۰
plusresetminus
سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۵

برای موفقیت در سبیت باید جاه‌طلب بود

ایتنا- مدیران نمایشگاه‌های سبیت، فتوکینا و گیمزکام برای ترغیب تجار ایرانی به ایران آمدند.


آقای هلموت کنور شما در کنفرانس اخیر شرکت فوژان سخنان دلگرم‌کننده بسیاری درباره حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های آلمان گفتید. به نظر شما که سمت ریاست مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی هانوفر را دارا هستید، آیا شرکت‌های ایرانی شانسی برای حضور موفق در نمایشگاه‌ سبیت دارند؟
البته که دارند. ببینید قواعد بنیادین بازرگانی در همه جهان کم و بیش ثابت است و مطابق این قواعد اگر شما شرکتی در حوزه ICT یا حتی بیرون آن دارید از یکی از این حالت‌ها خارج نیست. در ابتدایی‌ترین حالت هم شرکت‌کننده، شرکتی جوان و کم‌درآمد است که برای رسیدن به ویترینی مانند سبیت انگیزه فراوان دارد. چنین شرکتی باید با دقت از زمان و هزینه‌های نمایشگاهی خودش استفاده کند تا بتواند بعدها جایگاه تثبیت شده‌ای در فضای نمایشگاهی جهانی پیدا کند و از همه ابزارهای مدیریتی و حتی دولتی هم در این راه بهره برد.

حتما مطلع هستید که ایران برای اولین بار طی دهه گذشته در سبیت غرفه رسمی ندارد، به اعتقاد شما آیا سبیت واقعا می‌تواند آورده‌های ملموس برای شرکت‌های فناوری ایرانی داشته باشد؟
من از دلایل این تصمیم که طبیعتا مایه تاسف ماست آگاه نیستم ولی تردید نکنید که هر شرکتی فارغ از ملیت و مقیاس کاری‌اش در نمایشگاهی به بزرگی سبیت می‌تواند نتیجه لازم را با یک برنامه‌ریزی مناسب بگیرد. برای کشوری با پتانسیل ایران حتی شمار بازدیدکنندگان یا میزان تبلیغات مهم نیست.

مهم این است که شما در تشکیلاتی که چهار هزار شرکت و سازمان جهانی مرتبط دیگر حضور دارند حاضر باشید. اگر فقط با همان غرفه‌ها و برگزارکنندگان کنفرانس‌ها در تماس و تبادل نظر باشید، به بسیاری از اهداف خود رسیده‌اید.
همین جاه‌طلبی و دوراندیشی‌ای که شما در نمایشگاه هستید این پیغام را به هر یک از حاضران خواهد داد که من اینجا هستم که تجارت کنم. بیایید و با من شریک شوید. برای موفقیت در نمایشگاه باید جاه‌طلب بود.

بگذارید اعتراف کنم که شاید تردیدهایی در این زمینه است که بازار فناوری اطلاعات ایران برای رقابتی مانند سبیت به اندازه کافی بالغ و مهیاست.
صادقانه باید بگویم شاید بازار فناوری ایران مانند بسیاری از سایر کشورهای در حال توسعه در زمینه نقاط فروش بین‌المللی کمی ضعیف است ولی تقریبا کسی در همین بازار جهانی نیست که نداند صنعت و بازار ایران سرشار از نیروهایی جوان و دانش‌آموخته است که عطش ورود به بازار جهانی IT‌ را دارند و همین خودش یک اهرم بزرگ برای حضور در بازار جهانی است.
این نیروی انسانی را با استفاده از ابزارهای بازاریابی باید به بازارهای جهانی معرفی کرد و نمایشگاه‌هایی در سطح سبیت کارایی چشمگیری در این زمینه دارند.

چقدر خدماتی مانند همتایابی (matchmaking) که برای نمایشگاه امسال معرفی کردید می‌تواند در این زمینه کمک حال کشورهایی مانند ایران باشد؟
خیلی زیاد. من خودم تجربه کار در IT را دارم ولی وقتی به نمایشگاه سبیت نگاه می‌کنم گاهی گسترد‌گی نمایشگاه به نظرم ترسناک می‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد شما چه دولتی باشید و چه خصوصی باشید در هر صورت نیاز دارید همتایان خود را پیدا کنید.

من خیلی از میزان سوبسیدهای دولتی در این زمینه آگاه نیستم ولی واقعیت این است که اصل بدیهی هر تجارتی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از آن است. اگر شرکت‌های ایرانی می‌خواهند از سبیت بهره‌برداری کنند ناگزیرند برای حضور خود سرمایه‌گذاری کنند.
 
کد مطلب: 21328
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام