۳۲
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۳

دیدگاه های رییس جمهور منتخب در باره فیلترینگ، فضای مجازی، و دنیای ارتباطات

ایتنا - دکتر روحانی: فیلترینگ حتی مانع دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی هم نشده است.
دکتر حسن روحانی
دکتر حسن روحانی


جناب آقای دکتر حسن روحانی رییس جمهور منتخب، اخیرا مصاحبه‌ای خواندنی با هفته نامه «چلچراغ» انجام داده که در طی آن، موضوعات مختلف و جذاب خوانندگان نشریه را مورد بحث قرار داده است.
به گزارش ایتنا در طول این گفت‌وگو، سؤالاتی نیز پیرامون موضوعات مهم عرصه اینترنت و ارتباطات مطرح شده که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید.
شایان ذکر است که این گفت‌وشنود، پیش از انجام انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران انجام گردیده است. 



• شما فضای مجازی و اینترنت را تهدید می‌دانید؟ شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک چطور؟ چه نظری در مورد فیلترینگ گسترده اینترنت دارید؟
فضاهای مجازی ابزارند، و هر ابزاری می‌تواند تهدید یا فرصت باشد.
داروها برای درمان بیماری ساخته می‌شوند ولی می‌شود با آنها خودکشی هم کرد. این ابزارهای در ضمن ناگزیر هم هستند.
من یادم می‌آید که حتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک را پدیده‌های مبارکی خوانده بودند. واقعا هم همین‌ گونه است. در همه تاریخ، به نظر من از ابزارها بیشتر استفاده مثبت شده تا استفاده منفی.
شما نگاه کنید ببینید از انرژی هسته‌ای فقط دو
حتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک را پدیده‌های مبارکی خوانده بودند
بار برای کشتار گسترده استفاده شده است، ولی امروز بیش از ۴۰۰ نیروگاه هسته‌ای در جهان برق تولید می‌کنند، و انرژی هسته‌ای در کشاورزی، صنعت و... کاربرد دارد. مگر جهان با انفجار بمب اتمی، کل انرژی هسته‌ای را کنار گذاشت؟ نه.

در ضمن در نظر داشته باشید که خیلی از اقدامات علیه آزادی فضای مجازی که توسط افراد و نهادهای خاص صورت می‌گیرد، مقاصد خیرخواهانه ندارد. یعنی خیلی هم دلشان به حال اخلاق عمومی یا تهدیدهای این فضاها علیه جوانان نسوخته است. مقاصد سیاسی دارد. از آزادی موجود در این فضاها می‌ترسند، دنبال محدود کردن اخبار هستند، و این محدود کردن‌ها هم جواب نمی‌دهد.
کاش طرفداران فیلتر کردن توضیح می‌دادند که در محدود کردن دسترسی مردم به کدام خبر موفق بوده‌اند؟ کدام خبر مهمی در چند سال اخیر وجود داشته که فیلترینگ باعث عدم دسترسی مردم به آن شده است؟
این اقدامات حتی مانع دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی هم نشده است. فیلترینگ گسترده جز این‌که دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و دولت را بیشتر می‌کند و به اقتصاد ما ضربه می‌زند، خاصیت دیگری ندارد و مانع توسعه کاربری‌های مثبت اینترنت در ایران می‌شود. 



• آقای روحانی شما چقدر ماهواره نگاه می‌کنید؟ کدام کانال‌ها را؟ نیامده‌اند دیش و رسیور شما را جمع کنند؟ لطفا بگویید چرا جوان‌ها با تلویزیون جمهوری اسلامی قهرند؟ چه
فیلترینگ گسترده جز این‌که دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و دولت را بیشتر می‌کند و به اقتصاد ما ضربه می‌زند، خاصیت دیگری ندارد و مانع توسعه کاربری‌های مثبت اینترنت در ایران می‌شود
باید کرد؟

مقامات سیاسی و بالاخص آنها که در حوزه تصمیم‌گیری‌های استراتژیک هستند، به ماهواره‌ها دسترسی دارند. حتی آنها که کمتر فرصت می‌کنند شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا کنند، در گزارش‌های نهادهای مسئول از محتوای برنامه‌های این شبکه‌ها مطلع می‌شوند.
من به این شبکه‌ها دسترسی دارم و به دلیل سمت من در مرکز تحقیقات استراتژیک، ضروری است به آنها دسترسی داشته باشم. کسی هم تاکنون نیامده است دیش و رسیور ما را جمع کند، و طبق قانون مجوزهایی برای افراد از سوی مقامات مسئول صادر می‌شود.

اما من به‌طور کلی مخالفت با شیوه‌های خشن برخورد با استفاده‌کنندگان از ماهواره را اعلام کرده‌ام و معتقدم در عصر انقلاب دیجیتال، نمی‌توان در قرنطینه زندگی و حکومت کرد.

بخش زیادی از جوانان ما با صدا و سیما قهر کرده‌اند، چون صداقت، اخلاق و عدالت را آن‌چنان که شایسته است در آن ندیده‌اند.
هر رسانه‌ای باید به نیاز مردم پاسخ دهد، و یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم، نیاز به خبر و اطلاعات شفاف درباره مهم‌ترین موضوعات است.
وقتی سهم اخبار خارجی بیشتر از اخبار داخلی است، وقتی تولد یک خرس پاندا در فلان باغ وحش چین پوشش داده می‌شود اما از اعتراض کارگران به شش ماه پرداخت نشدن حقوقشان خبری در تلویزیون ما گفته نمی‌شود، وقتی تمام اسطوره‌های فرهنگ و هنر که اندکی صدای منتقد دارند در تلویزیون ما سهمی ندارند، و وقتی چهره‌های سیاسی بزرگ مثل آقایان هاشمی و خاتمی، و گروه‌های سیاسی منتقد از تلویزیون حذف می‌شوند، بدیهی است که مردم و نه فقط جوانان با تلویزیون
من به‌طور کلی مخالفت با شیوه‌های خشن برخورد با استفاده‌کنندگان از ماهواره را اعلام کرده‌ام و معتقدم در عصر انقلاب دیجیتال، نمی‌توان در قرنطینه زندگی و حکومت کرد
قهر می‌کنند.

راه‌حل، تضمین آزادی بیان است. اگر روزی تلویزیون ما پوشش خبری‌اش بیشتر از پوشش خبری شبکه‌های خارجی نظیر بی‌بی‌سی شد، مردم با تلویزیون آشتی می‌کنند. 



• رابطه‌تان با موبایل چگونه است؟ اهل اس‌ام‌اس هم هستید؟ چقدر از طنزها و شوخی‌های پیامکی خبر دارید یا برای شما از آنها می‌گویند؟
تلفن همراه دارم، ولی اهل زیاد صحبت کردن نیستم.
روحیه آدم‌هایی که در دستگاه‌های سیاست خارجی، دیپلماتیک، یا امنیت داخلی کار می‌کنند، این‌گونه است. در این مشاغل باید مواظب سخنان خود باشید. هر کلمه معنای خاصی دارد و می‌تواند هزینه‌ها و منافعی برای کشور داشته باشد. به تدریج عادت می‌کنید که زیاد حرف نزنید.

در جلسات همیشه کسانی هستند که از پیامک‌های بامزه سخن بگویند و این‌گونه مطالب را به دیگران هم منتقل کنند. بالاخره مدیران و سیاستمداران هم از شوخی‌ها و لذت‌های شهروندان برخوردارند.

در این ایام تبلیغات انتخاباتی از پیامک‌هایی که برای همه کاندیداها ساخته می‌شود و من را هم دربرمی‌گیرد بی‌بهره نمانده‌ام. جالب‌اند، واقعا ذوق مردم در این عرصه بی‌نظیر است.
دوستان می‌گفتند هنوز مناظره اول به پایان نرسیده بود که سیل لطیفه‌ها درباره آن آغاز شد و برخی انصافا هنرمندانه بودند.
البته خوب است یادآور شوم که از نظر من اینها نوعی اعتراض کردن کاملا مسالمت‌آمیز و مدنی هستند و بخشی از ظرفیت‌های ارتباطی جامعه جدید است.
برخی وقت‌ها هم از آن سوءاستفاده می‌کنند، ولی در کل مثبت است.

کد مطلب: 26665
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
دمش گرم.
حرف های قشنگی زده.
روحانی مچکریم
امیررجائی زاده
feedback
United States
روحانی مچکریم :)
ناشناس
feedback
United States
....بلاخره یه چند ماهه دیگه معلوم میشه که این کلیدی که ایشون اینهمه بهش اشاره می کنه قراره قفلها رو باز کنه یا اینکه قفل رو قفل بزنه.هنوز حرف احمدی نژاد یادمون نرفته که می گفت مگه مشکل ما موی جوونای ماست؟!...باشد که اینگونه نباشد
feedback
چه عجب یکی از سران نظام اذعان کرد که فیلترینگ خوب نیست.
روحانی ما هم مچکریم.
feedback
United States
شنیدن این حرفها امیدوار کننده است. امیدوارم با عمل به آن به امید مردم پاسخ مثبتی داده شود.
شش ماهه که حوصله نداشتم با وی پی ان فیس بوک را چک کنم. دلم برای دیدن دوستانی که غیر از فیس بوک ارتباطی با ایشان ندارم تنگ شده.

حالم از فیلترینگ به هم میخوره.
یه جوون ایرونی
feedback
امیدواریم که امیدهامون رو این سری ناامید نکنید و از اعتماد مردم سو استفاده نکنید و مردم رو باز به آینده خوشبین کنید،تا اینجاشو خوب اومدی دکتر و حرفدل مردم رو زدی ،از این به بعدشم دور نشو از مردم.
مسعود
feedback
کاش در مورد آبرو ریزی سرعت اینترنت ایران هم از ایشون سوال میکردین و بعد هم پیگیر جواب ایشون تا لحظه تحقق قولشون میبودین! افسوس که توی این 8 سال به فراموش کردن وعده ها عادت کردیم...
feedback
مسعود راست می گه
ای کاش می شد روزشمار می زدیم
مثل پروژه های شهری
feedback
دکتر روحانی حرفای درست و قشنگی زده. امیدوارم این حرف ها فراموش نشه. مردم ایران حق دارند به هر نوع اطلاعاتی که خواستند دسترسی داشته باشند. این درست نیست که سه چهارتا آدم تنگ نظر و فاقد قدرت تجزیه و تحلیل بشینن هر روز هزاران هزار وبسایت رو که محتواشون رو "مجرمانه" میدونن ببندن و سرعت رو محدود کنن و در دسترسی به سرویسهای محبوب اختلال ایجاد کنن. اینها باید درک کنند که حق تصمیم گیری برایمیلیون ها ایرانی متمدن و تحصیلکرده رو ندارن. غیر از سایتهای غیر اخلاقی (چون کودکان و نوجوانان هم به اینترنت دسترسی دارن) هیچ سایت دیگه ای نباید بسته باشه. باید بپذیرند که محتوای مجرمانه مورد نظر من کاربر با محتوای مجرمانه این سه چهار نفر متفاوته و اونها حق ندارند محتوای مجرمانه خودشون رو به ملت ایران تحمیل کنن. کسانی که فضای مجازی رو اینطور به یک فضای تاریک و رنج آور تبدیل کرده‌اند همسو با دشمنان نظام حرکت میکنند و به آسیابشون آب میریزن. امیدوارم دولت جدید به ریاست آقای دکتر روحانی به این روش مخرب خاتمه بده.
احمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
خوب حالا که رئیس جمهور شدید
ببینید چکار میکنید
feedback
فیلترینگ ایران توهین به کاربران ایرانی است.
روحانی مچکریم!
امید
feedback
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم در حد حرفهای قشنگ باقی نمونه.
عارف
feedback
نمی دونم مسئولان ما به این سایت سر می زنند یا نه ولی باید گفت مشکل مردم فیلترینگ نیست ، مشکل کاربرها زورگویی و عدم پاسخ مسئولین این حوزه است ، وگرنه که کسی با فیلترشدن سایت های مسحجن مشکلی نداره ..

چرا باید سایت های موزیک ما برای در امان ماندن از فیلترینگ وی پی ان و نظیر اینا بفروشند (سوء تفاهم نشه ، من خودم سایت ندارم) ..

شما دقت کنید ، از خرس هایی که آقای روحانی میگن در چین هستند اخبار و گفتگوویژه خبری درست می کنند ولی تا به حال کسی دیده در مورد اینترنت و شرایط نابسامان اینترنت حرف بزنه ..

کسی تا به حال وزرای حوزه این مقوله رو بازخواست کرده که این همه گذشته چرا باید اینترنت ذغالی هنوز پابرجا بمونه ؟؟ ، چرا کشورهای دیگه ظرف 10 سال این همه رشد کردند ولی شما ظرف 10 سال درجا زدید ؟؟ ..


به هر حال حرف برای گفتن زیاده و بالاخره از یه منبعی خط میدند که اینترنت رو توی همین شرایط بد و اسف بار نگه دارند ..
فرشاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
آقا عارف کی گفته مردم با فیلترینگ مشکل ندارن ؟ اتفاقا من با فیلترینگ سایتهای مستهجن هم مشکل دارم. شما اگه میخوای جلوی سایتهای مستهجن گرفته بشه باید با کمک نرم افزاری که خودتون روی کامپیوتر شخصیتون نصب میکنید این فیلترینگ رو انجام بدین. وگرنه چه معنی میده عده ای ... بیان به من تحمیل کنن چی اخلاقیه یا چی غیر اخلاقیه ؟ بعدشم همین فیلترینگی که شما میگی برای سایتهای مستهجن باید باشه بعدا میوفته دست کسایی که ... اقدام به حذف هر سایتی که دلشون خواست میکنن. همین فیلترینگ خودمون با بهونه فیلتر کردن سایتهای مستهجن شکل گرفت. شما الان نگاه کن توی آمریکا یه قانون ساده سوپا میخواد تصویب بشه که فقط جلوی نقض کپی رایت گرفته بشه چه اعتراضی میشه و جلوی تصویب این قانون رو چقدر سد میکنن ؟ این بخاطر اینه که اونا میدونن اگه یه همچین اختیاراتی به دولت خودشون بدن باید فاتحه آزادیشون رو بخونن. فیلترینگ در ذاتش اشتباهه . حتی برای سایتهای مستهجن
feedback
Iran, Islamic Republic of
برای شما متأسفم که اصرار دارید به هر قیمتی شده از سایتهای غیراخلاقی هم استفاده کنید. مواظب باشید شیطان بدجوری شما رو احاطه کرده!
فرشاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
در ادامه صحبت قبلیم : همین پریروز دوباره راپیدشیر رو زدن فیلتر کردن. خوب این هم با همین توجیه فیلترینگ سایتهای مستهجنه دیگه !!
یکی نیست بهشون بگه آخه شما با سایت speedbit.com چکار دارید ؟ آخه این سایت که مربوط به کمپانی سازنده نرم افزار download accelerator plus هستش !! بابا جمعش کنید این فیلترینگتون رو. چرا مردم آزاری میکنید آخه ؟
feedback
به نظر من تا بیان فرهنگ سازی کنن و به مردم اموزش بدن که چطور و چرا باید رو کامپیوتر هاشون نرم افزار فیلترینگ نصب و کودکانشون رو کنترل کنن پنجاه سال طول میکشه. فیلترینگ سایت های صرفا مستهجن یک نیازه. ولی هیچ سایت دیگه ای، مطلقا هیچ سایت دیگه ای نباید فیلتر باشه. حتی دروغگوترین و مغرضترین خبرگزاری های دنیا. چه معنی داره! نود درصد اینترنت رو زدن فیلتر کردن. محتوای مجرمانه باید محدود بشه به "فیلم ها و عکس های جنسی". و برای همین "فیلم ها و عکس های جنسی" هم باید یک تعریف کاملا مشخص ارائه بشه که به قول اقا فرشاد نشه اسباب سو استفاده فیلتر چی ها که تحت این عنوان از هر سایتی خوششون نیاد بزنن فیلترش کنن.
پویان
feedback
Iran, Islamic Republic of
کا ملا با فرشاد عزیر موافقم فیلترینگ از ریشه ایراد داره به هر بهانه ای می خواد باشه در هر جا که می خواد باشه ایران و غیر ایران. به کسی ربط نداره من می خوام سایت مستحجن ببینم یا نه مگه آقایون فیلترچی رو تو قبر من می خوابونن لازم نکرده نگران گناه بنده باش این سایتها فقط برای کودکان و نوجوونا ایراد داره که اونم پدر مادر مسئول هستند که با نرم افزار جلوی این موارد گرفته میشه خیلی راحت . اگه بلد نیستند و هیچکی تو فامیل و آشنا بلد نبود!!! خوب اصلا چرا دسترسی به اینترنت به بچه میدین والا ما چرا باید بسوزیم .البته که سایت های غیر اخلاقی بهونست ....
محسن
feedback
Kuwait
فیلترینگ هیچ همین سرعت اینترنتو ببرن بالا خدا رو شاکریم.
feedback
باید اینترنت با سرعت بالا آزاد باشه و از همه مهمتر مدیران عقب افتاده که مثل طالبان فکر میکنند و شما هم چندتا مصاحبه باهاشون توی سایت گذاشتید رو کنار بگذاره.
بسیجی گمنام
feedback
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه دوستان محترمی که میگویند فیلتر سایت مستهجن نباید بشه عرض میشه که فیلتینگ چیز خوبی هست که برای در امان بودن از اسیب های وبسایت های طراهی شده ی مخرب میباشد. ولی کمی هم در فیلترینگ کشور ما زیاد روی شده هست. البته نظر شما هم برای ما محترم هست
فرشاد
feedback
هیچ سایتی بیشتر از خود فیلترینگ و صفحه نفرت انگیز پیوندها مخرب نیست. در ضمن خود خانواده ها با کمک نرم افزار قادر به فیلتر کردن سایتهایی که نامناسب میدونند هستند. علاوه بر آن میتوان از گزینه فیلترینگ از طریق آی اس پی (با انتخاب کاربر) استفاده کرد. فیلترینگی که عده ای اندک برای عده ای کثیر اجرا کند به هیچوجه منطقی نیست
محمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه
نوجوان ما اگه براحتي بتونه داخل سايت هاي غير اخلاقي بشه از لحاظ اخلاقي بيماري ميگيره كه تا ميان سالي بايد با اون بجنگه، هم جنس بازي را دست كم نگيريد من كه عمري ازم گذشته ميدونم گاهي اوقات انسان نياز داره يه وقفه توي عمل گناهش بيافتد خيلي راحت از گناه دوري ميكنه ،تا ازدواج ميكنه زندگي رو واقعي ميبينه درست فيلترينگ به طور كامل مانع نميشه و ميشود از راه هاي ديگه وارد شد اما نوجوانان ما با حيا هستند
براي گناه كردن راه سختي رو نميرن
همين كه سن نوجواني بگذرد ديگه ما خيلي نگراني نداريم
حق يارتان عزيزان كوچك شما هستم.
كمال
feedback
Iran, Islamic Republic of
آقاي روحاني يه كار درست تو ايران شده شما اومدي اون رو هم خراب كني مگه اينجا آمريكاست بابا براي آينده جوانان نقشه دارن توي كه ميگي فيلتر شخصي انجام بديم خوب ميره كافي نت يا جاي ديگر تو اگه راست ميگي برو براي خودت فيلتر شكن بگير
اقاي روحاني برو بفكر ازدواج جوانان باش
برو به فكر اشتغال جوانان باش
برو به فكر تورم باش
اگه راست ميگي هزينه اينترنت رو پايين بيار ، سرعت رو بالا ببر
نه اينكه از مردم كاسبي كنيد
اگه متفاوتيد هزينه اينترنت رو ژايين بياريد
مشكل ما انهاست.
با تشكر
Mori
feedback
Iran, Islamic Republic of
حاج کمال تند نرو بذار مشکلاتی که سالهاست هیچ کسی بهش رسیدگی نکرده شاید بدترش هم کرده رو اقای روحانی حل کنه اسیاب به نوبت....
فرشاد
feedback
نه آقا کمال . شما اگه راست میگی برو برای خودت و هرکس دیگه که میخواد اینترنت پاک شده بخر !! چرا من برم فیلتر شکن بخرم ؟

بعدشم اینایی که میگی اگه فیلترینگ شخصی باشه میرن از کافی نت استفاده میکنن :
اولا همین الان اونا دارن از فیلتر شکن استفاده میکنن
دوما توی کافی نت ها احراز هویت میکنن بعدش شخص میتونه استفاده کنه چون کافی نت ها یه سرویس عمومی هستند نه خصوصی.
سوما کافی نت ها هم اینترنتشون رو از آی اس پی ها تهیه میکنن بنابر این میتونن شامل دو گونه سرویس بدون فیلتر و مخصوص اشخاص زیر سن قانونی(جهت عدم دسترسی افراد نابالغ به محتوای غیر اخلاقی) بشن

چهارم همین الان توی کشورهای اروپایی و غربی این مسخره بازیها وجود نداره. جوامع اونها از نظر اخلاقی و انسانی در شرایط مناسبتریه یا مال ما ؟

بعدشم اینجا آمریکا نیست به همین خاطر باید بهتر از اونا باشم. آمریکا مدتیه داره تلاشهایی رو جهت محدود کردن کاربر ها میکنه. هر چند هنوز با وضعیت ما قابل مقایسه نیست.

مثل اینکه توی این مدت خیلی ها منافعشون به فروش فیلترشکن گره خورده !!!

سر گردنه رو میبندن بعد میگن میخوای رد بشی پول زور وده :)
بسیجی گمنام
feedback
Iran, Islamic Republic of
من خودم تا یک ساعت هم که بشه وقتم رو میزارم و اادرس سایت هایی که فیتلر شکن میفروشند رو به فیلترینگ گزارش میدم . سایتشون فیلتر میشه دوباره یک سایت دیگه باز میکنند. در یک هفته حدود 100 سایت و من فیلتر میکنم. چون کسانی که فیلتر شکن میفروشند هم ادم درستی نیستند. به خاطر سود کلانی که از این بازار کسب میکنند اقدام به فروش میکنند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
در ضمن شما هم میتوانید وبسایت هایی که حاوی مطالب و محتوای مجرمانه باشند را گزارش دهید www.internet.ir
feedback
کوتاه فکری تا کجا؟ کسی با فیلتر کردن سایت های غیر اخلاقی مخالف نیست.سایت های مفید رو فیلتر نکنید.با فیلتر کردن مشکل حل نمیشه.طرف هنوز خط adsl وصل نشده فیلتر شکن آماده خریده
feedback
اقا اینقدر فیس بوک فیس بوک نکنید حالمان رو بهم زدید اینقدر میگید فیس بوک دولتم فقط فیلتر این سایت رو بر میداره میگه فیلترینگ رو برداشتیم همه یک صدا باید بگید کل فیلترینگ برداشته شه بجز سایتهای سیاسی زد نظلم کشور
حسین
feedback
برید ببینم شما هم مسخره کدید خودتونو اگر میتونید سرعت اینترنتو ببرید بالا من اینترنت 512کیلوبایت بر ثانیه دارم سرعت دانلودم تازه شده2کیلوبایت
حسین
feedback
آقا اینقدر میگید فیلترو برمیداریم خوب بردارین دیگه
سرعتشم خیلی کمه من اینترنت باسرعت2Mگرفتم سرعت دانلودش 4 kb
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام