۲
۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۱
عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با ایتنا

انتخاب جهانگرد، نگاه به آی.سی.تی را از تهدید به فرصت تغییر می‌دهد

ایتنا - ثروتی: جهانگرد در حوزه آی.سی.تی، مصداق رویکرد غیرسرهنگی دکتر روحانی در انتخابات اخیر است.
محمد ثروتی
محمد ثروتی


در حالی که ترکیب دولت آینده هنوز مشخص نشده است، جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دست‌اندرکاران آن بسیار حیاتی و مهم قلمداد می‌شود.
سایت ایتنا که از ابتدای پیروزی دکتر روحانی، این موضوع را طرح کرده و آن را به همفکری گذاشته و نظرات مدیران و کارشناسان را منعکس نموده است، در ادامه نیز به آن خواهد پرداخت.
گفت‌وگوی ایتنا با محمد ثروتی، کارشناس این حوزه و نیز عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در همین خصوص را در ادامه می‌خوانید:



• آقای ثروتی در انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور چه نکاتی باید مدنظر قرار
گیرد؟

آن چه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشورمان اتفاق افتاد در حکم یک پدیده بود که مردم نشان دادند به دنبال اتخاذ رویکرد کاملا متمایز دیگری در اداره مملکت هستند و احتیاج به نیروهایی دارند که جدا از شعارها، به فکر توسعه همه جانبه کشور باشند و متاسفانه در این سال‌ها شاهدش نبودیم.
امیدواریم همین رویکرد مردمی در انتخاب وزرای دولت نیز مصداق عینی و بارزی پیدا کند و در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی و فرهنگی شاهدش باشیم.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به عنوان یک وزارتخانه مهم که بر اساس گزارش رسمی اخیر سومین درآمد را برای دولت ایجاد کرده است و به حساب خزانه پول واریز نموده است از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و باید مورد توجه آقای روحانی رییس جمهور منتخب قرار گیرد.

• این رویکردهایی که می‌گویید کدام‌‌ها هستند؟
به عنوان نمونه این که جناب آقای روحانی به صراحت در شعارها و برنامه‌های خود بر بهبود وضعیت کارآمدی فضای کسب و کار تاکید کرده‌اند. یا در جای دیگری از برنامه اشان بر حمایت جدی از بخش خصوصی اشاره نموده‌اند، همچنین تبدیل تهدید تحریم به فرصت را در سرلوحه کارهایشان قرار داده‌اند.
یا در سخنرانی‌های اخیر خود بر اصلاح وضعیت فیلترینگ در کشور و افزایش چشمگیر سرعت اینترنت به عنوان ابزار توسعه کسب و کار تاکید نموده‌اند.
از دیگر سو ایشان در برنامه‌های انتخاباتی خود به صراحت بیان کرده‌اند که سرهنگ نیستند و حقوقدان هستند و به عنوان یک کارشناس به موضوعات و مسائل روز جامعه می نگرند.
اینها به خوبی بیان گر رویکردهای ایشان هستند که مورد توجه مردم قرار گرفت و امیدواریم همین رویکرد را نیز ایشان در کابینه پیشنهادی اشان نشان دهند.

• منظورتان از تبدیل دکترین "تهدید" به "فرصت" در زمینه IT چیست؟
نگاه کنید، متاسفانه فضای کنونی و نگاه جاری مدیران ارشد کشور به فناوری اطلاعات و ارتباطات نگاه تهدید است. یعنی دکترین کنونی، به IT به عنوان تهدید نگاه می‌کند که حتما باید اصلاح اساسی شود و به این سمت برویم که دکترین غالب این باشد که IT فرصت است و نه تهدید.
بر این اساس خیلی از برنامه‌ها و اقدامات و ساختارها تغییر می‌کند. گفتارمان عوض می‌شود. تعاملمان با دنیا فرق خواهد کرد. همه اجزاي بخش خصوصی به مشارکت گرفته می‌شوند. همه بخش‌های دولتی با ریسک‌پذیری بالاتر و نوآوری و خلاقیت بیشتری می‌تواند در تحقق دولت الکترونیکی گام بردارند. در این رویکرد و این دکترین است که توسعه همه جانبه معنی پیدا می‌کند و می‌توان امیدوار بود که اقتصاد دیجیتالی سهم و جایگاه بیشتری نسبت به گذشته پیدا کند.
در همین دکترین است که فیلترینگ هدفمند شده و از حالت سلیقه‌ای و بی‌حد و حصر و بی‌حساب و کتاب خارج می‌شود و خیلی موارد دیگر.
باید دوباره این نگاه را در فضای تصمیم‌گیری و کارشناسی کشور جاری و ساری کنیم که ایران بزرگ‌ترین کشور منطقه است و می‌تواند با همه کشورهای منطقه و کشورهای خارجی ارتباط تکنولوژی و اقتصادی همه جانبه‌ای داشته باشد نه این که دیگران همیشه از ما نگران باشد و از تعامل با ما پرهیز کنند.

• بر این اساس پیشنهاد شما برای انتخاب وزیر چیست؟
نگاه کنید در روزهای اخیر اخبار و اطلاعات مختلفی منتشر شده است. اسامی گوناگونی هم منعکس شده است که البته خیلی متنوع نبودند. اما بنده فکر می‌کنم با هر نوع شاخص و امتیاز و روشی که حساب کنیم آقای مهندس جهانگرد با اختلاف زیادی نسبت به دیگران مطرح هستند.
این تنها نظر بنده نیست بلکه نظر آحاد فعالین صنفی هم هست. صنف رایانه و سندیکای مخابرات و تعداد زیادی از انجمن‌ها و اتحادیه‌ها در قالب یک آگهی در روزنامه فناوران روز شنبه مورخه ۲۹ تیرماه یا در قالب نامه‌هایی رسمی و مستقیم نیز صراحتا حمایت همه جانبه خود را از آقای جهانگرد اعلام کرده‌اند.
صنف رایانه خاطرات خوبی از مدیریت ایشان در دوران طرح تکفا دارد و امیدوار است که ایشان را در کسوت وزیر جدید ICT ببیند.

• چرا معتقدید آقای جهانگرد ارجحیت دارد؟
دلایل کاملا واضح است. او به آی.تی عشق می‌ورزد و تمام فکر و ذهنش همین بخش است.
شما تقریبا هیچ فعال در بخش خصوصی و دولتی را پیدا نمی‌کنید که نام نصرالله جهانگرد را نشنیده باشد. در حوزه بین‌المللی هم نام او به نیکی شناخته شده است.
به جرات می‌توانم بگویم که در تمام اسناد بالادستی برنامه ای حوزه آی از نظرات کارشناسی و تخصصی ایشان استفاده شده است.
بنیانگذار توسعه آی تی در کشور ایشان هستند و در این سال‌های اخیر هم با این که رسما مسئولیتی نداشتند اما به دلیل علاقه اشان به این بخش با همه نهادهای کشور در ارتباط بودند حتی اگر نام ایشان به صراحت بیان نشده باشد.
از طرفی دیگر معتقدم مصداق رویکرد غیرسرهنگی و کارشناسی آقای دکتر روحانی در انتخابات اخیر در آقای جهانگرد عینیت دارد و اوست که می‌تواند بهترین گزینه برای تغییر دکترین نگاه به ICT از تهدید به فرصت، تدوین استراتژی کند، برنامه‌ریزی نماید، گام‌های عملیاتی بردارد و از همه آحاد فعال در این حوزه استفاده کند.

• در بخش بین‌المللی هم گفتید که نگاه به او مثبت است. منظورتان چیست؟
آقای جهانگرد در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مانند ITU و ICAN و WSIS که نهادی وابسته به سازمان ملل هستند عضویت داشته و یا سخنرانی کرده و یا میزبان رسمی بوده است و به ایشان به عنوان یک کارشناس نگاه می‌شود. ایشان نماینده ایران در این سازمان‌ها بوده و در سال‌های اخیر هم علیرغم دوری وی باز هم مورد مشورت بوده است.
فضای خارج کشور را تقریبا می‌شناسند و می‌توانند نماینده صالح و قابل اعتمادی برای ایران در مجامع بین‌المللی باشند که از حقوق مردم ایران دفاع کرده و برای توسعه آی.سی.تی در کشور مذاکرات خوبی داشته باشند.
اینها ویژگی‌های ارزشمندی است که نباید از نظر پنهان بماند. 
 
 
کد مطلب: 26870
نام شما
آدرس ايميل شما


ب
feedback
Iran, Islamic Republic of
اقای جهانگرد
عارف
feedback
جناب ثروتی 30 40 تا وزیر اومدند و قبلش هارت و پورت میکردند ، ولی آخرش گفتند همه چی رو به راهه و همه راضی اند ..

بسه دیگه این حرفهای مسخره که برای 5تا کاربر هم خریدار نداره ..

گرانفروشی که میکنید ، محدودیت که ایجاد میکنید ، هر سایتی که دم دستتون اومد رو فیلتر که میکنید ، دقیقا چی رو میخواد این یارو تغییر بده ..
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام