۱
۰
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۸

سود ۱۴.۰۰۰ درصدی پست از خدمات!

ایتنا - شرکت پست از برخی خدماتش ۱۴.۰۰۰ درصد سود کسب می‌کند و حتی شاید بیشتر!
سود ۱۴.۰۰۰ درصدی پست از خدمات!


همایون بهزادیان
بله! شوخی نمی‌کنم، شرکت پست از برخی خدماتش ۱۴.۰۰۰ درصد سود کسب می‌کند و حتی شاید بیشتر!
در حالی که خدمات دولتی باید بدون سود انجام گیرد و در حالی که کشور در شرایط ویژه است و در حالی که کسب‌وکارها به شدت در کسب درآمد دچار مشکل هستند، شرکت پست سودهای آنچنانی می‌گیرد.

داستان از آنجا شروع شد که چند روز قبل از عید برای ارسال یک بسته بستی به دفتر خدمات الکترونیک غیر از دفتر همیشگی مراجعه کردم. در حالی که برای پست پیشتاز یک بسته یکسان، سری قبل مبلغی حدود ۷۰۰۰ تومان با احتساب پاکت پرداخت می‌کردم، این سری هزینه ارسال یک بسته پستی ابتدا ۱۲.۰۰۰ تومان شد و بعد از اعتراض من متصدی اعلام کرد هزینه پست ۱۰.۵۰۰ تومان شده (فاکتور هم همین مبلغ را نشان می‌داد) اما چیزی که جالب بود چند آیتم غیردرخواستی در فاکتور بود:
- غیر استاندارد، ۵۵۰۰ ریال (۵۵۰ تومان)
- تعهد غرامت اجباری، ۶۵۰۰ ریال (۶۵۰ تومان)
- تعیین زمان توزیع، ۱۶.۰۰۰ ریال (۱.۶۰۰ تومان)
- آگهی تحویل الکترونیک، ۱۴.۰۰۰ ریال (۱.۴۰۰ تومان)

این چند گزینه در فاکتور پست بی‌معنا و تحمیلی بود. حتی برخی گزینه‌ها بی‌معنی هم هستند، مثلا گزینه غیراستاندارد یعنی چی؟ من که یک برگه ساده را فقط پست کردم و پاکت را هم از پاکت‌های استاندارد پست خریده بودم، چگونه بسته‌ام غیراستاندارد بود؟
گزینه تعهد غرامت اجباری آیا همان بیمه است؟ در اینصورت چرا به صورت یک آیتم جداگانه است و چرا بیمه نیست؟
گزینه سوم اما از همه جالب‌تر است. در حالی دفتر پست مبلغ ۱۶۰۰ تومان از من بابت تعیین زمان توزیع گرفت که اصلا از من حتی درباره ساعت مد نظرم نپرسید!!!! در جواب اعتراض من اعلام کردن که کاربر زده دیگه!!!

و اما مهمترین چیزی که باعث شد این مطلب را بنویسم، عبارت آگهی تحویل الکترونیک بود. از متصدی پرسیدم این قلم چیه، ایشون اعلام کردن هر وقت بسته‌ت برسه برات اس‌ام‌اس میاد. اوکی بسیار خوب. چه سرویس خوبی هرچند خیلی دیر و پس از ۱۵ سال از ارائه سرویس پیامک، اما چرا با هزینه ۱۴.۰۰۰ ریال در حالی‌که هزینه هر پیامک ۱۰۰ ریال بیشتر نیست؟ چرا پست باید برای یک اس‌ام‌اس (فقط یک پیامک به من ارسال شد) ۱۴۰ برابر هزینه دریافت کند؟ تازه با فرض اینکه پیامک را با هزینه یک کاربر معمولی موبایل بخرد. در حالی که پست پیامک را قطعا بسیار بسیار ارزان‌تر از کاربر معمولی موبایل خریداری می‌کند؟

بگذارید یک اعتراف بکنم. چرا این مطلب را امروز می‌نویسم؟ امروز فهمیدم مخابرات مبلغ ۶۰۰ تومان به قبض خط من تحت عنوان «خدمات مبتنی بر محتوا» اضافه کرده و در پیامک توضیح نوشته که پیامک‌های خدمات الکترونیک سازمان‌ها از جمله پست، تحت این عنوان دریافت می‌گردد!!!!!

البته من دقیقا نمی‌دانم این هزینه برای این بسته پستی روی قبض موبایل افزوده شده یا برای همان یک پیامک ارسالی پاسپورت من (در حالی که هزینه آن را هم جداگانه دریافت کرده‌اند) ولی چیزی که مطمئنم اینست که هزینه یک پیامک فقط ۱۰۰ ریال است نه ۱۴۰۰۰ ریال و نه ۶۰۰۰ ریال


تصویر ۱فاکتور پست



تصویر ۲اعلام مخابرات مبنی بر اینکه هزینه خدمات مبتنی بر محتوی شامل پیگیری مرسولات پستی نیز می‌باشد



تصویر ۳جواب استعلام من از سامانه ۸۰۰ برای سرویس‌های ارزش افزوده فعال



تصویر ۴ جزئیات قبض شامل ۶۰۰۰ ریال هزینه خدمات مبتنی بر محتوی

 
کد مطلب: 48491
نام شما
آدرس ايميل شما


حامد
Iran, Islamic Republic of
جانا سخن از زبان ما میگویی
کاش یکی پیدا میشد که پیگری میکرد
من کسب و کار الکترونیکی واینترنتیم رو صرفا بخاطر این کار های اداره پست جمع کردم
هروقتم میرفتم اعتراض میکردم بجای همیاری لجبازی میکردند!!!!
شما درباره طرح رجیستر کردن گوشی‌ها چه نظری دارید؟
خوش‌بینم، به بهبود قیمت یا خدمات کمک می‌کند
هیچ تاثیر خاصی نخواهد داشت
بنظرم طرح مبهمی است
بازار را آشفته‌تر می‌کند