سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 13 بهمن 1393 ساعت 13:21 https://www.itna.ir/article/33917/مدیریت-فرایند-کسب-کار-ابزاری-فراتر-رسیدن-ظرفیت-اشباع -------------------------------------------------- عنوان : مدیریت فرایند کسب و کار ابزاری، فراتر از رسیدن به ظرفیت اشباع -------------------------------------------------- ایتنا – بسیاری از افراد مدیریت فرایند کسب و کار را تنها یک ابزار برای رسیدن به ظرافیت نهایی در شرکت خود می‌دانند ولی حقیقت امر این است که این سیستم‌ها دارای مزایای به‌مراتب بالاتری نسبت به این مورد هستند. متن : بسیاری از افراد مدیریت فرایند کسب و کار را تنها یک ابزار برای رسیدن به حداکثر بازدهی در شرکت خود می‌دانند، ولی حقیقت امر این است که این سیستم‌ها مزایایی به‌مراتب بالاتراز این دارند. به گزارش ایتنا از فراگستر از techtarget، مدیریت فرایند کسب ­وکار را می‌توان بسادگی تعریف کرد و نیازی به پیچیده ‌سازی مفاهیم آن نیست. مدیریت فرایند کسب و کار شامل راهکارهای علمی و عملیاتی ویژه‌ای است که موجب می‌شود شرکت‌ها در رسیدن به اهداف خود موفق‌تر ظاهر شده و در عین حال در طول رسیدن به هدف، کمترین هزینه ممکن را متقبل شوند. مدیران ارشد اجرایی و پیرو آنها مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CEO و CIO) می‌توانند برای شرکت‌ها به تعیین رویکرد اجرایی بپردازند، که در این میان از مدرن‌ترین رویکردهای اجرایی سیستم‌های مدیریت فرایند کسب ­وکار می باشند. این باور، که این رویکرد تنها راه رسیدن به حداکثر بازدهی شرکت است را باید دیدگاهی اشتباه دانست، زیرا ظرفیت نهایی شرکت با هزینه‌های سنگین نیز قابل دستیابی است ولی سیستم مدیریت فرایند کسب ­وکار می‌تواند علاوه بر بالا بردن ظرفیت کاری شرکت، اهداف مالی را نیز بخوبی تعریف کرده و هزینه‌ها را در کنار بالابردن بازدهی، کاهش دهد. در این میان مت ریچاردز بعنوان مدیر ارشد اتحادیه کارگران آمریکای شمالی درباره سیستم‌های مدیریت فرایند کسب ­و کار می‌گوید: «از دید من مدیریت فرایند کسب ­وکار به روشی گفته می‌شود که موجب خواهد شد تا بتوانم نرم‌افزارهایی را در اختیار بگیرم که ارزش شرکت خود را به بالاترین سطح ممکن برسانم و این کار با روش جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز شرکت صورت پذیرد و تنها هدف آن رسیدن به ظرفیت نهایی تولید در شرکت نباشد.» سیستم‌های مدیریت فرآیندهای کسب­ وکار برای اتحادیه‌هایی مانند اتحادیه کارگران آمریکای شمالی ابزاری جهت ایجاد امکان دست‌یابی به شرایط به خدمت گیر­ی نیروهای متخصص (بنا به نیاز شرکت‌های عمرانی) بوده است و این امر بسادگی نشان می‌دهد که تنها رسیدن به ظرفیت نهایی، خدمات این سیستم‌ها را تعریف نخواهد کرد. در سوی دیگر جان دیکسون بعنوان یکی از مدیران شرکت بزرگ گارتنر درباره سیستم‌های مدیریت فرایند کسب وکار می‌گوید: «مدیران ارشد فناوری اطلاعات برای تحت تاثیر قرار دادن مدیر بالا دستی خود باید به رویکردهای مبتنی بر مدیریت فرایند کسب ­وکار نگاهی ویژه داشته باشند. شاید برای مدیر ارشد فناوری اطلاعات، بسیاری از مسائل در اولویت قرار داشته باشد ولی مدیران رده بالاتر تنها به فکر این هستند که چگونه با منابع محدودتر بتوانند بازدهی بالاتری را به دست بیاورند و بهمین دلیل بر روی سیستم‌های فرایند کسب وکاری تمرکز خواهند کرد که با تجارت آنها همخوانی داشته باشد و بتوان با کمک آن کارایی سیستم را بالا برد.»