۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۲۳:۵۰

جايگاه «تنظيم مقررات» در قانون تغيير نام و شرح وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات

ایتنا - جايگاه «تنظيم مقررات» در قانون تغيير نام و شرح وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
جايگاه «تنظيم مقررات» در قانون تغيير نام و شرح وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات


ماده 2- به منظور اعمال حاكميت بر طيف فركانس و حفاظت از حقوق راديويي كشور در سطح منطقه و بين‌الملل و تمركز امور سياستگذاري، تدوين ضوابط و استانداردها و نظارت بر حسن اجراي آنها در بخش‌هاي مختلف ارتباطات پستي و مخابراتي نظير خدمات جديد و متعارف پستي، مخابراتي، ارتباطات فضايي، ارتباطات راديويي، انتقال داده‌ها، انتقال صدا و تصوير، سنجش از دور، ارتباطات رايانه‌اي و ايجاد بستر مناسب براي اطلاع‌رساني و آمايش و پردازش اطلاعات و روش‌هاي اطلاعات دورسنجي و پشتيباني آنها و همچنين سياستگذاري در زمينه توسعه امكانات و خدمات ارتباطي مذكور، هماهنگي آخرين پيشرفت‌هاي علمي، تجربي و فناوري اطلاعات در جهان، به موجب اين قانون، وزارت پست و تلگراف و تلفن به «وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات» تغيير مي‌يابد و كليه وظايف، اختيارات و مسئوليت‌هاي وزير پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تفويض مي‌گردد.

ماده 5- كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات با استفاده از امكانات و نيروي انساني سازمان موضوع ماده (7) اين قانون با اختيارات و وظايف ذيل تشكيل مي‌گردد.
الف - اصلاح و تجديد ساختار بخش‌هاي ارتباطي كشور
ب- به منظور جلوگيري از ضرر و زيان جامعه و تحقق رشد و توسعه اقتصادي كشور، بخش غيردولتي، در قلمرو شبكه‌هاي غيرمادر بخش مخابرات، شبكه‌هاي مستقل و موازي پستي و مخابراتي با رعايت اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و حسب مجوز هيئت وزيران اجازه فعاليت خواهند داشت.
ج- تعيين سياست نرخ‌گذاري بر كليه خدمات در بخش‌هاي مختلف ارتباطات و فناوري اطلاعات و تصويب جداول تعرفه‌ها و نرخ‌هاي كليه خدمات ارتباطي در چارچوب قوانين و مقررات كشور
د- تدوين و اعمال مقررات ارتباطي كشور در چارچوب قوانين و مقررات كشور و اعمال و نظارت بر حسن اجراي آن
ه- سياست‌گذاري در خصوص صدور مجوز فركانس و تعيين و دريافت حق‌الامتياز صدور مجوز در چارچوب قوانين و مقررات كشور
و- تحقق اهداف موردنظر در بخش ارتباطات راديويي و راديو آماتوري

ماده 6 - كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات از افراد زير تشكيل مي‌گردد: الف – وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات (رئيس) ب – معاون وزير و رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي (دبير) ج – نماينده سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور د- نماينده وزارت امور اقتصاد و دارايي ه – سه نفر صاحب‌نظر مرتبط در امور ارتباطات و فناوري اطلاعات با پيشنهاد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و تصويب هيئت‌وزيران
تبصره – آيين‌نامه اجرايي مربوط به وظايف و طرز كار كميسيون ظرف مدت سه ماه پس از تصويب اين قانون به وسيله وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تهيه و پس از تصويب هيئت‌وزيران به موقع اجرا گذارده خواهد شد.

ماده 7 – در جهت اجراي مصوبات كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات و تحقق اهداف موردنظر در بخش ارتباطات راديويي و ايفاي وظايف، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از تجميع معاونت امور مخابراتي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و ادره کل ارتباطات راديويي با استفاده از امکانات و نيروي انساني موجود تاسيس مي‌شود و رييس سازمان معاون وزير خواهد بود.
تبصره 1 – دبيرخانه كميسيون در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با استفاده از نيروي انساني و امکانات سازمان مذکور تشكيل مي‌گردد. دبيرخانه داراي رديف خاص اعتباري در بودجه سالانه كشور خواهد بود و تشكيلات آن با پيشنهاد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و تاييد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور ظرف مدت سه ماه پس از تصويب اين قانون تهيه و اعلام خواهد شد.
تبصره 2- سازمان مذكور كه وظايف و اختيارات حاكميتي، نظارتي و اجرايي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را در بخش تنظيم مقررات ارتباطي و ارتباطات راديويي ايفا خواهد كرد داراي شخصيت حقوقي و استقلال مالي است، اعتبارات جاري و عمراني مورد نياز آن همه ساله از محل وجوه و ارتباطات عمومي زير رديف بودجه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در لايحه بودجه كل كشور پيش‌بيني و تامين خواهد شد.
تبصره 3- اساسنامه سازمان مذكور حداكثر ظرف مدت شش ماه توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تهيه و به تصويب هيئت‌وزيران خواهد رسيد. قانون فوق مشتمل بر چهارده ماده و هفت تبصره در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ نوزدهم آذرماه يكهزار و سيصد و هشتاد و دو مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 19/9/1382 به تاييد شوراي نگهبان رسيد.
 
کد مطلب: 6890
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام