۵
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۲
الیشایی مدیر عامل شماران سیستم:

صنعت نرم‌افزار ایران درون مرزها‌ محبوس است

ایتنا - دولت یازدهم علیرغم موفقیت در سیاست خارجی، رویکرد شفافی در خصوص پذیرش فناوری به‌ مثابه ‌راهبرد اصلی نداشته است.
فرهاد الیشایی مدیر عامل شرکت شماران سیستم
فرهاد الیشایی مدیر عامل شرکت شماران سیستم


رییس کمیسیون امور بین‌الملل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه نرم‌افزار در محدوده‌ جغرافیایی ایران محبوس شده‌ است، گفت: با افزایش نیروی انسانی شاغل در صنعت نرم‌افزار، لازم است توانمندی تولید به‌ سمت بازارهای خارجی هدایت شود که متاسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

به گزارش ایتنا فرهاد الیشایی مدیر عامل شرکت شماران سیستم افزود: در ایران توانایی بسیار بالایی در تولید نرم‌افزار وجود دارد. افزایش تولید نرم‌افزار سبب افزایش فعالان این صنعت شده است و هر ساله نیز تعداد کثیری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها وارد بازار کار تولید نرم‌افزار می‌شوند.
وی اضافه
در ایران توانایی بسیار بالایی در تولید نرم‌افزار وجود دارد
کرد: افزایش فعالان از یک سو فرصت و از سوی دیگر تهدید تلقی می‎شود، چراکه این توانمندی در درازمدت فزونی عرضه بر تقاضا را به‌دنبال خواهد داشت.

الیشایی با بیان اینکه راه برون‌رفت از این موضوع صادرات نرم‌افزار است افزود: فرض بگیرید که ۲۰ شرکت خودروسازی جدید ظرف چند روز آینده در ایران تأسیس شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا بازار گنجایش لازم برای تمامی این تولیدکننده‌ها را ندارد. تقسیم درآمد و پایین‌آمدن سود سبب ضرردهی و تعطیل بنگاه‌ها می‌شود.
وی افزود: تعطیلی هر بنگاه هزینه‌ها و ضررهای هنگفت اقتصادی و ملی را به‌همراه دارد. با افزایش نیروی انسانی شاغل درصنعت نرم‌افزار، لازم است توانمندی تولید به‌سمت بازارهای خارجی هدایت گردد تا از ظرفیت آن‌ استفاده شود.

مشکلات و معضلات صادرات نرم‎افزار
رییس
الیشایی افزود: دولت می‌بایست در این بخش سرمایه‌گذاری، بسترسازی و حمایت ‌کند. همانند اقداماتی که ۱۵ یا ۲۰ سال پیش در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی انجام شد و آنها را به‌ عنوان صنعت پیشرو پیشتاز اقتصاد معرفی کرد
کمیسیون امور بین‌الملل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: در حال حاضر مشکلات متعددی برای ورود به این بازارها وجود دارد، تحریم‌های موجود و مهم‌تر از آن فضای روانی‌ و ترکش‌های تحریم‌ها مانع عظیمی برای ورود به بازارهای بین‌المللی است. تولیدکننده‌هایی که قصد صادرات نرم‌افزار دارند، با چالش‌های فراوانی روبرو هستند.

مدیرعامل شماران سیستم با بیان اینکه ورود به بازار خارجی لزوما به ‌معنای اشباع بازار داخلی و رقابت کامل در داخل کشور نیست، گفت: حتما هنوز در داخل نیازهای زیادی وجود دارد، اما بحث بر‌‌ سر آینده نزدیک است در آن زمان اشباع بازار و خروج فعالان کلید خواهد خورد.
وی گفت: امروزه توسعه فناوری، زیرساخت توسعه سایر رشته‌های اقتصادی است. برای توسعه فناوری باید برنامه مدون تهیه کرد. دولت یازدهم علیرغم موفقیت در سیاست خارجی، رویکرد شفافی در خصوص پذیرش فناوری به‌ مثابه ‌راهبرد اصلی نداشته است.

الیشایی افزود: دولت می‌بایست در این بخش سرمایه‌گذاری، بسترسازی و حمایت ‌کند. همانند اقداماتی که ۱۵ یا ۲۰ سال پیش در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی انجام شد و آنها را به‌
افزایش سرمایه‌گذاری دولت در فناوری اطلاعات خصوصا تولید نرم‌افزار فرصت‌های بی‌شماری برای کشور بوجود خواهد آورد که کمترین آن کاهش بیکاری است
عنوان صنعت پیشرو پیشتاز اقتصاد معرفی کرد.
وی تاکید کرد: افزایش سرمایه‌گذاری دولت در فناوری اطلاعات خصوصا تولید نرم‌افزار فرصت‌های بی‌شماری برای کشور بوجود خواهد آورد که کمترین آن کاهش بیکاری است. این امر سبب می‌شود تا فرصت‌های بین‌المللی در اختیار کشور قرار گیرد در غیر این صورت فرصت‌ها از دست‌رفته و کشورهای دیگر جایگزین می‌شوند.

سرنوشت پسته، زعفران و فرش در انتظار نرم‎افزار
رییس کمیسیون امور بین‌الملل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: سرنوشت زعفران، پسته و فرش ایرانی را به یاد بیاوریم. اگر هم‌اینک در این صنعت سرمایه‌گذاری شود، می‌توان در سطح بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت در غیر این صورت فردا دیر است.
وی در ادامه افزود: تهدید جدی دیگر که دامنگیر این صنعت شده، مسئله مهاجرت نیروی متخصص از کشور است. تهدید بعدی آن است که سازمان‌های دولتی و نیمه‌دولتی هر یک بخشی عریض و طویلی تحت عنوان شرکت‌های فاوا و یا واحد آی‌تی
یکی از نکات کلیدی صنعت آی‌تی اجرای قانون کپی‌‌رایت است. باید قبول کنیم که چاره‌ای جز پذیرش آن نداریم. چرا که این قانون برای ورود به بازارهای جهانی ضروری است
ایجاد کرده و با توجه به بودجه‌های کلان خود پرسنل بخش خصوصی را با چند برابر حقوق و مزایا استخدام کرده و آن را نحیف و نحیف‌تر می‌سازند. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که همین شرکت‌ها به‌تدریج بازدهی خود را از دست داده و به‌جای پویایی و تولید، وارد معاملات تجاری می‌شوند.

چهار راهکار برای بهبود صنعت نرم‎افزار
مدیر عامل شماران سیستم همچنین به ارائه راهکار در این خصوص پرداخت و گفت: یکی از نکات کلیدی صنعت آی‌تی اجرای قانون کپی‌‌رایت است. باید قبول کنیم که چاره‌ای جز پذیرش آن نداریم. چرا که این قانون برای ورود به بازارهای جهانی ضروری است.
وی افزود: دوم اینکه با همکاری بخش خصوصی طرح جامع و راهبردی آی‌تی تهیه و اجرا شود.
وی کوچک‌سازی دولت در فناوری اطلاعات خصوصا تولید نرم‌افزار و واگذاری آن به بخش خصوصی را به عنوان راهکار سوم نام برد و گفت: ایجاد تسهیلات برای شرکت‌های نرم‌افزاری با پذیرش آنان به عنوان شرکت‌های دانش بنیان در این بین بسیار ضروری است.
کد مطلب: 34313
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
البته اگر اصلا صنعت نرم افزاری وجود داشته باشد!!
a
feedback
Iran, Islamic Republic of
صنعت نرم افزار و یا هر عنوان دیگری که به آن بدهیم ، باید با توجه به ماهیت این صنعت که همان دیجیتالی بودن آن است مورد تحلیل چگونگی صادرات و بازار یابی قرار گیرد ، به این صنعت نوین نباید به روش های سنتی و یا سایر کالا ها مانند اتومبیل نگاه کرد ، بستر پایه و ارتباطی همان شبکه اینترنت و امروزه پردازش های ابری است ، منتظر دولت و بخش نامه ها و بوروکراسی اداری شدن به معنای جا ماندن از این حرکت جهانی است ، دهکده جهانی مگر غیر از همین ارتباط شبکه اینترنتی است؟ یعنی اگر شرکت های بزرگ و یا بازار های جهانی نیازمند پروژه نرم افزار های کاربردی باشد منتظر صدور بخش نامه های اداری می شوند؟ فکر نمی کنید هم اکنون بسیاری شرکت های بزرگ در حال استفاده از طراحان و برنامه نویسان در سراسر جهان با استفاده از همین اینترنت می باشند؟
رامین سمسار
feedback
Iran, Islamic Republic of
آقای رییس
با احترام به اطلاع جنابعالی میرساند که از آنجایی شرکت های داخلی به بهترین شکل و بالاترین استانداردهای دنیا به استفاده کنندگان داخلی سرویس دهی میکنند واقعا جای خالیشون در بازارهای بین المللی خالی است.

چه خوب بود اگر قبل از این مصاحبه و اعلام نظر سری به مشتریان میزدید و از انها احوال پرسی میکردید.
حبیبی
feedback
United States
لطفا اگه میخواهید قانون کپی رایت رعایت بشه از خودتون شروع کنید بفرمائید از کدوم دیتابیس استفاده میکنید ، کدام سیستم عامل کدام کامپوننت و ...
وحید
feedback
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همینه . وقتی که شرکت های بزرگ دولتی از دیتابیس اوراکل کرک شده استفاده می کنند و با کمی فشار شرکت تولید کننده همه چی خراب میشود ....
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام