۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۸
عضو هیئت علمی نخستین همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در گفت‌وگو با ایتنا:

سواد رسانه‌ای آموزش نیست ارتقای مهارت است

ایتنا - آیت‌اللهی: سواد رسانه‌ای یعنی بالا بردن مهارت افراد در استفاده از رسانه‌ها و همانند مانند مهارت رانندگی و شنا کردن است که افراد باید تمرین‌های مداوم انجام دهند تا نسبت به مسائلی که در رسانه‌ها می‌گذرد به صورت خودآگاه توانایی پیدا کنند.
سواد رسانه‌ای آموزش نیست ارتقای مهارت است


عضو هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی گفت: سواد رسانه‌ای به آموزش نیاز ندارد بلکه باید مهارت افراد ارتقا یابد.


حمیدرضا آیت‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایتنا با بیان اینکه رسانه‌ها در حال حاضر حاکمیت کامل بر تفکر افراد دارند و براساس این تفکر هم می‌توانند حاکمیت اقتصادی و فرهنگی مسائل دیگر را هم به دنبال خود داشته باشند، اظهار داشت: در سواد رسانه‌ای خلاف آنچه گاهی در جامعه مرسوم است که همواره از تهدید رسانه صحبت می‌کنند و رسانه‌هراسی برای آنها اولویت بسیار دارد، باید کار کرد مردم نسبت به رسانه‌ها فعال شوند.
وی خاطرنشان کرد: در سواد رسانه‌ای این موضوع کاملا برعکس است؛ اگر چه رسانه‌ها تمام سعی‌شان بر منفعل شدن افراد است اما در سواد رسانه‌ای تمام قدرت مردم باید افزایش پیدا کند.

این استاد دانشگاه درباره اینکه چرا سواد رسانه‌ای مردم باید ارتقاء یابد، ادامه داد: سواد رسانه‌ای مردم باید ارتقاء یابد تا در مقابل رسانه‌ها بتوانند فعالانه به گونه‌ای برخورد کنند که نه تنها از آسیب‌های آن در امان باشند بلکه بتوانند علیه جریان رسانه‌ها هم موضع داشته باشند.
وی تاکید کرد: درحقیقت ارتقاء سواد رسانه‌ای یعنی رفتار و برخورد فعالانه با رسانه نه برخورد منفعلانه با آن.
آیت اللهی، استفاده از ظرفیت سواد رسانه‌ای در کشور را هیچ دانست و گفت: حدود ۶۰سال است که در بسیاری از کشورهای دنیا مانند انگلیس امریکا و کانادا روی این موضوع کار می‌شود و شاید نخستین بار تدریس و بالا بردن سواد رسانه‌ای در دستور کار ما قرار گرفت و ۱۰ جلد کتاب در باره آموزش سواد رسانه‌ای و چگونگی استفاده از سواد رسانه‌ای منتشر کردیم، اما هیچکدام در جهت ارتقاء سواد رسانه‌ای نبوده است.
وی افزود: اگر چه در کشور ما کتاب‌های بسیاری با موضوع سواد رسانه‌ای و درباره آن نوشته شده است اما منجر به افزایش سواد رسانه‌ای نشد.

عضو هیئت علمی نخستین همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در ادامه گفت‌وگو با ایتنا با تفاوت قائل شدن سواد معمولی با سواد رسانه‌ای، تصریح کرد: برای سواد معمولی صد نوع تعریف می‌توان ارائه و راجع به سواد و آموزش آن حرف زد.
وی افزود: اما آنچه در سواد رسانه‌ای مهم است ارتقاء آن است نه آموزش، و مانند الفبایی است که باید مهارت آن را خوب بدانیم اما صرفا با اینکه استادی درباره آموزش الفبا صحبت کند کسی الفبا یاد نمی‌گیرد.
این استاد دانشگاه، سواد رسانه‌ای را نوعی مهارت دانست و ادامه داد: سواد رسانه‌ای با آموزش فرق می‌کند؛ سواد نوعی مهارت و افزایش این مهارت مهم است که گاهی آموزش سواد رسانه‌ای را با مهارت اشتباه می‌گیرند.

عضو هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی افزود: سواد رسانه‌ای یعنی بالا بردن مهارت افراد در استفاده از رسانه‌ها و همانند مانند مهارت رانندگی و شنا کردن است که افراد باید تمرین‌های مداوم انجام دهند تا نسبت به مسائلی که در رسانه‌ها می‌گذرد به صورت خودآگاه توانایی پیدا کنند و حلقه‌های سردرگم رسانه‌ها را خوب بشناسند و باز کنند.
وی تاکید کرد: اگر در سواد رسانه‌ای به آموزش رسانه‌ای توجه کنیم به نتیجه نمی رسیم
آیت‌اللهی استفاده از ظرفیت نخبگان را هم در ارتقاء سواد رسانه‌ای ناچیز عنوان کرد و گفت: نخبگان بجای ارائه توضیحات باید انواع تکنیک‌های مهارت آموزی را بیان کنند که این کار تاکنون انجام نشده است.
وی ادامه داد: دو سال پیش خودم اولین بار شروع کردم به تهیه کتاب‌های سواد رسانه‌ای و هزینه کردم تا افراد بنشینند و کتاب‌هایی را براساس ارتقاء مهارت‌ها ارائه کنند. در سواد رسانه‌ای مهم افزایش روز به روز مهارت‌های سواد رسانه‌ای در افراد است چون سواد رسانه‌ای انتها ندارد و بالا رفتن مهارت و مهارت و مهارت است.

آیت‌اللهی با بیان اینکه بیشتر مردم قانون‌پذیری و مسئولیت اجتماعی ندارند، گفت: مسئولیت اجتماعی مسئله‌ای اعم از سواد رسانه‌ای است که متاسفانه مردم ما قانون‌پذیری و مسئولیت‌پذیری ندارند و در مملکت ما هم جایی برنامه‌ای برای مسئولیت اجتماعی گذاشته نشده است در حالی که باید این را رواج دهیم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای رواج این کار نداریم مگر اینکه برخی افراد براساس علاقه و ذوق شخصی کاری انجام بدهند.

عضو هیئت علمی نخستین جشنواره ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی از مردم خواست تا توجه به موضوع سواد رسانه‌ای را کار بسیار مهمی تلقی کنند و سهم رسانه‌ها را در این زمینه بیشتر از بقیه دانست.
وی گفت: جامعه رسانه‌ای کشور باید علاوه بر مهم تلقی کردن سواد رسانه‌ای، شور و نشاط این موضوع را در جامعه جا بیندازد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بسیار لازم است هر چند وقت یک بار مطالبه سواد رسانه‌ای داشته باشیم و بجای حذف ماهواره از زندگی مردم، توانایی افراد را در مواجهه با ماهواره زیاد کنیم و این بعنوان وظیفه یک روزنامه‌نگار بسیار مهم است.

به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت‌پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه‌ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومی) برگزار می‌شود.
شایان ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
 
کد مطلب: 45223
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام