کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نظرخواهی ایتنا پیرامون عملکرد وزارت ارتباطات:

بهناز آریا: در دولت آینده باید با زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی از شبکه‌های اجتماعی استفاده درستی شود

سايت خبری ايتنا , 10 شهريور 1396 ساعت 18:45

ایتنا - مسئول کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای: بحث اصلی صنف ICT این است که وزارتخانه عملاً وزارت CT است و توجهی به IT ندارد.



اشاره:
سایت ایتنا به منظور بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نظرسنجی عمومی و نظرخواهی از کارشناسان، و همچنین بررسی میدانی را در دستور کار قرار داده که نتایج آن بتدریج منتشر می‌گردد.
در این بررسی که همزمان با پایان دوره ۴ ساله آقای محمود واعظی به عنوان وزیر پیشین ICT و ابتدای دوره وزارت آقای محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر جدید صورت می‌پذیرد، ایتنا تصمیم گرفته است با همکاری ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، نظرات جمعی از فعالین صنف و صنعت و کارشناسان حوزه ICT و روزنامه‌نگاران باسابقه این عرصه را در مورد دوره ارزیابی فعالیت وزیر پیشین و همچنین انتظارات از وزیر جدید را جویا شود.
در مرحله نخست، نظرسنجی عمومی سایت ایتنا با طرح این سوال که: «شما عملکرد محمود واعظی در وزارت ارتباطات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» در همه صفحات سایت فعال شده است که از همه کاربران دعوت می‌گردد که در آن مشارکت نمایند. نظرات کارشناسان نیز بتدریج در سایت و سپس بصورت یک پرونده ویژه در ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات به چاپ خواهد رسید.

 

گفت‌وگوی ایتنا با بهناز آریا، مسئول کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مدیرعامل شرکت کهکشان مشاور ایمن:

■ عملکرد ۴ ساله آقای واعظی به عنوان وزیر ICT را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما نقاط مثبت و منفی عملکرد ایشان چه بود؟
آنچه در دولت گذشته دیدیم بحث CT بود و نه IT. افزایش پهنای باند و برداشتن پهنای باند اقدامات خوبی بود. عملکرد وزیر در مقابل فیلترینگ شبکه های اجتماعی قابل ستایش است و جلوی رفتار حذفی را گرفتن حرکت بسیار خوبی بود. بحث فیلترینگ نیست و عملکرد درست، آگاه کردن مردم در استفاده درست از این ابزارهاست. به نظر من عملکر وزارتخانه نسبت به دوره‌های گذشته عملکرد در حوزه CT خوب بود اگرچه ما هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم و با آنچه باید در مورد زیرساخت و هزینه ها باید اتفاق بیافتد هنوز فاصله زیاد است. اما در حوزه IT وزارتخانه عملکرد خاص و شاخصی نداشت. بحث اصلی صنف ICT این است که وزارتخانه عملاً وزارت CT است و توجهی به IT ندارد.

■ انتظار شما از وزیر بعدی (آقای جهرمی) چیست و چه توصیه‌ای به ایشان دارید؟
همانقدری که در حوزه CT ارزشگذاری می‌شود، باید در IT هم ارزش گذاشت و سرمایه‌گذاری نمود. آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد اگرچه مبتنی بر زیرساخت CT است، اما IT است. حتی موبایل و شبکه‌های مبتنی بر موبایل با رشد تکنولوژی همگی به سمت IT میل کرده‌اند. بدون شک ما نیاز به زیرساخت CT داریم، اما نباید IT را فراموش کنیم. اگر صحبت از توانمندسازی بخش IT می‌کنیم باید به ارائه سرویس‌ها و خدمات ارزش بگذاریم، بودجه‌هایی برای تولید محتوا تصویب کنیم، نیروی انسانی کارآزموده تربیت کنیم تا بتوانیم از بستر ایجاد شده در حوزه CT استفاده درستی انجام پذیرد.
در تولید دانش بومی و تحقیق و توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری است. اگر می‌خواهیم از شتابی که دنیا در حوزه ICT وجود دارد، عقب نمانیم باید سرعت رشد متوازنمان را در دو حوزه IT  و CT سریع‌تر کنیم. اگر صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌کنیم، لازمه آن سرمایه‌گذاری در این بخش و عقب نماندن از شتاب دنیاست و اگر این کار را نکنیم باید مصرف کننده خارجی‌ها باشیم و دائماً به تکنولوژی‌های آنها وابسته باشیم. در انتها باید متذکر شوم که در ادامه عملکرد آقای واعظی در بحث شبکه‌های اجتماعی، در دولت آینده باید به این سو برویم که با زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی از شبکه‌های اجتماعی استفاده درستی شود.
 


کد مطلب: 49965

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/49965/بهناز-آریا-دولت-آینده-باید-زمینه-سازی-فرهنگ-سازی-شبکه-های-اجتماعی-استفاده-درستی-شود

ايتنا
  https://www.itna.ir