۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۳

‌شبكه‌هاي اجتماعي، تهديد بزرگ امنيتي

شركت نورتون توليدكننده نرم افزارهاي مختلف امنيتي فهرستي از برترين تهديدات امنيتي را كه كاربران اينترنت در منطقه خاورميانه با آن مواجه خواهند بود را اعلام كرد.
‌شبكه‌هاي اجتماعي، تهديد بزرگ امنيتي

شبكه هاي اجتماعي در صدر تهديداتي هستند كه كاربران اينترنت در اين منطقه را ممكن است دچار خطر كنند. سرقت هويت و سوءاستفاده از گوشي هاي هوشمند و هك كردن رايانه هاي لوحي نيز در مراحل بعدي اهميت هستند. 

به گفته كارشناسان اين شركت در سال ۲۰۱۱ تعداد بسيار زيادي از مردم خاورميانه قرباني حملات سايبر خواهند شد، امري كه تاكنون سابقه نداشته است. از نظر آنان افزايش محبوبيت شبكه هاي اجتماعي باعث شده تا جنايتكاران آنلاين اين سايت ها را بيشتر و بيشتر هدف بگيرند. حفظ و نگهداري از كلمات عبور و انتخاب كلمات عبور دشوار تا حدي از كاربران در برابر اين خطرات حفاظت مي كند. 

همچنين كاربران اين شبكه ها نبايد درخواست هاي غيرعادي و غيرمنطقي دوستانشان را در اين شبكه ها بپذيرند. زيرا ارائه چنين درخواست هايي به احتمال بسيار زياد به معناي هك شدن حساب هاي دوستان يك كاربر است. 

امروزه يكي از روش هاي متداول در ميان هكرها و ويروس نويسان براي باج گيري، هك كردن حساب هاي كاربري افراد و سپس مطح كردن درخواست هاي كمك مالي از دوستان وي است. در اين درخواست ها تلاش مي شود به بهانه مشكلات مالي ناشي از مسائل خانوادگي يا اقتصادي احساسات ديگر كاربران تحريك شود. در سال ۲۰۱۰ نمونه هاي زيادي از اين نوع كلاهبرداري ها مشاهده شده است. 

انتشار انواع برنامه هاي آلوده به كرم و تروجان در شبكه هاي اجتماعي مشكل حاد ديگري است كه آگاهي عمومي در مورد آن در خاورميانه چندان زياد نيست و بايد آموزش هاي لازم در اين زمينه به مردم ارائه شود. 

بررسي هاي نورتون نشان مي دهد بعد از شبكه هاي اجتماعي، گوشي هاي هوشمند تلفن همراه و رايانه هاي لوحي يا تبلت به دومين و سومين هدف هكرها در خاورميانه مبدل شده اند. نكته جالب آنكه رايانه هاي لوحي به تازگي در خاورميانه مورد توجه قرار گرفته اند و تب خريد آنها تازه در سال ۲۰۱۰ آغاز شده است. اما در همين مدت اندك تلاش براي سوءاستفاده از آنها آغاز شده است. 

اگر چه كريسمس براي اكثر مردم خاورميانه فصل تعطيلات نيست و به عنوان يك رويداد مهم براي آنان مطرح نيست، اما بسياري از شركت هاي فناوري جديدترين توليدات خود را در همين مدت عرضه مي كنند و همين مساله باعث شده تا خريد محصولات فناوري در زمستان افزايش يافته و به تبع آن هكرها هم براي نفوذ به گوشي ها و تبلت ها بيشتر تلاش كنند. به همين علت تجهيز اين وسايل به نرم افزارهاي ضدويروس اهميت فزاينده اي يافته است.
 
كارشناسان نورتون در خاورميانه همچنين به روش هاي ديگري براي فريب كاربران اشاره كرده اند كه در خاورميانه مرسوم است. از جمله اين روش ها مي توان به آلوده كردن موتور جستجوها به نتايج آلوده به كرم و ويروس اشاره كرد. در اين روش تلاش مي شود لينك هايي در ميان نتايج برتر جستجو قرار بگيرند كه كدهاي آلوده اي در آنها مخفي شده است.
 
سوءاستفاده از سرويس هاي كوتاه كننده آدرس هاي اينترنتي كه امروزه در شبكه هاي اجتماعي مورد استفاده گسترده هستند نكته ديگري است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد. هكرها با استفاده از اين روش تلاش مي كنند كاري كنند كه كاربر به سايت آلوده مورد نظر آنها هدايت شود.

Pharming هم آخرين تهديدي است كه كاربران اينترنت در خاورميانه بايد در مورد آن حساس باشند. Pharming تهديدي مشابه پيشينگ است. اما در حملات پيشينگ كاربر حتما بايد بر روي لينك هاي آلوده و مشكوكي كه براي وي فرستاده شده كليك كند تا وارد آنها شود. اما در حملات Pharming قرباني به طور خودكار به سايت آلوده هدايت مي شود. 

در مجموع سال ۲۰۱۱ سال خطرناكي براي كاربران اينترنت در خاورميانه است.

کد مطلب: 16403
نام شما
آدرس ايميل شما