۰
plusresetminus
سه شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۲۱
گفت‌و‌گو با مدیر بخش سیستم منطقه خاورمیانه اسوس

بازار ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد

ايتنا - در دو سال آینده ایران به یكی از دو بازار اول خاورمیانه تبدیل می‌شود
بازار ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد



ياشار بهمند - زمانی جرج سو، مدیر بخش سیستم منطقه خاورمیانه، تركیه و آفریقای اسوس به ایران آمد كه كمتر از دو هفته از ارائه اولین تبلت اسوس به بازار می‌گذشت، پس منطقی بود كه بخش زیادی از سؤالات ما مربوط به تبلت ترنسفورمر و ورود اسوس به این بازار باشد.
البته با جرج سو بجز در مورد تبلت، در مورد بازار ایران و منطقه و سیاست‌های كلی این شركت تایوانی گفت‌وگو كرده‌ایم. در ضمن لازم است در اینجا از مجید كشاورز مدیر روابط عمومی دفتر اسوس بابت هماهنگی این مصاحبه تشكر كنیم.


از روند فعالیت اسوس چنین برداشت می‌شود كه سهم بازار قطعه در این شركت رو به كاهش و سهم سیستم رو به افزایش است، آیا چنین برنامه‌ای هدفمند اجرا می‌شود؟
خودتان می‌دانید كه مدیریت بخش‌های مختلف در اسوس متفاوت است و هر كدام برای خودشان برنامه‌های مشخصی دارند و من فقط می‌توانم پاسخگوی به سؤالات مرتبط با سیستم باشم. هدف ما در بخش خودمان این است كه بازار و نیازهای آن را درك كرده و بهترین محصولات را در رده نت‌بوك و نوت‌بوك و تبلت به بازار ارائه كنیم. شاید این موردی كه مطرح می‌كنید به این دلیل باشد كه همكاران من بیشتر فعالیت می‌كنند.
اما اگر به ۴ یا ۵ سال پیش برگردم دوستان خبرنگار شما از من می‌پرسیدند چرا به نوت‌بوك توجه نمی‌كنید، حالا هم شما می‌گویید چرا به نوت‌بوك زیاد توجه می‌كنید. شاید دلیلش این باشد كه ما بعد از به‌دست آوردن بازار مادربورد و كارت‌های گرافیك كسب رتبه بسیار خوب در این بازار قصد داریم به سمت بازارهای دیگر رفته و آن بازارها را نیز از آن خودمان كنیم.

در حال حاضر چند درصد درآمدهای اسوس مربوط به بخش سیستم است؟
حدود ۷۵ درصد از درآمدهای اسوس در سال ۲۰۱۰ از این بخش به دست آمده است. شاید به نوعی پاسخ سؤال اول شما هم، همین سود سرشار بازار سیستم است. تمایل مردم برای خرید كالاهای قابل حمل بیشتر شده و اسوس همراه با نیازهای مردم پیشرفت كرده است و محصولات دلخواه آنها را تولید نموده است. ما در ۱۰ سال گذشته تمركز زیادی روی نوت‌بوك صرف كرده‌ایم و نتیجه آن هم درآمد بالای این بخش در سال گذشته بود.

چند درصد بازار جهانی سیستم بخصوص بازار نوت‌بوك در دستان اسوس است؟
بر اساس آمارهای IDC در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ اسوس بعد از برندهای HP، DELL، acer، TOSHIBA و Lenovo با سهم ۸ درصدی رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. البته در این رده‌بندی، اختلاف رتبه‌های ۴ تا ۶ بسیار كم بوده و اختلاف در حد ۵۰ هزار دستگاه است. اسوس در بازار اروپا در رده سوم و در بازار چین در رده دوم قرار دارد. البته اسوس از این جایگاه راضی نیست و هدف ما در آینده كسب رتبه‌های بالاتر است.

جایگاه اسوس در بازار سیستم ایران (نوت‌بوك، نت‌بوك و تبلت) چیست؟
من حدس می‌زنم جایگاه سوم یا چهارم از آن ماست و تلاش ما برای كسب رتبه دوم این بازار در یك سال آینده است و به همین دلیل است كه محصولاتمان همچون تبلت را هم‌زمان با بازارهای جهانی در ایران معرفی و عرضه می‌كنیم.

برنامه شما برای كسب این رتبه چیست؟
مدیریت كانال‌های فروش و رسیدگی به همكاران بخش فروش برای موفقیت در هر كسب‌وكاری بسیار مهم است. ما هم برای به‌دست آوردن سهم مناسبی در بازار تغییراتی در شبكه فروش خودمان ایجاد كرده‌ایم كه به نفع كاربرانمان هم باشد. شاید دلیل پرسش اول شما هم پخش ‌شدن نوت‌بوك‌ها و نت‌بوك‌های اسوس در بازار توسط این كانال فروش است.
ما به این نتیجه رسیدیم كه فروش در بازار ایران با دیگر نقاط جهان تفاوت‌های زیادی دارد. از همین رو شبكه فروش خودمان را با توجه به شرایط بازار ایران تغییر دادیم. نتیجه این تغییرات انتخاب دو شركت عمده الماسا و FTC به عنوان سرشاخه و افزایش همكاری با چندین شركت به عنوان كانال فروش بود؛ همه این شركت‌ها از شناخته‌شده‌ترین شركت‌های توزیع سیستم هستند كه در این شبكه فروش ما همكاری می‌كنند.

آیا اسوس از نمایندگان خود حمایت خاصی انجام می‌دهد؟
نظارت بر بازار، آموزش دادن كانال فروش، معرفی محصولات و خدمات روابط عمومی، برگزاری جشنواره‌های ویژه و ... از برنامه‌های دفتر اسوس در ایران است كه با هدف حمایت از نمایندگان صورت می‌پذیرد. همچنین بخش فروش دفتر اسوس وظیفه مدیریت توزیع كالا در بازار را بر عهده دارند و حركت كالا در بازار وظیفه این دفتر است. آنها تلاش می‌كنند با توزیع صحیح كالا در بازار باعث شوند كه كالاها روی دست فروشندگان نماند.

فعالیت‌های دفتر اسوس در ایران نیز پررنگ‌تر شده است، آیا این نشان از جدی‌تر شدن نگاه شما به بازار ایران است؟
بله، ما دلیل بسیار ساده‌ای برای این كار داریم. ما دریافته‌ایم كه بازار ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد. ایران جوانان بسیار زیادی دارد. ما برنامه بسیار خوبی برای ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی كرده‌ایم و سعی می‌كنیم همكاران خود را گسترش دهیم و روابط خودمان را با دوستان ایرانیمان افزایش دهیم. ما فرصت‌ خوبی برای حضور در این بازار یافته‌ایم و از آن به نحو احسن استفاده خواهیم كرد.

چندی است كه در محافل گوناگون داخلی صحبت از كم‌رنگ شدن بازار و افت معاملات است، این كمی با گفته‌های شما متناقض نیست؟ با توجه به افت بازار همچنان دید شما به بازار ایران مثبت است؟
بازار ایران همیشه بین ۳ بازار اول خاورمیانه است. البته شاید رتبه كشورها در هر كوارتر با كوارتر دیگر فرق ‌كند و حتی در بعضی ماه‌ها شاهد ركود نسبی باشیم، ولی پیش‌بینی ما این است كه در دو سال آینده ایران به یكی از دو بازار اول خاورمیانه تبدیل می‌شود. حضور قدرتمند و استفاده از فرصت‌های این بازار برای ما بسیار مهم است.

در سخنانتان به معرفی تبلت ترنسفورمر در بازار ایران هم‌زمان با بازارهای جهانی اشاره داشتید، فكر نمی‌كنید بهتر بود تبلت كمی سفارشی شده به مصرف‌كننده ایرانی ارائه می‌شد؟ یا حتی بهتر نبود این محصول زبان فارسی را پشتیبانی می‌كرد؟
ما به درخواست همكاران خودتان تلاش كردیم هم‌زمان با بازارهای جهانی این محصول را در ایران معرفی كنیم و در بین كشورهای منطقه خاورمیانه بیشترین تمركز بر روی این محصول در ایران انجام شده است. حتی تلاش كردیم مشكلات احتمالی را برطرف كنیم. اما در بعضی از موارد مانند كیبورد فارسی كاری از دست ما بر نمی‌آید. همان‌طور كه می‌دانید این دستگاه مبتنی بر سیستم‌عامل آندرویید گوگل است و گوگل هم روی آندرویید ۱/۳ كیبورد فارسی قرار نداده است و این موضوع باید به صورت محلی حل شود. اما در اولویت‌های ما است كه این ویژگی را روی تبلت قرار دهیم.

نوع ورود تبلت‌های اسوس به بازار كمی خاص بود و از اسوس انتظار نمی‌رفت كه این محصول را به صورت ناقص روانه بازار كند بطوری كه لوازم جانبی خاص تبلت در بازار موجود نباشد.
زمان سرمایه است و ما مجبور بودیم از زمان استفاده كنیم و تبلت را سریع به بازار ارائه كنیم. تبلت اسوس ویژگی‌های منحصر به فردی دارد كه ما می‌خواستیم آن را با توجه به نیازهای بازار به سرعت ارائه كنیم و نمی‌توانستیم بیش از این كاربرانمان را منتظر نگه داریم. ما تلاش خواهیم كرد به سرعت لوازم جانبی این تبلت را نیز به بازار ارائه كنیم. كاربران اسوس منتظر لوازم جانبی خاص این تبلت‌ها خواهند ماند.

گفته می‌شود تعداد بسیار محدوی تبلت وارد ایران شده است، می‌توانید آماری از تعداد تبلت‌هایی كه وارد بازار ایران شده‌اند ارائه كنید.
ما ترنسفورمر را با ۸۰ دستگاه در ایران آغاز كرده‌ایم ولی هر ماه این تعداد را افزایش خواهیم داد.

شما اعلام كرده‌اید كه قصد دارید رتبه دوم بازار تبلت بعد از اپل را از آن خود كنید، در صورتی كه سامسونگ با محصول گلكسی هم زودتر از شما وارد بازار شده است و هم قدرتمندتر در بازار حضور دارد. برنامه شما برای عبور از سامسونگ چیست؟
مثال‌های ساده‌ای از توجه اسوس به خریداران در بازار ایران تفاوت ما با سامسونگ را مشخص می‌كند. اولین مسئله رتبه ما در بازار نوت‌بوك و نت‌بوك و محصولات تركیبی مانند ترنسفورمر است كه ما مدعی هستیم كه كیفیت و طراحی آن فقط با اپل قابل مقایسه است. در ثانی ما تبلت ترنسفورمر را در ایران به صورت رسمی معرفی كردیم و این برنامه را در مورد دیگر محصولات ادامه خواهیم داد، اما آیا سامسونگ هم چنین برنامه‌ای اجرا كرده است؟ مطمئن باشید ما چون رابطه خوبی با تولید‌كنندگان چیپ‌ست داریم و خودمان هم دارای تكنولوژی هستیم به سرعت پیشرفت خواهیم داشت.
این توانایی ما را می‌توانید در نوت‌بوك یا نت‌بوك چك كنید. ما تولید دستگاه ترنسفورمر را با ۳۰۰ هزار دستگاه در ماه شروع كرده‌ایم و این تعداد به سرعت افزایش خواهد یافت و در ماه آینده به ۴۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید و مطمئن باشید در ادامه به رتبه دوم بازار تبلت پس از iPad دست خواهیم یافت.

کد مطلب: 19721
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام