سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 25 بهمن 1394 ساعت 14:02 https://www.itna.ir/news/41195/ارایه-اینترنت-مناطق-روستایی-فانتزی-نیست -------------------------------------------------- عنوان : ارایه اینترنت به مناطق روستایی فانتزی نیست -------------------------------------------------- ایتنا- پیدایش و رشد فناوری‌های ارتباطی شکاف‏‌هایی را میان کشورها، جوامع، مناطق مختلف یک کشور، نسل‏‌ها و حتی جنیست‌‏ها بوجود آورده است. متن : این پدیده که از آن تحت عنوان «شکاف دیجیتالی» نام برده می‌شود تبیین کننده توزیع نابرابر امکانات و تجهیزات ارتباطی در نقاط و مناطق مختلف، دسترسی نابرابر و دانش نابرابر در زمینه استفاده از این فناوری‌ها است. این شکاف و نابرابری در سطوح مختلف قابل مشاهده است؛ نابرابری بین کشورها (شکاف جهانی دیجیتالی) و بین گروه‌های داخل کشورها (شکاف داخلی دیجیتالی). شکاف دیجیتالی نوعی نابرابری است که رابطه متقابل و اثرگذاری با توسعه و توسعه یافتگی کشورها دارد. در ایران و در ابتدای دولت تدبیر و امید هر دو نوع شکاف به طور واضح و مبرهنی به چشم می‌آمد. محدود بودن تعداد کاربران با وجود تقاضای زیاد مردم برای داشتن اینترنت، پایین بودن میزان پهنای باند، محدود کردن کاربران معمولی به میزانی از حجم مشخص، عدم ارایه خدمات اینترنتی به روستاها با وجود شعار محرومیت‌زدایی و... نمونه‌هایی از این شکاف دیجیتال بود. ضریب پهنای باند اینترنت ۶۲۰ گیگابایت بر ثانیه( که در همان زمان و در میان کشورهای همسایه به جز افغانستان سایر کشورها ضریب بالاتری نسبت به ایران داشتند)، تعداد ۲۰۰ روستا برخوردار از اینترنت، تعداد پایین و ۳ میلیونی کاربران اینترنت علیرغم درخواست بالای مردمی نمونه‌هایی از شکاف عمیق برای ایران در هر دو نوع از شکاف در سال‌های قبل از ۱۳۹۲ بود. شکل‌گیری یک نگاه لوکس و تشریفاتی به وزارت ارتباطات و خدمات آن تا جایی پیش رفت که دولت وقت پروژه انحلال این وزارت را کلید زد و در صورت عدم دخالت به موقع مجلس امروزی خبری از متولی مهمترین حوزه فعالیت و گردش مالی دنیا در ایران نبوده است. مردم ایران فقدان سازوکارهای عقلانی و صحیح در جریان توسعه کشور را در سالهای قبل از ۹۲ به خوبی احساس کردند و دلیل این مدعا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خردادماه ۹۲ بود. انتخاب یک رئیس جمهوری که با تفکری عملگرا و نوگرایانه، که هدفش تعامل با جهان برای رفع محدودیت‌ها بود. نخبگان و دانشگاهیان نیز در آن مقطع دریافتند در دنیای امروز که گفتمان غال بشری بر علم تکیه زده است و تمام نوآوری‌ها و اختراعات مبنای علمی دارد، در نتیجه تبادل و اشتراک‌گذاری و انتشار و یا دریافت اطلاعات، تجربیات، داده‌ها و دانش با دیگران محوری‌ترین نقش را ایفاء می‌کند. به همین دلیل صاحب نظران ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عنوان محور و مبنای توسعه می‌خوانند، چرا که حامل این انتقال، انتشار و دریافت و خمیرمایه حرکت‌های منتهی به توسعه است. رئیس‌جمهور نیز برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور وزیری عملگرا با سابقه مدیریت در حوزه سیاست خارجی انتخاب کرد تا در این عرصه امکان ارتباط و استفاده از تجربیات موفق کشورهای توسعه‌یافته و موفق این حوزه را به خوبی بداند. محمود واعظی به عنوان یک مدیر باسابقه قطعا می‌دانست که ابتدا باید نگرش‌ها را اصلاح نماید و ارتباطات و فناوری اطلاعات را از یک کالای لوکس برای وقت‌گذرانی و طی کردن اوقات فراغت به زیرساخت و پیشران توسعه تغییر دهد. محمود واعظی به خوبی قابلیت درک فضای جهانی و تغییر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را داشت. به نظر می‌رسد واعظی بعد از تصدی در مدیریت وزارت ارتباطات مبنای نقشه راه حوزه فاوا در کشور را کاهش شکاف دیجیتال تعریف کرد. برای تغییر نگرش مردم و جامعه نسبت به اهمیت این حوزه در جریان توسعه لازم است که ابتدا مردم این فضا را تجربه کنند. فراگیر شدن آن نیز به زیرساخت نیاز دارد و تا با تشویق مردم به مشارکت برای تولید محتوا، پتانسیل‌های فراوان این حوزه را علاوه بر آنکه می‌بینند و می‌خوانند خود نیز تجربه کنند. واعظی وزارت ارتباطات را یک مجموعه کاملاٌ فنی که وظیفه‌ای جزء تامین سیم و کابل و فیبر و زیرساخت ندارد، ندیده است. ایشان ارتباطات و فناوری اطلاعات را دوبعدی دید و بر این اساس در کنار نگاه فنی و تخصصی به این حوزه، جریان ارتباطات انسانی و تولید محتوا برای جامعه انسانی را هم به عنوان وظایف این وزارتخانه استراتژیک دیده است. ایشان زیرساخت‌ها را بستری برای توسعه جامعه و فناوری را ابزاری برای پیشبرد کارها و کاربردهای انسانی دیده‌اند و با فراهم آوردن زمینه‌های لازم زیرساختی و بومی‌سازی فناوری علاوه بر چند برابر کردن کاربران در حوزه استفاده از اینترنت و ظرفیت‌های آن، این فناوری را تا مناطق روستایی و دورافتاده و دوردست منتقل نموده و کاهش شکاف دیجیتال را در یک فرایند دو ساله در زمینه‌هایی مانند تعداد کاربران، میزان دسترسی کاربران، نوع دسترسی کاربران، کیفیت اینترنت کاربران نهایی، حذف محدودیت‌های مربوط به سرعت اینترنت کاربران، لغو انحصار فناوری‌های پیشرفته دنیا برای یک اپراتور خاص با حداقل کاربران و... به وجود آورد. اگر ایشان بعد از دو سال و نیم در یک نشست خبری به صراحت اعلام می‌کند که ارائه اینترنت و خدمات اینترنتی به روستاها در دولت تدبیر و امید فانتزی و تشریفاتی نیست کاملاٌ به حق می‌باشد. محرومیت زدایی و توجه به مناطق محروم و دورافتاده و روستایی با پوشیدن کاپشن و خوردن نان و پنیر محقق نمی‌شود بلکه باید با برنامه ریزی، کارشناسی، مطالعه و فعالیت مشخص و به دور از تبلیغات و هیاهو به آن رسید. باید آگاهانه مردم را درگیر یک تجربه خاص کرد و آنگاه از آنان پرسید که این حوزه را زیربنای توسعه می‌دانید یا یک بستری برای وقت‌گذرانی؟ منبع: ایران‌آنلاین