

روزنامه انگلیسی دیلی استار طی گزارشی از بازار فناوری‌های نوین در ایران تصریح کرد: تحریم‌ها نتوانسته مردم و تجار ایران را از دستیابی به تکنولوژی‌های روز دنیا محروم کند.

روزنامه انگلیسی دیلی استار در گزارشی ضمن بررسی تحریم‌ها بر ضد ایران نوشت: باوجود تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت تازه‌ترین و جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در فروشگاه‌های تهران به چشم می‌خورد و برای مثال مشتریان می‌توانند جدیدترین مدل آی‌پد شرکت اپل را خریداری کنند.

این روزنامه در ادامه افزود: در مرکز رایانه پایتخت در شمال تهران می‌توان تازه‌ترین و جدیدترین گوشی‌های تلفن همراه و رایانه‌های تولیدی شرکت‌های معتبر بین‌المللی جهان را مشاهده کرد. محصولات تولیدی شرکت آمریکایی اپل به طور چشمگیر و وسیعی در بازار تهران وجود دارد و مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است.
یک مغازه‌دار در بازار تهران می‌گوید: این واقعا خیلی جالب است که شما می‌توانید آخرین تکنولوژی و تولیدات روز دنیا را با قیمتی پایین در کشوری که مورد تحریم‌های آمریکاست، پیدا کنید. در بازار تهران قیمت یک دستگاه آی‌پد بسته به مدل آن بین ۶۸۰ تا ۱۱۰۰ دلار است. این قیمت‌ها تقریبا با قیمت مدل‌های اپل در بازار انگلیس یکسان است.

براساس این گزارش آمریکا از سال ۱۹۷۹ میلادی تاکنون ایران را با تحریم‌های تجاری و اقتصادی روبرو کرده است.
شرکت‌های آمریکایی به هیچوجه اجازه همکاری با ایران را به خصوص در بخش نفت و گاز ندارند. کالاهای ایرانی غیر از خشکبار و فرش نیز اجازه ورود به آمریکا را ندارند.
از سال ۲۰۰۶ تاکنون نیز دامنه تحریم‌های شورای امنیت و غرب بر ضد ایران تشدید شده ولی همه این تحریم‌ها مانع از حضور گسترده مارک‌های تجاری آمریکایی در بازار ایران نشده است.

یک فروشنده محصولات اپل در تهران می‌گوید: گرچه تحریم‌ها محدودیت‌هایی برای تجار ایرانی ایجاد کرده ولی آنها به خوبی می‌دانند نیازهای خود را چگونه تامین کنند. بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز ایران از آسیا و اروپا وارد می‌شود.
در بخش محصولات دیجیتالی به راحتی می‌توان مارک‌های تجاری آمریکایی یا مارک‌های تحت لیسانس شرکت‌های آمریکایی را در ایران یافت.

وی افزود: کمتر از یک ماه پس از معرفی مدل جدید آی‌پد می‌توان آن را در بازار ایران یافت. سایر مارک‌های آمریکایی مثل دل، اچ پی، بلک‌بری و موتورولا نیز همین‌گونه است.
براساس این گزارش، تحریم‌ها موجب نشده تا مردم و تجار ایرانی از دستیابی به تکنولوژی روز دنیا که حتی در شرکت‌های آمریکایی تولید شده محروم شوند.
این فعال تجاری ایرانی در ادامه گفت: مردم ایران نیز دوست دارند همپای سایر مردم جهان از تازه‌ترین محصولات الکترونیکی و دیجیتال استفاده کنند حتی اگر بخشی از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تولیدات جدید اجازه و امکان استفاده در ایران را نداشته باشد.

یک استاد دانشگاه در تهران نیز با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پس از ۵۰ سال عرضه انرژی ارزان در بازار گفت: من فکر نمی‌کنم اقتصاد ایران از تحریم‌ها چندان متضرر شده باشد تا از برخی مسائل دیگر.
مدیر یک شرکت واردکننده تجهیزات رایانه‌ای نیز گفت: تا زمانی که بازار ایران نیاز داشته باشد ما تازه‌ترین محصولات رایانه‌ای جهان را وارد می‌کنیم این بستگی به قدرت خرید مردم دارد. ما هیچ مانع بزرگی برای ادامه تجارت و بازرگانی خود با کشورهای خارجی نداریم.
کد مطلب: 16707
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام