۰
plusresetminus
جمعه ۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۳
بیک در گفتگوی اختصاصی با ایتنا:

صنف آي.تي و سازمان نظام صنفي از رسانه‌هاي خود حمايت نمي‌كنند

ایتنا - به گفته ايمان بیک: «حتی از ما كه روزنامه رسمی‌ سازمان هستیم حمایتي به عمل نمي‌آيد.»
صنف آي.تي و سازمان نظام صنفي از رسانه‌هاي خود حمايت نمي‌كنند



سردبیر روزنامه فناوران با اشاره به عدم حمایت شرکت‌ها و سازمان‌های حوزه فاوا از رسانه‌های ICT گفت: نمی‌توان توقع حمایت همه‌جانبه و بدون توقع شرکت‌ها و سازمان‌ها را داشت، اما شرکت‌ها وقتی منافعشان در خطر است از رسانه‌ها توقعات فراوان دارند، اما هنگام طرح موضوع حمایت از رسانه‌هايي كه از آنها خدمات دریافت می‌کنند، بی اهمیت از کنار موضوع رد می‌شوند.

ایمان بیک - سردبیر روزنامه فناوران اطلاعات و خبرنگار حوزه فاوا- گفت: متاسفانه شناخت شرکت‌ها و نهادهای فناوری اطلاعات از رسانه‌ها آنگونه که باید نیست و به همین دلیل گاهی با رسانه منطقی برخورد نمی‌شود. برای نمونه فناوران روزنامه

حوزه کاری ما نسبت به دیگر خبرنگاران سخت‌تر،گمنام‌تر و فنی‌تر است و خبرنگاران ما برخي مصیبت‌ها و سختی‌ها را به جان خریده‌اند و به رسالت خود به درستی عمل می‌کنند.
رسمی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است، اما شرکت‌ها معمولا حاضر نیستند كه مشترک روزنامه شوند. توقع دارند روزنامه مرتب به دستشان برسد و اگر دیر شود انتقاد می‌کنند، اما مشترک نمی‌شوند.

بیک افزود: این بر اساس ناآگاهی است که در ایران مدیران و شرکت‌ها حاضر نیستند حتی مبلغ ۴هزار تومان در ماه بابت حمایت از رسانه بپردازند، در صورتی که در دنیا حمایت از رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی را از وظایف اجتماعی و شهروندی خود می‌دانند. به طور مثال استيو جابز رییس شرکت اپل اخیرا اعلام کرد از هر وسیله‌ای و هر راهی برای کمک به توسعه مطبوعات دریغ نخواهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایتنا، وی با اشاره به تفاوت‌های موجود در موضوعات غالب در رسانه‌های IT در ایران و جهان بیان داشت: در ایران چون رویه مسئولان گاهی این چنین بوده که «IT را توسعه ندهیم» رسانه‌ها مجبوربوده اند با پوشش خبری و فشار خود هزینه توسعه نیافتن IT را بالا ببرند. این باعث می‌شود که بیشتر وقت و توان رسانه‌های ایران به اين امور پرداخته شود تا خود تکنولوژ‌ی‌
این بر اساس ناآگاهی است که در ایران مدیران و شرکت‌ها حاضر نیستند حتی مبلغ 4هزار تومان در ماه بابت حمایت از امور رسانه‌ای بدهند.
و ابزار آن.

بیک در خصوص میزان تاثیر رسانه‌ها و خبرنگاران IT در تحولات حوزه فاوا مانند ادغام وزارت ارتباطات و مواردی از دست اذعان داشت: به نظر من تاثیر بسیار زیادی بوده که مثبت نیز هست. اتفاقا در این زمینه خبرنگاران ایران از خبرنگاران کشورهای ديگر تاثیر بسیار بیشتری دارند.
وی درباره سطح علمی در رسانه‌های فاوا در ایران یاد آورشد: روزنامه‌نگاری IT به سمت فوق تخصصی شدن می‌رود؛ ما خبرنگارانی داریم که تکنولوژی‌ را در سطح کارشناسان‌ شرکت‌ها می‌شناسند. اطلاعات علمی خبرنگاران ما به اذعان خود مدیران شرکت‌های فناوری اطلاعات نسبت به بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس بالاتر است. به جرات می‌گویم خبرنگاران ما از رسانه‌ای چون PC Magazine کمتر نیستند. اما فضا و امکانات مناسب برای کارهایی در سطح حرفه‌ای نشریات بین‌المللی کمتر فراهم است..

سردبیر روزنامه فناوران اطلاعات با ذکر این که در کوتاه مدت رسانه‌های فاوا به تبع خود این صنعت
در ایران چون همیشه رویه مسئولان این چنین است که «IT را توسعه ندهیم» رسانه‌ها مجبورند با پوشش خبری و فشار خود هزینه پیشرفت IT را بپردازند و از این رو مسئولین، IT را تا حدودی توسعه می‌دهند.
چشم‌انداز مناسبی ندارند، یاد آورشد: در بلندمدت، آینده خوبی را برای IT و خبرنگاری IT می‌بینم با این نگاه که راه گریزی از توسعه فناوری اطلاعات در کشور نیست. روزنامه‌نگاری و خبرنگاری فناوری اطلاعات آینده‌اش روشن است و به نظر من شکل این خبرنگاری تغییر خواهد کرد و رو به بهبود می‌رود.

بیک با اشاره به مشکلات خبرنگاری ICT در ایران و علاقه و عشق خبرنگاران ایرانی این حوزه به مسائل مربوط به ICT گفت: به خبرنگاران حوزه خسته‌ نباشید می‌گویم. حوزه کاری ما نسبت به دیگر خبرنگاران سخت‌تر، گمنام‌تر و فنی‌تر است و خبرنگاران ما برخي مصیبت‌ها و سختی‌ها را به جان خریده‌اند و به رسالت خود به درستی عمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایتنا، ایمان بیک که از سال ۷۶ فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرده و از سال ۷۷ در این حوزه فعالیت می‌کند، در روزنامه‌هايی چون اخبار اقتصاد، ابرار اقتصادی، آسیا، پول و هفته‌نامه عصرارتباط فعاليت کرده و اكنون ۵ سال است که با تاسیس و آغاز به کار روزنامه فناوران اطلاعات، تنها روزنامه حوزه ICT كشورمان، سردبیری این روزنامه را بر عهده دارد.

کد مطلب: 18940
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام