۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۴ ساعت ۱۱:۴۰

مرز ميان نشريات IT و پيك‌هاي تبليغاتي معلوم نيست!

محمود اروج‌زاده در گفت‌و‌گو با ايسنا اظهار داشت: مشكلات بسيار مطبوعات از جمله قيمت پايين، تامين هزينه‌ها و معضلات توزيع سبب شده است تا تبليغات تجاري جزو جدايي‌ناپذير نشريات كشور محسوب ‌شود، البته اين مسئله فقط در برگيرنده مطبوعات خصوصي و مستقل است چرا‌كه نشرياتي كه از حمايت دولتي برخوردارهستند ديگر نيازي به تبليغات و آگهي‌هاي تجاري ندارند. وي با بيان اين كه حوزه فناوري اطلاعات، حوزه‌يي جوان، پرتحرك و در حال پيشرفت است، تصريح كرد: اين حوزه خودبه‌خود نيازمند تبليغات براي ايجاد رابطه‌يي منطقي ميان توليد‌كننده و مصرف‌كننده و همچنين ايجاد رقابت بين مجموعه‌هاي فعال در اين حوزه است، بنابراين يكي از پايه‌هاي اطلاع‌رساني در حوزه IT تلقي مي‌شود. به عقيده اين مديرمسئول آنچه در عرصه نشريات كامپيوتري ديده مي‌شود، گسترده‌تر شدن بيش از حد بخش آگهي است چرا‌ كه به تدريج بعد از مدتي نقش و وظايف بخش‌هاي مختلف يك نشريه جا‌به‌جا مي‌شود، به عبارت ديگر به جاي آنكه در مطبوعات، تحريريه و بخش توليد محتواي اخبار توسعه و گسترش يابد اين بخش به حاشيه رانده ‌شده و در نتيجه يك گروه بزرگ و حرفه‌يي تبليغاتي، بخش اصلي مطبوعات را بر عهده مي‌گيرند و نشريه به يك بنگاه تجارتي آگهي تبديل مي‌شود و ديگر انگيزه‌يي براي فعاليت‌ حرفه‌يي روزنامه‌نگاري باقي نمي‌ماند. وي افزود: در اين راستا با نشرياتي مواجه مي‌شويم كه داراي بخش بزرگ آگهي تبليغاتي و بخش فقير و كم محتواي اطلاعات و اخبار هستند، بنابراين نشريات داخلي از استاندارد و سطح محتوايي مناسبي در مقايسه با ساير نشريات كامپيوتري دنيا برخوردار نيستند. اروج‌زاده ادامه داد: اين مسئله در حالي است كه در زمينه نشريات IT با تعداد كثيري از مطبوعات تخصصي مواجه هستيم كه براساس آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعداد آنها به بيش از 15 نشريه تخصصي مي‌رسد و اكثر روزنامه‌هاي كثيرالانتشار نيز صفحه‌اي به موضوعات اطلاعات و ارتباطات اختصاص داده‌اند، بنابراين بايد راهكارهاي مناسبي براي تبليغات در كنار محتواي اطلاعات و اخبار اين حوزه اتخاذ كرد. وي با بيان اين كه تبليغات در عرصه IT حجم زيادي از منابع مالي را به همراه دارد، گفت: اين امر براي مديران مطبوعات وسوسه‌كننده است چرا ‌كه بعضاً ممكن است كيفيت محتواي خبري به دليل درگيري با تبليغات و جذب آگهي كاسته شده و به تدريج فرم، محتوا و مطلوبيت اخبار اهميت خود را از دست داده و صرفاً جذب آگهي و تبليغات بخش عمده فعاليت مطبوعات IT را دربر‌گيرد. اروج زاده يكي از شاخص‌هاي مهم نشريات حرفه‌يي را ايجاد تناسب منطقي ميان محتواي توليد شده و حجم آگهي‌ها دانست و بيان كرد: متأسفانه اين شاخص در نشريات تخصصي ما وجود ندارد و شاهد ارتقاي بيش از حد تبليغات تجاري و رپورتاژ ‌آگهي‌ در اينگونه نشريات هستيم. وي درباره پيك‌هاي تبليغاتي ابراز داشت: پيك‌هاي تبليغاتي براساس قوانين وزارت ارشاد داراي تعريف خاص خود هستند اما هرگز به عنوان يك نشريه‌ رسمي تلقي نمي‌شوند، اما متأسفانه در حال حاضر مرز ميان مطبوعات تخصصي و اين گونه آگهي‌نامه‌ها در ايران مشخص نيست. اروج زاده در پايان با اشاره به شكل و فرم آگهي‌هاي تجاري و رپورتاژ آگهي‌ها در مطبوعات IT تصريح كرد: در اين حوزه، آگهي‌هاي تجاري از بعد عناصر گرافيكي و زيباشناختي و محتواي پيامي از كيفيت مناسب و استاندارد لازم برخوردار نيستند و به نظر مي‌رسد در اين زمينه پيشرفت چنداني نداشته‌اند، بنابر اين بايد مديران و دست‌اندركاران اين حوزه در انتشار آگهي‌ها، برنامه‌ها‌ي خود را بازنگري كنند.
کد مطلب: 1233
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام