۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۳
عضو شوراي سياستگذاري نخستين جشنواره ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي:

پايين بودن سواد رسانه‌اي آسيب‌زننده است

ایتنا - مفیدنژاد: سواد رسانه‌اي بومي سازي شود.
پايين بودن سواد رسانه‌اي آسيب‌زننده است


عضو شوراي سياستگذاري نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با تاكيد بر بومي‌سازي كردن سواد رسانه‌اي گفت: سواد رسانه‌اي در كشور بسيار پايين است و اين موضوع آسيب‌زننده است.


سیدمرتضی مفیدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایتنا سواد رسانه‌ای را مقوله‌ای برشمرد که نخستین بار مک لوهان اندیشمند معروف حوزه ارتباطات آن را مطرح کرد و گفت: سواد رسانه‌ای تعریف خاصی برای خودش دارد اما مسئولیت سواد رسانه‌ای تعریف مک لوهان در واقع تجویزی برای انسان غربی و فردی براساس چارچوب اومانیستی است.
وی با بیان اینکه بايد چارچوب سواد رسانه‌ای و مفاهیم آن را براساس شاخصه فرهنگی خود تعریف کنیم، اظهار داشت: اینطور نباشد که دائما تعریف غربی‌ها را تکرار کنیم و بنظرم باید گفت شاخصه سواد رسانه‌ای، استفاده آگاهانه و هوشمند از رسانه توسط یک شهروند مسلمان و ایرانی و در راستای اعتلای شخصیت فرهنگی و انسانی خود است.

عضو شورای سیاستگذاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، سواد رسانه‌ای را در حقیقت نوعی رژیم غذایی اما رسانه‌ای دانست و گفت: رژیمی که براساس برنامه‌ای به خود بگوییم روح و بدن چه نیازی به کدام فاکتورهای رسانه دارد و همان را انتخاب کنیم و شاخصه اصلی سواد رسانه‌ای در حال حاضر کشور این است.
مفیدنژاد در پاسخ به این سوال که میزان سواد رسانه‌ای ما در مقایسه با دنیا چه حد است، گفت: از لحاظ بحث رسانه‌ای در مقایسه با دنیا شرایط خوبی قرار نداریم و جزو کشورهایی هستیم که سواد رسانه آن پایین است و این مسئله برای ما آسیب زننده خواهد بود.
وی با استنادبه فرمایش مقام معظم رهبری در بحث پیوست فرهنگی درباره موبایل و ماهواره و بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: بحث سواد رسانه‌ای ضعیف بود و حوزه سواد رسانه‌ای دچار مشکل بودیم لذا رهبری این موضوع را مطرح کردند.
این کارشناس رسانه تاکید کرد: نمره قابل قبولی در حوزه سواد رسانه‌ای نداریم و شهروندان ما از لحاظ سواد رسانه‌ای وضعیت مناسبی ندارند و این می‌تواند نفوذ فرایند عملیاتی و تخريبي دشمن را بیشتر کند.

وي با بيان اينكه بخش عمده‌ای از مشكلات حوزه مسئولیت احتماعی به نداشتن سواد رسانه‌ای برمي‌گردد، افزود: کسی که سواد رسانه‌ای داشته باشد و بداند در برابر رسانه چگونه برخورد کند و با برنامه و چارچوب باشد قطعا مسئوليت‌های خود را هم بهتر می‌پذیرد و عمل می‌کند.
اين كارشناس رسانه ادامه داد: بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه ما این است که بيشتر مردم مسئولیت اجتماعی خود را نمی‌شناسند.
مفيدي نژاد با بيان اينكه فردي در حوزه استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی ممکن است دچار مشکل باشد، گفت: وقتي فرد دچار مشکل باشد طبیعتا مسئولیت هم نمی توان به او واگذار کرد و وقتی در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام کانال تلگرام شاهد موجی از توهین، لجن پراکنی و حرف زشت توسط عده‌ای افراد هستيم یعنی آن فرد سواد رسانه‌ای ندارد و مسئولیت اجتماعی در برابر پاک صحبت کردن و پاك زندگی کردن در او ديده نمی‌شود.
وي اضافه كرد: در حوزه‌های دیگر مانند سبک زندگی، موضوعات مربوط به فرهنگ عمومی مانند وجدان کاری، نظم و غیره همه مسئولیت اجتماعی است که کسی که سواد رسانه‌ای بالایی داشته باشد می‌تواند از رسانه تاثیر خوب بگیرد و این مسئولیت اجتماعی را بخوبی اجرا کند. عضو شوراي سياستگذاري نخستين جشنواره ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با بيان وجود ارتباط متقابل بين سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي، اظهار داشت: هر چه سواد رسانه‌ای فرد بالاتر باشد مسئوليت اجتماعي او ضعف كمتري دارد و هر چه سواد رسانه‌اي ما كمتر باشد مسئوليت اجتماعی دچار ضعف بیشتری خواهیم بود.

اين كارشناس رسانه درباره اينكه آیا دست‌اندركاران و توليدكنندگان رسانه‌ها داراي سواد رسانه‌اي بيشتر هستند يا نه، گفت: متاسفانه نه؛ بی‌اخلاقي زیادی در چند سال اخیر در حوزه رسانه شاهد بوده‌ايم. وي بی‌اخلاقی را جزو لاینفک فضای رسانه‌ای كشور دانست و افزود: این حاکی از مشكل‌دار بودن سواد رسانه‌ای ما است و اگر سواد رسانه‌ای بالا و فرهنگ توليد رسانه مناسب داشته باشیم هیچوقت رسانه به خودش اجازه نمی‌دهد در تریبون خود به مقدسات و مسائل اعتقادی دینی توهین کند. تولید کنندگان رسانه باید سواد رسانه‌اي خود را افزایش دهند.
مفيدنژاد درباره اينكه وزارت ارشاد به رسانه‌ها به ويژه خبرگزاری‌ها سقف توليد خبر اعلام كرده و آيا اين موجب بي‌اخلاقي رسانه‌اي مي‌شود يا نه، گفت: نگاه به فضای مدیریت رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها با توجه به اینكه در همه سطوح رسانه اعم از روزنامه، خبرگزاری، شبکه خبری و پایگاه اطلاع‌رسانی فعاليت كردم، نگاه آنها كاملا مقداری و کمیتی است و درصد زيادي از مدیران رسانه‌ای اصلا به حوزه کیفیت توجه ندارند و اجبار می‌کنند نیروی رسانه‌ای را ۵ یا ۶ یا ۷ خبر یا مصاحبه در روز تولید کنند. وي ادامه داد: اینكه رسانه باید فعال و مولد باشد شکی نیست اما مهم‌تر از کمیت، کیفیت کار است. چهار تا مصاحبه نه چندان عمیق و کم کیفیت تولید شود آيا بهتر است یا یک مصاحبه عمیق جریان‌ساز جهت دهنده و طبیعتا مورد دوم بهتر است.

عضو شوراي سياستگذاري نخستين جشنواره ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي تصريح كرد: در رسانه‌های اروپايي و رسانه‌های برتر دنیا یک سرمقاله می‌تواند تا سه هفته جریان ساز باشد لذا الان از فقدان رسانه‌ای كيفي رنج می‌بریم و متاسفانه رقابت رسانه‌ها روی عدد و تعداد خبر است در حالي كه باید به سمت رسانه‌هایی با توليدات آنها عمیق‌تر و کیفی‌تر برويم و رسانه باید سطح آگاهی و اطلاعات مردم را افزایش دهد نه اینکه کاهش دهنده شرایط فکری و ذهنی و بینشی مردم باشد.
وي ادامه داد: نیاز به رسانه چارچوب‌مند با بینش و عمقی داریم و الان نیاز به رسانه پرتولید و پرآمار نیست.
مفيدنژاد در پايان این گفت‌وگو تاكيد كرد: سواد رسانه‌ای مفهومی است که توسط اندیشمند غربی مطرح شده و باید بومی‌سازي شود و فعالان و حرفه‌ای‌های رسانه كشور خود را به مطالعات دروس و مبانی اسلامی ملزم كنند. وي مسئله فقه رسانه را جزو مسائلی دانست که چند ماه در جاهاي مختلف روي آن صحبت شد و بابد جدي گرفته شود؛ حوزه علمیه و حوزه فقه رسانه باید روی کار بیاید، رشد کنند و خوب مورد تحلیل قرار بگیرد.
 
به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت‌پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه‌ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومی) برگزار می‌شود.

شایان ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
 
کد مطلب: 45114
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام