۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۲۹

هنرمندان با چالش «بلاک کردن» مقابل وندال‌های فضای مجازی

ایتنا- این‌بار، برای مقابله با وندال‌های شبکه‌های اجتماعی که با لشکرکشی به صفحه افراد، هتاکی می‌کنند، هنرمندان دست به کار شدند!
هنرمندان با چالش «بلاک کردن» مقابل وندال‌های فضای مجازی


چالش «بلاک کردن» هتاکان و وندال‌ها در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر فراگیر شده تا نخستین برخورد عمومی با وندالیسم در فضای مجازی شکل بگیرد؛ وندالیسمی که بر پایه سوابق ابعاد وسیعی دارد و برای کنترل نیازمند یک اراده عمومی و حرکت‌هایی از جنس این چالش حقیقی در فضای مجازی است.


به گزارش ایتنا از تابناک، این متن چالشی بود که در روزهای اخیر به اشتراک گذاشته شد: «مي‌خواهم يك چالش بلاک كردن با كمك همديگر راه بيندازيم. اين طوري كه هر جايي، توي هر صفحه اي، زير هر پيجي كه رفتيم و ديديم يك نفر فحاشي كرده بلاكش كنيم. نه به اين معنا كه به ما توهين كرده يا نه... به هر كسي. به مِسي... به مهناز افشار... به كورش كبير... به باباش...! هر كجا كه ديديم كسي ناسزا، فحش، كلمات ركيك و زشت استفاده كرده او را از طرف خودمان بلاك كنيم. اين حركت دايره زندگي مجازي را براي اين افراد تنگ مي كند و اگر حركتي بزرگ ايجاد شود مجال زندگي مجازي را برايشان به حداقل خواهد رساند».

بزرگمهر حسین‌پور طراح و نقاش به عنوان آغازگر این چالش، به سرعت توانست گروهی از هنرمندان را با خود همراه سازد و تاکنون علاوه بر حسين‌پور، رسول صدرعاملی، علی کریمی، مهناز افشار، رضا یزدانی، سحر دولتشاهی، هانا کامکار، مهتاب کرامتی، محسن یگانه، حسین پاکدل، بهاره رهنما، سحر قریشی، امیرمهدی ژوله، امیر جعفری، گلاره عباسی، برزو ارجمند، الهام پاوه نژاد، کاوه رضایی، مهدی سلطانی، لادن طباطبایی، آروند دشت آرای، بهنوش بختیاری، پرستو صالحی، شاهرخ استخری، کمند امیرسلیمانی، مژده لواسانی و سارا خوئینی‌ها از جمله هنرمندانی هستند که در این چالش شرکت کرده‌اند.


این اتفاق باعث شد تا متن چالش بر صفحه هزاران کاربر عادی در اینستاگرام، توئیتر و فیس‌بوک نیز شیر شود؛ اما هنوز مشخص نیست تا چه میزان در عمل به این چالش جدیت به خرج داده شده است. به تعبیر واضح‌تر، فعلاً فضای تبلیغاتی پیرامون این کمپین در فضای اینترنت پررنگ‌تر از اقدام عملی است که در قالب این کمپین مورد توصیه قرار گرفته و هنوز بیشتر هنرمندان نیز در پیج‌هایشان به شکل وسیع اقدام به بلاک کردن هتاکان ننموده‌اند.

این پرسش پیش روست که آیا اگر دوستمان را در میان هتاکان به یک شخص در فضای مجازی دیدیم، پس از تذکر و بی‌توجهی دوست‌تان، حتی او نیز بلاک می‌کنیم و بدین شکل برای اقدامش هزینه ایجاد می‌کنیم یا بی‌تفاوت عبور می‌کنیم؟ در مقابل اشخاص غریبه که در شبکه‌های اجتماعی هتاکی می‌کنند، چه روشی در پیش گرفته‌ایم؟ آیا حوصله می‌کنیم آن شخص یا اشخاص را به عنوان هتاک گزارش کرده و سپس دسترسی‌اش به حساب‌مان را مسدود کنیم؟

شکل گیری این کمپین اتفاق مهمی است اما اینکه تا چه میزان کارآمدی داشته باشد، به سطح اراده عمومی و تداوم تبلیغ برای گسترش آن بستگی دارد. در عین حال، صرفاً نباید به این روش محدود بود و باید سایر راهکارهای ممکن در راستای ایجاد هزینه برای هتاکان در فضای اینرتنت را مدنظر قرار داد و این اقدام زشت که عده‌ای به چشم «تفریح» بدان نمی‌نگرند، تفریح پرهزینه‌ای تلقی شود.

مرور زمان نشان می‌دهد این کمپین تا چه میزان به صورت عملی مورد توجه قرار می‌گیرد و تا چه حد منجر به تغییر رفتار گروهی از کاربران فعال در «وندالیسم مجازی» می‌شود؛ اما با توجه به حجم این رفتارهای نامتعارف در فضای مجازی، به نظر می‌رسد تنها روش‌هایی نظیر اقدامی که در قالب این کمپین ترویج می‌شود، بتواند منجر به تغییر فضای کنونی شود.

منبع: تابناک
کد مطلب: 44521
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام