۰
plusresetminus
شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۸
بهناز آریا،نامزد انتخابات سازمان و عضو «پیشنهاد20» در گفت‌وگوی اختصاصی با ایتنا؛

مشارکت، سلامت و نظارت؛ سه رکن اصلی انتخابات

خبرنگاران صدای صنف هستند
ایتنا - آریا : «اانتخابات یک فرصت است و باید به چشم یک فرصت به آن نگاه کرد. فرصتی که اعضا می‌توانند از آن برای انتخاب صحیح استفاده نمایند.»
بهناز آریا- نامزد انتخابات سازمان و عضو «پیشنهاد20»
بهناز آریا- نامزد انتخابات سازمان و عضو «پیشنهاد20»

بهناز آریا با اشاره به حضور خود در کمیسیون افتا دلیل حضور خود را در انتخاب این دوره چنین بیان کرد:«دلیل اصلی تجربه بسیار خوب من در کمیسیون افتا بود.ما در کمیسیون افتا با جو خوب به وجود آمده علی‌رغم برخی مخالفت‌ها ،علی‌رغم همه مواردی که گاهی باعث می‌شد ما نتوانیم فعالیت کنیم همبستگی خود را حفظ کردیم، این جمع را نگه داشتیم و عملاً مثل جزیره‌ای توانستیم فعالیت موثر کنیم. این تجربه باعث شد که من تمایل داشته باشم تا این تجربه را به کل سازمان تعمیم بدهم و این انرژی و این توان را در کمیسیون‌هایی که بسیاری از آنها فراموش شدند و تشکیل نمی‌شدند یا هر از گاهی با روش‌های خیلی کندی پیش می‌رفتند به جریان بیاندازم. این روال را تغییر یابد و انرژی جوان و جدید به سازمان تزریق شود.»

بهناز آریا - عضو هیئت مدیره و مدیر واحد امنیت کهکشان مشاور ایمن- در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایتنا ضمن اشاره به حمایت اعضای افتا از داشتن نماینده در هیئت مدیره گفت: «به این دلیل که در انتخابی که پیش‌رو داریم برخی از دوستان را نخواهیم داشت، مثل مهندس بابادی‌نیا که دیگر نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند و جای خالی‌شان احساس می‌شود، در نتیجه نیازمند بودیم که حتماً نماینده‌ای در کمیسیون داشته باشیم و حضور افتا را تقویت کنیم.»

وی سخنانش را چنین ادامه داد: «همین‌طور تجربه دیگرم بحث آموزش است که می‌خواهم آموزش تقویت بشود. واقعاً هدفم فعالیت بوده است. کسی که وقت و انرژی می‌گذارد چه بهتر که در جای مؤثرتری این کار را انجام دهد. واقعاً هدفم این بود که در این مورد موثر باشم و جایگاه افتا و همین‌طور آموزش را بتوانم در سازمان نقویت کنم.»

مدیر آموزش کهکشان نور در مورد پیوستن به لیست «پیشنهاد۲۰» و همکاری با این گروه به خبرنگار ایتنا گفت : «یکی از دلایل اینکه من دیر کاندید شدم این بود که می‌خواستم ببینم واقعاً افرادی که کاندید می‌شوند در یک سمت و سوی فکری با من هستند یا خیر، که من بتوانم واقعاً موثر باشم در سازمان. یکی از دلایل کاندید شدنم این بود که دیدم این افراد وجود دارند در لیست و به نظرم آمد وجود افرادی که هم از لحاظ اعتباری در مجموعه شرکت‌های رایانه‌ای بسیار اعتبار بالایی داشتند، تجارب بسیار خوبی داشتند، مدیران بسیار موفقی بودند فرصت مناسبی است و وجود این افراد انگیزه‌ای شد که من حتماً کاندید بشوم و از آن بهتر که همه آن افرادی که مدنظر من بودند در کنار هم تشکل پیشنهاد ۲۰ را ایجاد کردند.»

وی در مورد اهداف و شعار گروه فوق افزود: ‌«یکی از بحث‌هایی که ما همیشه روی آن تاکید داشتیم شعار پیشنهاد ۲۰ یعنی «اعتلا و اقتدار صنفی» بود. ما در صنف رایانه مگر چه چیزی کم داریم از بقیه اصنافی که وجود دارد ، چرا ما در آن حد دارای اعتبار و اقتدار نیستیم ،چرا ما جزئی از بدنه تصمیم‌گیری که در کشورمان انجام می‌شود نیستیم. این امر مستلزم آن است که اعتباری وارد سیستم بشود، اقتداری به سیستم بدهد و سیستم را ببرد به آن سمتی که ما بتوانیم حرفی برای زدن داشته باشیم که به عقیده من یعنی افرادی که در پیشنهاد ۲۰ هستند و امیدوارم که نه فقط من که تمام پیشنهاد ۲۰ رای بیاورد و ما بتوانیم سیستم مدیریتی بهتری را در سازمان داشته باشیم.»

آریا در پاسخ به این سئوال که اگر کسانی از گروه شما رای نیاورند با آنها چه برخوردی خواهد شد به خبرنگار ایتنا توضیح داد: «اتفاقاً این نکته‌ای بود که ما امروز با همدیگر صحبت می‌کردیم که شاید یکی از مشکلاتی که در انتخابات قبلی وجود داشت این بود که یک ائتلافی تشکیل می شد، آن ائتلاف هم قبلش با هم جلساتی داشتند و یک انتخاباتی اتفاق می افتاد که بعد از انتخابات همه همدیگر را فراموش می کردند و دیگر آن آرمان‌ها و آن اهداف تمام می شد.»

نامزد انتخابات هئیت مدیره سازمان نظام صنفی و عضو پیشنهاد ۲۰ صحبت‌های خود را چنین ادامه داد: «این چیزی که ما امروز با هم روی آن توافق نظر ۱۰۰ درصدی داشتیم این بود که ما مایلیم و تلاش می‌کنیم حتماً فارق از انتخابات و جدا از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود یا نمی‌شود، این تفکر و این تشکل به همین شکل به کار خودش ادامه بدهد و به هر روشی که می‌تواند تأثیر مثبتی در صنف رایانه داشته باشد این هدفمان است و هدفی است که حتماً برای آن تلاش می‌کنیم.»

بهناز آریا دبیر سابق کمیسیون افتای استان تهران دلایل عدم تشکیل برخی از کمیسیون‌ها و فعالیت کم برخی دیگر را چنین ارزیابی کرد: « یکی از تجربیاتی که خودمان داشته ایم این است که فعالیت صنفی داشته‌ایم؛ و در این کمیسیون‌ها بوده‌ایم؛ و به چشم دیده‌ایم که چه اتفاقی افتاده است. شما وقتی که وجودت ،حضورت و نظرت تأثیری در سازمان نداشته باشد، دلیلی نمی‌بینید که وقت بگذارید برای آمدن به کمیسیون. همه افرادی که در کمیسیون هستند، همه کار و زندگی و هزار جور مسؤلیت دارند. چه دلیلی دارد بیایند وقتشان را بگذارند در کمیسیون شرکت کنند؟ باید یک نتیجه مثبتی از کمیسیون بگیرند. متأسفانه یک‌سری از کمیسیون‌ها به دلایل مختلف که در این فرصت نمی گنجد به این نتایج نرسیدند، یک‌سری مشکلات به وجود آمد و آدم‌ها دلسرد شدند.»

آریا ادامه داد: «این دلسردی باعث شد که یکسری از کمیسیون‌ها دچار مشکلاتی شوند، همه این‌ها اولین دلیلش عدم مدیریت صحیح بر روی کمیسیون‌ها و عدم وجود روال صحیح برای مشارکت آنها بود، عدم گزارش‌گیری‌های صحیح ،عدم وجود سیستم‌های تشویقی برای کمیسیون‌ها و عدم وجود سیستمی برای تأثیرگذاری کمیسیونها، برای این قضیه چه فکری کردیم ،ما هدفمان این است که تغییری اتفاق بیفتد در سازمان نظام صنفی بدین شکل که تفویض اختیار بشود به کمیسیون‌ها یعنی ما عقیده‌مان این است که افرادی که درون هیئت مدیره نشسته اند مسلط و محیط به همه موارد نیستند و باید موارد تخصصی به کمیسیون تخصصی خودش ارجاع شده و در آنجا مطرح شود.»

وی نظر و پیشنهاد خود درباره کمیسیون‌ها را نیز چنین بیان کرد:«ما عقیده‌مان این است که کمیسیون مربوط باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند. این کمیسیون نظرش را و نتیجه بررسی‌های خودش را به هیئت مدیره ابلاغ بکند و هیئت مدیره نظر نهایی را بدهد. در حقیقت بازوی اجرایی و مشورتی تمام صنف باید کمیسیون‌ها باشد و این باعث می‌شود که کمیسیون‌ها تقویت بشوند. چون منی که در کمیسیون شرکت می‌کنم حرفم ،نظرم و رای من اثر داده می‌شود و اگر رای کمیسیون من مثبت باشد بر روی موردی سازمان می‌پذیرد چون کمیسیون تصمیم گرفته است، ما به این روش می‌خواهیم اعضا را جلب بکنیم که مشارکت کنند. هم جذب اعضا باشد، هم از خرد جمعی استفاده گردد و هم همه بتوانند در سرنوشت صنف تصمیم بگیرند و تأثیر داشته باشند.»

عضو گروه «پیشنهاد۲۰» در مواجهه با این سئوال که برای مدیران سابق و اسبق و استفاده از تجربیات مدیران قبلی سازمان برنامه‌شما چیست، پاسخ داد: «ما برای همه چیز فکر کرده‌ایم یعنی واقعاً بیهوده ننشسته‌ایم و یک گروه تشکیل دهیم. ما به این قضیه دقیقاً فکر کرده‌ایم.ما یکی از اهدافی که داریم این است که ما خیلی از دوستان را داریم که تجارب بسیار خوب مدیریتی دارند مخصوصاً در کمیسیون‌ها. حیف است که این تجارب از دست بروند. ما فکر ی که ‌کردیم این است که از وجود این افراد به عنوان مشاورین عالی سازمان یا مشاورین عالی کمیسیون استفاده بکنیم.»

وی در این باره شرح داد: «اگر کمیسیونی تشکیل می‌شود شاید بسیاری از افراد آن در این دوره جدید باشند. اصلاً رییس کمیسیون فرد جدیدی باشد، ما از رییس قبلی یا افرادی که در هیئت مدیره بودند و تجارب خوب و بسیار موفقی داشتند دعوت می‌کنیم که در کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند به عنوان مشاور و از تجربه و از دانششان استفاده کنیم. این صنف برای همه است. اگر شما دو دوره آمدید و دو دوره‌تان تمام شد نباید گفت خداحافظ که اصلا معقول نیست آنهم به افرادی که راه و چاه قضیه را می دانند.ما به هیچ وجه نمی‌گذاریم آدم‌هایی که بدین روش هستند از صنف جدا بشوند و دور بمانند.تلاش می‌کنیم که آن‌ها را به عنوان مشاورین کمیسیون‌ها و مشاورین هیئت مدیره حتماً در کنارمان داشته باشیم.»

آریا در موردعقیده به استفاده کردن از سم‌پاشی و شانتاژهای خبری در انتخابات توسط گروه پیشنهاد۲۰ صریحا گفت: «نه اصلاً. اگر دقت کرده باشید ما در مقابل هیچ‌یک از سم‌پاشی‌ها و شانتاژهای خبری علیه خود هیچ‌گونه عکس‌العملی انجام نداده‌ایم. ما هدفمان بزرگ‌تر از این حرف‌هاست. ما به اصول پای‌بندیم و با هم عهد کردیم که حتی اگر منجر به انتخاب نشدن ما و رای نیاوردن ما بشود ما حاضر نیستیم وارد چنین بازی بشویم.»

وی افزود: «ما آبروی خودمان، اعتبار خودمان را که در این سال‌ها کسب کردیم، حاضر نیستیم به خاطر این قضیه زیر سئوال ببریم و عقیده شخصیمان نیز این نیست. ما آمده‌ایم که فعالیت جمعی داشته باشیم. اگر توانستیم،اگر صنف مارا پذیرفت و اگر به ما رای داد، چه بهتر و افتخار می کنیم. اگر صنف به ما رای نداد با زور به جایی نمی‌رسیم. »


عضو گروه‌ «پیشنهاد۲۰» در مورد استفاده از سیاست و سیاسی بازی در سازمان گفت: «ما عقیده داریم یک گروه تخصصی هستیم. ما داریم راجع به نظام صنفی رایانه صحبت می‌کنیم. کار ما کار تخصصی است. نه با هیچ گروه سیاسی و نه با سیاسی بازی موافق نیستیم. هرکس هم که در این مورد فعالیت می‌کند، باید خارج از سازمان و خارج از پیشنهاد۲۰ این کار را انجام دهد. هر فرد مستقل می‌تواند برای خودش عقایدش را داشته باشد اما درون صنف ما هیچ اعتقادی به سیاسی بازی نداریم و سیاسی نخواهیم بود.»

بهناز آریا درباره ضعف روابط عمومی سازمان و عدم ارتباط مناسب با خبرنگاران در سازمان گفت: «یکی از بخش‌های نقشه‌راه‌مان در «پیشنهاد۲۰»، تقویت دبیرخانه و روابط‌عمومی سازمان هست. روابط‌عمومی سازمان هم تشکیل شده از یک روابط‌عمومی واحد نخواهد بود و به هر حال روابط‌عمومی سازمان باید با تمامی خبرنگاران و رسانه‌ها در ارتباط باشد.»

مدیر آموزشی موسسه کهکشان نور ادامه داد: «عملاً من قبلاً هم من گفته ام، رسانه‌ها و خبرنگاران صدای صنف هستند، و ما یکی از وظایف مهم‌مان بالا بردن سطح آگاهی جامعه است.من که در بخش آموزش فعالیت می‌کنم، صد در صد به این موضوع عقیده‌دارم. در نتیجه به نظرمن کاملاً اشتباه بوده است اگر تا به حال به این روش پیش نرفته است. این‌که ما دقیقاً در این مورد چه می‌خواهیم انجام دهیم این را باید گروهی که به عنوان هیئت مدیره انتخاب می‌شود، تصمیم بگیرند. ولی پیشنهاد ۲۰ همان‌طور که در نشست خبری اخیر هم دیدید واضح است کاملاً به اهمیت روابط عمومی و رسانه‌ها واقف است و صد در صد همان‌طور که در نقشه راهش پیش‌بینی کرده است، تعامل بیشتر و همکاری بیشتر با رسانه‌ها و خبرنگاران از اهداف عمده این پیشنهاد هست. ما خبرنگاران را به عنوان صدای صنف می‌شناسیم، پس مسلماً به دنبال راهکاری خواهیم بود برای اینکه در کنارمان باشند.»

وی در پایان گفت‌وگو یادآور شد: «در مورد انتخاب باید بگویم، آمده‌ام به خاطر تقویت جایگاه امنیت و جایگاه آموزش و به عنوان عضوی از صنف رایانه وقت و انرژی و زمانم را برای این کار می‌گذارم چون دوست دارم این جایگاه‌ها تقویت شوند. برای انتخاب خوب باید مشارکت بالا داشته باشیم. باید سلامت انتخاباتی داشته باشیم و باید نظارت وجود داشته باشد. یعنی مشارکت،سلامت و نظارت، سه رکنی است که باید در انتخابات ما رعایت شود.»

آریا اضافه کرد: «انتخابات یک فرصت است و باید به چشم یک فرصت به آن نگاه کرد. فرصتی که اعضا می‌توانند از آن برای انتخاب صحیح استفاده نمایند. من درخواست می‌کنم از همه اعضای صنف که مشارکت نمایند، مشارکتی فعال و اجازه ندهند شخص دیگری برایشان تصمیم بگیرد. خودشان در تصمیم گیری شخصاً شرکت کنند و از این فرصت استفاده نمایند تا بتوانند سرنوشت خوبی را برای صنف رقم بزنند.»
کد مطلب: 19765
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام