۰
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۶
همزمان با روز جهانی رسانه‌های اجتماعی

دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی برگزار شد

ایتنا - دبیر همایش: هدف و رویکرد اصلی این همایش کاربرد رسانه‌های اجتماعی در سازمان است زیرا در رسانه‌های اجتماعی می‌توان صدای مردم را لمس و اندازه‌گیری کرد.


دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی با رویکرد «رسانه‌های اجتماعی در سازمان» همزمان با روز جهانی رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان با حضور اساتید، کارشناسان و فعالان رسانه‌های اجتماعی در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

لمس صدای مردم با رسانه‌های اجتماعی
به گزارش ایتنا از دبیرخانه این همایش، جواد افتاده دبیر دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی در ابتدای این همایش ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن اظهار داشت: هدف و رویکرد اصلی این همایش کاربرد رسانه‌های اجتماعی در سازمان است زیرا در رسانه‌های اجتماعی می‌توان صدای مردم را لمس و اندازه‌گیری کرد و براساس آن برنامه‌ریزی کرد و ما نیز با این نگاه دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی را برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه روز رسانه‌های اجتماعی در جهان چهار سال است که برگزار می‌شود، افزود: در ایران سه سال است که ما روز رسانه‌های اجتماعی را گرامی می‌داریم. در ۱۰ تیر ۹۰ نخستین جشن روز رسانه‌های اجتماعی در تهران، ۱۰ تیر ۹۱ نخستین همایش روز رسانه‌های اجتماعی و هم اکنون دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی را برگزار می‌کنیم.

دولت در رسانه‌های اجتماعی
حسین امامی، دبیر علمی این همایش نیز این همایش به ارائه مقاله‌ای با عنوان «مدیریت رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌ها؛ مطالعه موردی کشورهای استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا» پرداخت و گفت: با بررسی در این ۳ کشور مشخص شد که دولت وارد بحث رسانه‌های اجتماعی شده است و در تدوین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نقش کلیدی داشته است همچنین در این کشورها به نحوه رفتار و اخلاق حرفه‌ای کارکنان در رسانه‌های اجتماعی تاکید شده است.
وی افزود: فضای آینده کسب‌وکار در حال تغییر است و رسانه های اجتماعی تمرینی برای کارکنان سازمان‌ها در این زمینه هستند؛ به علاوه اینکه نقش سازمان‌های دولتی نباید نسبت به حضور مردم در رسانه‌های اجتماعی کمرنگ‌تر باشد. مشارکت کارکنان در رسانه‌های اجتماعی مسیر مناسبی برای آموزش برقراری ارتباط با محیط در دنیای مدرن است و کارکنان رسانه‌های اجتماعی باید قابل اطمینان، سازگار، پاسخگو، هماهنگ، خدمتگزار مردم و نگهبان مطالب منتشر شده باشند.

رسانه‌ اجتماعی، شبکه اجتماعی نیست
یونس شکرخواه، رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران به عنوان سخنران کلیدی در این همایش با بیان اینکه رسانه اجتماعی، رسانه‌ای برای اجتماعی سازی سازمان و درگیر ساختن عامل انسانی در کلیه فرایندها و رویه‌ها و فعالیت‌های یک سازمان است، اظهار داشت: رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی یک مفهوم نیستند؛ دو مفهوم هستند. رسانه اجتماعی سیستم است و شبکه اجتماعی مکان. رسانه اجتماعی؛ رسانه پرسیدن است و شبکه اجتماعی؛ رسانه گفتن. رسانه اجتماعی افزوده شدن یک بخش به سازمان نیست؛ امتداد سازمان است. رسانه اجتماعی همزمان از جنبه استراتژی به دو جنبه توجه دارد: مناسبات درون سازمانی و مناسبات برون سازمانی.
وی افزود: شبکه اجتماعی بیرون سازمان است و سازمان به آن راه دارد؛ شبکه هم متقابلا به سازمان راه دارد و جالب اینجاست که بازاریاب‌ها زودتر ازهمه این تفاوت‌ها و تمایزهای رسانه اجتماعی با شبکه اجتماعی را تشخیص دادند.

شکرخواه خاطرنشان کرد: برای ورود سازمان به عرصه رسانه اجتماعی نیاز چندانی به مرامنامه‌های پیچیده نیست و می‌شود تقریبا با مرامنامه اخلاقی خود سازمان هم در این عرصه به پیش رفت، اما یادتان باشد که چیزهایی که به وب ارسال شد؛ پشت سر هم حذف نشود؛ چرا که چنین امری با اتیکت‌های این فضا جور در نمی‌آید؛ چیزهایی فقط حذف می‌شوند که واقعا با سیاست‌های سازمانی در تضاد و تعارض کامل باشند و یا مرامنامه‌های سازمان را نقض کرده باشند؛ پس اگر فکر می‌کنید هر چه در رسانه اجتماعی می‌نویسید؛ بعد حذف می‌کنید؛ لطفا نیائید!
وی افزود: مردم را باور کنید؛ آنها بخشی از دکور سازمان شما نیستند؛ صدایشان را بشنوید و آنچه را که در کامنت‌ها می‌گویند، با ارزش بدانید. آن‌ها باید احساس کنند که واقعا خواسته شده‌اند. به این ترتیب سازمان شما با استفاده درست از رسانه اجتماعی؛ به تدریج از اتکای صرف به تلفن و ایمیل فاصله می‌گیرد؛ پس سازمان را باید برای سرویس‌دهی فشرده‌تر و پیوسته‌تر آماده ساخت که به آن حمایت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته از مشتری می‌گویند.

نقش رسانه‌های اجتماعی در انتخابات ۹۲
محمد سلطانی فر، مدیر گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک نیز در این همایش سخنرانی با عنوان «نقش رسانه‌های اجتماعی در انتخابات ۹۲» انجام داد و اظهار داشت: در روزهای نزدیک به انتخابات دریافتیم که اثر گذاری پیامک‌های تلفن همراه برجسته تر است و از سوی دیگر آنچه مورد توجه قرار گرفت رابطه میان محتوای شبکه‌های اجتماعی و اس ام اس‌ها بود.

وی که رئیس کمیته رسانه و تبلیغات ستاد دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب بود درباره استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کمپین دکتر روحانی افزود: یکی از کارهایی که در شبکه های اجتماعی انجام شد شبکه سازی بود و موتور کوچک موتور بزرگ را به حرکت درمی‌آورد. از طریق شبکه‌های اجتماعی رابطه‌ای میان اسم ام اس و شبکه اجتماعی به دست آوردیم. تحلیل این رابطه نیازمند کار پژوهشی و نگاه علمی است که جا دارد به آن پرداخته شود اما با رویکردی سطحی دریافتیم که مثلا شماره‌های جدید تلفن همراه که غالبا دست رای اولی‌ها هست در فیس بوک عضو هستند و یا کسانی که پیش شماره‌های ۱۱۱ تا ۱۱۸ دارند معمولا در لینکدین هستند.ایرانسلی‌ها در شبکه اجتماعی حضور داشتند.

گفتنی است، دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی با همکاری و مشارکت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مرکز ملی فضای مجازی و شرکت ریباز ۹ تیرماه جاری در تالار ایوان شمس برگزار شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دانلود فایل‌های پاورپوینت سخنرانی و عکس‌های همایش به سایت همایش در آدرس http://smday.ir مراجعه کنید.


 
 
کد مطلب: 26669
نام شما
آدرس ايميل شما