۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۱

ايلنا: نظرسنجي رگولاتوري غير قابل استناد است

در پي برگزاري نظرسنجي بررسي كيفيت دو اپراتور تلفن‌همراه در سايت رگولاتوري؛ اين نظرسنجي غير قابل استناد است ايلنا - تنها چند روز مانده به فرارسيدن تعطيلات سال جديد، سازمان تنظيم مقررات اقدام به تغيير محتوايي و شكلي وب‌سايت خود كرد، اين تغيير از اين نظر جالب بود كه پس از چند روز گزينه جديدي با عنوان نظرسنجي بر روي آن خودنمايي مي‌كرد. عملكرد كداميك از اپراتورهاي تلفن همراه را بهتر ارزيابي مي‌كنيد؟ و زير اين سوال هم دوگزينه ايرانسل و همراه اول آورده شده بود. اين نظر سنجي از اين نظر قابل تامل است كه اين وب سايت يك سايت عمومي و يا خبري نيست و صرف‌نظر از نتيجه اين نظرسنجي‏، برگزاري آن بر روي وب سايت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي عملي شبه برانگيز است چرا كه مخاطبان سايت اين سازمان تخصصي مشتركان و عموم مردم نيستند بلكه بازديدكنندگان آن را عموماَ كاركنان شركت‌هاي مخابراتي، اپراتورها و خبرنگاران تشكيل مي‌دهند. بر اساس قانون، وظيفه رگولاتوري نظارت بر كيفيت و نوع قيمت‌ها و چگونگي خدمات اپراتورها است و اين نظرسنجي با تعداد بازديد 15 هزار نفري نمي‌تواند قابل استناد باشد. به نظر مي‌رسد برگزاري چنين نظرسنجي از سوي روابط عمومي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي عملي خارج از شرح وظائف اين سازمان است، همان‌طور كه گفته شد اين سازمان وظيفه نظارت بر كيفيت و كميت خدمات مخابراتي و سياستگذاري بازار را بر عهده دارد و مي‌بايست با استفاده از تجهيزات مربوطه و اجراي پروسه‌هاي پيچيده عملكرد و كيفيت خدمات شبكه‌هاي مخابراتي را بسنجد، نه راه‌اندازي يك نظر سنجي اينترنتي در يك وب سايت كم‌ترافيك و با بازديدكننده خاص و محدود. البته اگر اين سازمان به نظر سنجي ميداني علاقمند است، مي‌تواند با اجراي اصولي و علمي آن را پيش ببرد؛ آن هم در يك جامعه آماري معقول و متناسب با حقايق. تكيه مسؤولان همراه اول بر نتايج اين نظر سنجي از سوي رگولاتوري كه مديرعامل و عضو سابق هيات مديره مخابرات بر صدر آن تكيه زده است، قابل تامل است. نكته ديگر اين‌كه نتايج اين نظر سنجي در آغاز تعطيلات نوروز و شروع روزهاي نخست كاري به ناگاه "از اين رو به آن رو" شد ( طبق جداول شماره 1و 2 و عكس‌هاي مربوطه از سايت رگولاتوري) و سايت‌ها و روزنامه‌هاي وابسته به اين اپراتور اين نتايج را به سرعت اعلام كردند و پز كيفيتي كه به دليل اختلالات بسيار قرار است در مجلس مورد بررسي قرار گيرد و از وزير ارتباطات هم توضيح بخواهند، بدهند. جدول شماره يك: تاريخ: سه شنبه 25 اسفندماه 1388 زمان: ساعت 29: 12 A.M تعداد بازديد كنندگان از صفحه : 612 نفر تعداد راي دهندگان درصد راي ايرانسل 323 87.30 درصد همراه اول 47 12.70 درصد جدول شماره 2: تاريخ : شنبه 14 فروردين 1389 زمان: ساعت 10:59 A.M تعداد بازديد كنندگان از صفحه : 10 هزار 525 نفر تعداد راي دهندگان درصد راي ايرانسل 1092 19 درصد همراه اول 4655 81 درصد نتايج اين نظر سنجي از نظر فني هم زير سوال است، چرا كه تقلب در آن بسيار ساده است و هر كاربر به دفعات و با پاك كردن كوكي‌هاي نرم افزار اينترنت براوزر رايانه خود قادر است صدها و هزاران بار ديگر در اين نظرسنجي شركت كند و راي دهد ولي جالب اينجاست با وجود اين تقلب باز هم آمار سايت از 16 هزار نفر بالاتر نرفته است. براساس اين گزارش، طبق جداول زير بيشترين تعداد بازديدكنندگان از اين صفحه 15 هزار و 64 نفر است و بازهم طبق آماري كه خود سايت ارائه كرده است نمي‌توان به نتايج استناد كرد، چرا كه در آخرين روز (زمان نوشتن اين گزارش) تعداد نفرات راي‌دهنده به اپراتوري كه درصد بالاتري را كسب كرده، تنها 6 هزار و 28 نفر بوده است درحالي‌كه اين اپراتور مدعي است نزديك به 38 ميليون مشترك دارد و لذا همراه اول با همين تعداد توانسته راي 83 درصدي براي خود كسب كند و خود را به استناد به اين نظرسنجي مخدوش صاحب كيفيت بالا بداند. جدول شماره 3: تاريخ: يك‌شنبه 15 فروردين 1389 زمان: ساعت 13:39 P.M تعداد بازديد كنندگان از صفحه: 13 هزار و 629 نفر تعداد راي دهندگان درصد راي ايرانسل 1136 16.01 درصد همراه اول 5948 83.99 درصد جدول شماره 4: تاريخ : دوشنبه 16 فروردين ساعت 10:10 تعداد بازديدكنندگان ازصفحه: 15 هزار و 64 نفر تعداد راي دهندگان درصد راي ايرانسل 1159 16.3درصد همراه اول 6028 83.87 درصد ظاهرا ( طبق جداول بالا) همراه اولي‌ها تلاش مي‌كنند با استناد به آمار ناقص و تعداد كم راي دهندگان، ناكامي‌هاي خود را به خصوص در ايام نخست سال جاري پنهان كنند. اگر رگولاتوري درصدد بررسي كيفيت اپراتورها است ابتدا بايد از خود مشتركان اپراتورها نظرسنجي كند نه از كارمندان اپراتورها كه هر دو شايد با غرض‌ورزي انجام شود و بازهم بهتر است اين سازمان ناظر تمركز بيشتري بر روي كيفيت و كارايي اپراتورها و از همه مهمتر تعرفه‌هاي آنها داشته باشد. ------------------------------------------------------------------------------ در اين زمينه: نظرسنجي رگولاتوري در مورد اپراتورها
کد مطلب: 13779
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام