سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 25 دی 1396 ساعت 14:47 https://www.itna.ir/news/51699/مایکروسافت-روی-کنترل-ذهنی-برنامه-ها-کار-می-کند -------------------------------------------------- عنوان : مایکروسافت روی کنترل ذهنی برنامه‌ها کار می‌کند -------------------------------------------------- ایتنا- مایکروسافت اعلام کرد که دارد روی کنترل ذهنی اپلیکیشن‌ها کار می‌کند. هرچند که دستیابی به چنین امکانی، ممکن است مدتی طول بکشد ولی کنترل ذهنی اپلیکیشن‌ها، کاربر را بسیارقوی‌تر و کارآمدتر می‌کند. متن : طبق اخبار منتشره، شرکت مایکروسافت چندین سال است که روی رابط‌های مغز-کامپیوتر کار می‌کند، اما اکنون به یک پتنت در زمینه سیستم سنجش مغزی دست یافته است که تجربه برنامه‌ها را در هنگام استفاده از سیستم‌های مبتنی بر حرکت در هدست‌های واقعیت ترکیبی و کامپیوترها، بهبود می‌بخشد. به گزارش ایتنا از رایورز این پتنت که «تغییر حالت برنامه در استفاده از داده‌های نورولوژیکی» نام دارد، روی استفاده از گره‌های نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای سنجش فعالیت مغز کار می‌کند. شایان ذکر است که معمولاً از EEG در زمینه‌های بالینی استفاده می‌شود، بدین صورت که از یک باند ویژه -که به دور سر شخص بسته می‌شود- برای این منظور استفاده می‌گردد. برخی از شرکت‌ها مانند مایکروسافت، پتانسیل‌های دیگری از کاربرد EEG را کشف و بررسی نموده‌اند. این پتنت در ماه مه 2016 برای مایکروسافت صادر شده است. بر اساس این اخبار، این فناوری به خوبی با هدست هولولنز مایکروسافت مطابقت دارد. البته این هدست، اولین ابزاری نیست که از EEG بر روی آن بکار گرفته شده است، اما یکی از ابزارهای مفید و عملی برای آزمایش کاربرد EEG و نقش آن در بهبود رایانش محسوب می‌شود. پژوهشگران یو.سی بارکلی در سال 2015، با استفاده از یک واحد Muse EEG و یک اوکولوس ریفت، Mindscape VR را ساخته و اثبات نمودند این امکان وجود دارد که با استفاده از قوه فکر و اندیشه، اشیاء دیجیتال را در یک محیط واقعیت مجازی، جابجا کرد. همانگونه که از نام پتنت پیداست، مایکروسافت در پی آن است که حالت برنامه در استفاده از ذهن را تغییر داده و این رویکرد را در زمینه نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی بیان نماید. در چنین محیطی، اقداماتی نظیر کلیک و دراگ، بسته به حالت برنامه در زمان دریافت مقدار ورودی، نتایج دیگری خواهد داشت. به عنوان مثال، کلیک و دراگ، می‌تواند یک شیء را انتخاب نموده و حرکت دهد، یک خط رسم کند یا لبه را روی برنامه تعریف نماید. همچنین زمانی که یک عملیات خاص در دسترس نیست، کاربر می‌بایست وارد منو شده و حالت برنامه را تغییر دهد. کاربران با وجود پتنت جدید، می‌توانند با فکر کردن، کارهای خود را انجام دهند.