کد مطلب: 3667
Share/Save/Bookmark

بررسي ميزان حضور خبرگزاري‌هاي ايراني در وب

 
پنجشنبه ۱ دی ۱۳۸۴ ساعت ۰۸:۰۳
 
بررسي ميزان حضور خبرگزاري‌هاي ايراني در محيط وب بويژه گوگل
علیرضا نوروزی(دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی) - كتابدار پارسي

حضور يك كشور در محيط وب از لحاظ فرهنگي، علمي، اقتصادي و سياسي اهميت زيادي دارد. خبرگزاري‌هاي ايراني از جمله سازمان‌هايي هستند كه حضور ايران را در محيط وب بارزتر كرده و بسياري از ايرانيان داخل و خارج كشور را به خود جلب نموده‌اند.

پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه اگرچه ايران به لحاظ ميزان وب‌نوشت‌ها(وبلاگ‌ها) حضور خوب و موفقي در محيط وب داشته است، اما در حوزه‌هاي علمي و پژوهشي بسيار ضعيف عمل كرده است و بعد از پانزده سال از عمر وب هنوز هم اساتيد دانشگاهي و دانشجويان در مقاطع تحصيلي مختلف فاقد صفحه وب بوده و برخلاف دنياي غرب كمتر استادي منابع درسي و جزوه درسي خود را روي صفحه وب شخصي خود مي‌گذارد.
هدف از اين يادداشت مقايسه ميزان حضور خبرگزاري‌ها در محيط وب و رتبه‌بندي آنها براساس ميزان صفحه‌هاي وب نمايه‌سازي شده است.

براي رسيدن به اين هدف، از موتور كاوش گوگل و از دستور (site:) استفاده شده است. با استفاده از اين دستور، گوگل تعداد صفحه‌هاي وب نمايه‌سازي شده از هر خبرگزاري را به طور تقريبي نشان مي‌دهد. به عنوان نمونه، براي بازيابي تعداد صفحه‌هاي وب نمايه سازي شده از خبرگزاري دانشجويان ايران از دستور site:isna.ir استفاده شده است. جدول زير رتبه و تعداد صفحه‌هاي وب هر خبرگزاري را نشان مي‌دهد. برخي از خبرگزاري ها مثل بازتاب وبگاه آئينه‌اي (Mirror website) دارند كه وبگاه دوم آنها در اين بررسي ناديده گرفته شده است.
جدول زير نشان مي دهد كه خبرگزاري جمهوري اسلامي و خبرگزاري دانشجويان ايران بيشترين صفحه وب را منتشر كرده و بالاترين ميزان حضور را در محيط وب دارا هستند.





يكي از معيارهاي مهم و اساسي در رتبه‌بندي صفحه‌هاي وب(هنگام جست‌وجوي يك موضوع توسط كاربران اينترنت) عنوان صفحه وب است.
نگاهي به عنوان صفحه‌هاي وب نمايه‌سازي شده از خبرگزاري‌هاي ايراني در گوگل نشان مي‌دهد كه خبرگزاري كانون دانش آموزي از آدرس وبگاه خود، اخبار فناوري اطلاعات از عنوان انگليسي خود، خبرگزاري آزاد از عنوان انگليسي و آدرس وبگاه خود، خبرگزاري قرآني از عنوان فارسي خود، شبكه خبر دانشجو از آدرس وبگاه خود، خبرگزاري موج از عنوان فارسي خود، خبرگزاري فارسي از عنوان فارسي و انگليسي خود، خبرگزاري كشاورزي ايران از عنوان انگليسي خود به جاي عنوان اخبار(عنوان صفحه‌هاي وب) استفاده كرده‌اند. صفحه‌هاي وب نمايه سازي شده از خبرگزاري جامعه جوانان ايراني نيز وضعيت خوبي ندارد.

گويا متخصصان اين خبرگزاري ها نسبت به اهميت اَبربرچسب عنوان (Title Tag) در بازيابي اطلاعات در موتورهاي كاوش بي‌اطلاع بوده‌اند و اين فاجعه است، يا اين كه عمداً از اين عنوان‌هاي تكراري استفاده كرده‌اند كه باز فاجعه است. در هر حالت اين كار اشتباه است و رتبه اخبار آنها را هنگام جست‌وجوي كليدواژه‌هاي جست‌وجو پايين مي‌آورد. به ديگر سخن خوانندگان خود را از دست مي‌دهند.

ساير خبرگزاري‌ها از جمله خبرگزاري ورزش ايران نيز از عناوين تكراري استفاده كرده‌اند. خبرگزاري دانشجويان ايران نيز عنوان انگليسي خود را در عنوان اخبار تكراري مي‌كند كه اين كار غيرضروري است. حال آن كه مي‌توان عنوان هر خبر را در قسمت ابربرچسب عنوان به كار برد.