کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت فهیم مشاور:

بدنبال صرفه اقتصادی برای مملکت هستیم

27 مهر 1396 ساعت 13:11

ایتنا: مسعود معزی نیا: با اینکه به هوای اسم تولید به دنبال خسارت مملکت باشیم ارزشی ندارد و اگر کالایی صرفه تولید ندارد باید دنبال واردات رفت.




شرکت فهیم مشاور از باسابقه‌ترین شرکت‌های حوزه شبکه است. نام فهیم مشاور برای بیشتر فعالین صنف مصادف با کابل‌های بلدن و تجهیزات شبکه هابل می‌شناسند، این‌بار با برند دلتا و به عنوان تولیدکننده به نمایشگاه تلکام آمده است. مصاحبه ایتنا با مسعود معزی نیا، مدیرعامل این شرکت که از مدیران باسابقه و خوشنام حوزه ICT در غرفه ایتنا در هجدهمین نمایشگاه تلکام انجام شد.


• شروع دهه هشتاد در مصاحبه‌ای اعلام کردید قصد تولید دارید این تولید به کجا کشیده شده است؟
بله آن مصاحبه در هتل لاله بود و در آن زمان فیبر نوری و مسی بلدن را به ایران آورده بودم و از همان موقع تولید تجهیزات زیرساخت را دنبال کردم تا اینکه در سال 85 یک زمین در شهرک صنعتی پرند کار ساخت وساز و ماشین آلات را آغاز کردیم و 89 تولید ما بیرون آمد و محصولاتمان را با برند دلتا عرضه می کنیم. ابتدا تجهیزات زیرساختی مسی را تولید کردیم و جدیداً با توجه به جدی گرفته شدن بحث فیبر نوری، تولید تجهیزات FTTX یا FTTH، این کار در حال انجام است. در حال حاضر تا 80 قلم کالای زیرساختی را تولید می‌کنیم و اکنون تمام مایحتاج یک لینک موردنیاز شبکه و در واقع کالایی که از اروپا و آمریکا وارد می‌شد را خودمان در کشور تولید می‌کنیم.
 
• وضعیت بازار فیبر نوری و تجهیزات آن چگونه است؟
در دولت قبلی شرکت ایرانیان نت تشکیل شد و در بخش مراکز استان‌ها شروع کردند و در بخش هایی از تهران هم کابل هایی تعبیه شد اکنون هم شرکت مخابرات شروع به ارائه سرویس FTTH در مراکز استان ها نموده است. بنابراین به سخت‌افزار نیاز دارد که ما در حال تولید این سخت افزارها از جمله باکس و پچ کامل بیچ دیل و پچ کورد هستیم. سه چهار تولید کننده هستیم که این کالاها را تولید می کنیم. بازار مشتری بسیار خوبی در آینده داریم و اگر قرارداد ببندند از حیث ظرفیت تولید مشکلی نداریم و می توانیم پاسخگو باشیم. اما ما تولید کننده هستیم و تا قرارداد نبندیم نمی توانیم تولید کنیم.
 
• بحث حمایت از تولید داخلی جدی پیگیری می شود؟ گفته می شود اگر محصولی در کشور تولید شود، واردات آن ممنوع می شود یا تعرفه بالایی درقبالش استفاده می‌شود آیا این امر مشهود است؟
زیرساخت و تنظیم مقررات این کار را کرده اند و به اپراتورها اعلام کرده اند و جلوی اجناس وارداتی در مناقصه ها گرفته می شود. در ممیزی هم می رود که بعنوان مثال این محصول باید از لیست خاصی از تولیدکننده‌ها خریداری شود اما همچنان بخشی از کالاها قاچاق هستند و هنوز در برابر این اجناس کاری از دست ما برنمی‌آید.
در حال حاضر، رایتل، آسیا تک و آریا همراه از مشتریان ما هستند و این هم فرصتی است که بوجود آمده و باید از این فرصت به وجود آمده استفاده بهینه کرد. مشکل خاصی در تولید نداریم و نیروها را خودمان در مرکز آموزشی که داریم آموزش می دهیم و آموزش از دهه 70 شروع شده است. بدنبال صرفه اقتصادی برای مملکت هستیم و اینکه به هوای اسم تولید به دنبال خسارت مملکت باشیم ارزشی ندارد و اگر کالایی صرفه تولید ندارد باید دنبال واردات رفت.
 
 
• همچنان فهیم مشاور به عموان وارد کننده تجهیزات هم فعال است؟
بله، ما از سال‌ها پیش نماینده سه کمپانی امریکایی در خاورمیانه بودیم که اکنون هم کماکان فعالیت ما در این زمینه و در بازار دبی وجود دارد. البته الان بدلیل تحریم، برای فروش برخی از محصولات در بازار ایران مشکل داریم. اما در برخی از محصولات، به دلیل تیراژ پایین یا بالا بودن تکنولوژی، مجبور به واردات هستیم.
 
• از لحاظ کیفیت، محصولات دلتا آیا با محصولات خارجی قابل رقابت است؟
این محصولات قابل تست هستند و به راحتی کیفیت آن قابل ادعاست. اینگونه نیست که این محصولات تولیدی، بدون تست کیفیت روانه بازار شود. تمام محصولات ما استانداردهای لازم را کسب کرده اند و با دستگاه‌های ساده قابل تست کردن هستند. ضمن اینکه این محصولات تولیدی ضمانت مادام العمر دارند و مشکلی برای مصرف کننده ندارد.
 
• بعضی از شرکت‌ها از نام تولید استفاده می‌کنند اما تولید کننده نیستند، ملاک این شرکت‌ها از کجا مشخص می‌شود که کدام تولیدکننده واقعی است؟
اسم تولیدکننده باید در فهرست سازمان تنظیم مقررات باشد و برای اینکه اسم ما وارد این فهرست شود یک نماینده از سازمان صنایع و یک نماینده از سازمان تنطیم مقررات کارخانه ما را بازدید کرده و محصولات ما را از نزدیک بازدید دید و بعد از آن ما را در فهرست قرار داد.
 
• آیا به دنبال سرمایه گذار هستید؟
هنوز سراغ سرمایه گذاران خارجی نرفتیم اما بدمان هم نمی آید با سرمایه گذاراخارجی مانند سرمایه گذاران چینی در کنار کارهای تولیدی‌مان کار کنیم. اگر بلدن ابراز تمایل می کرد با ما همکاری کند باید بپذیریم. برای سرمایه گذاران خارجی اگر جرات کنند که بیایند در این بازار 80 میلیونی به صرفه است و حتی می توانیم بازار منطقه را هم در اختیار بگیریم چون در حالت خوشبینانه 25 تا 30 درصد عوارض گمرک و 8 تا 10 درصد هزینه حمل می‌خورد و اگر این کالا در داخل تولید شود توجیه اقتصادی دارد. بازارهای کشورهای همسایه را هم می‌توان در اختیار گرفت و کالاهای ما در این کشورها از حیث کیفیت و قیمت قابل رقابت در این کشورها است. چون محصولات تولیدی فورا تست می‌شود.
 
• فروش محصولات بر عهده خود فهیم مشاور است یا با مجموعه دیگری همکاری می‌کنید؟
سال‌ها قبل به مجموعه‌ای همکاری داشتیم که متاسفانه چون محصول ایرانی بود و برای نخستین بار تولید شده بود خوب نتوانست کار کند، بعد از آن فروش را خودمان انجام می‌دادیم. اما اکنون در حال مذاکره با چند شرکت هستیم تا دوباره فروش محصولات دلتا را واگذار کنیم و در نمایشگاه امسال هم مذاکرات خوبی در این مورد انجام شد و به احتمال زیاد بعد از نمایشگاه این شرکت معرفی می‌شود.
 


کد مطلب: 50631

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/50631/بدنبال-صرفه-اقتصادی-مملکت-هستیم

ايتنا
  https://www.itna.ir