کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اندر حکایات شارژ سریع

مجله دنياي كامپيوتر و ارتباطات , 12 آذر 1399 ساعت 11:45

ایتنا - سرعت شارژ شدن باتری با میزان برقی که توسط شارژ از منبع برق (معمولا یک پریز) به تلفن وارد می‌شود  تعیین می‌گردد.



با افزایش ابعاد و رزولوشن تلفن‌های همراه هوشمند، لازم است که فکری برای افزایش عمر و ظرفیت باتری‌های این ابزارها صورت گیرد. متاسفانه عمر باتری هنوز هم با نیازهای کاربری سنگین کاربران تلفن‌های همراه هوشمند مطابق نیست که بطور مثال کاهش زمان شارژ مجدد می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد. طی چند سال گذشته، بر تعداد شرکت‌هایی که تکنولوژی‌های جدیدی در زمینه افزایش سرعت شارژ ارائه داده‌اند افزوده شده است.

نحوه کارکرد شارژرها
سرعت شارژ شدن باتری با میزان برقی که توسط شارژ از منبع برق (معمولا یک پریز) به تلفن وارد می‌شود  تعیین می‌گردد. همچنین تلفن شما برای جلوگیری از ورود برق اضافی به باتری و داغ شدن آن، مجهز به یک تنظیم‌گر توکار است. میزان واقعی برق خروجی از شارژر توسط ولتاژ (با واحد اندازه‌گیری ولت) و جریان برق (با واحد اندازه‌گیری آمپر) تعیین می‌شود که هدف از آن کاربری ایمن‌تر است.

هیچ‌یک از شارژرها ولتاژ و آمپر یکسانی ندارند. خروجی برق یک شارژر استاندارد تلفن، برای جمعاً 5 وات برق، حدود 1 آمپر در ولتاژ 5 می باشد.  در صورتی که تلفن‌ خود را به پورت USB لپ تاپ متصل کنید از یک پورت USB 2.0 در 0.5 آمپر در ولتاژ 5 به میزان 2.5 وات ،  یا از یک پورت USB 3.0 در 0.9 آمپر در ولتاژ 5 میزان  4.5 وات ، خروجی برق خواهید داشت که در واقع به این معناست که تلفن شما می تواند هر چیزی با توان بالاتر از9.0 امپر را اجرا کند و نکته بعدی اینکه سرعت شارژ توسط USB به مراتب کندتر از شارژر اصلی ابزار است.

اکنون اجازه بدهید برخی از تکنولوژی‌های شارژ سریع کنونی را بررسی کنیم.

 


شارژ سریع کوآلکام
یکی از تکنولوژی‌های متداول کنونی در زمینه شارژ پرسرعت، شارژ سریع (Quick Charge) شرکت کوآلکام (Qualcomm) است. تکنولوژی کوآلکام با هدف افزایش کارآمدی شارژ بواسطه انتقال برق با بار بیشتر طراحی شده است. نسخه 1.0 این تکنولوژی، شارژرهای 2A/5V را ارائه داده است که بواسطه آن به هنگام شارژ 10 وات برق دریافت خواهد شد و این میزان دو برابر شارژرهای 1A/5V است. مشخص است که تنها تلفن‌هایی با تنظیم‌گر توکار قدرتمندتر قادرند از Quick Charge 1.0 استفاده کنند و شما می‌توانید نمونه آن را در تلفن‌های سامسونگ گلکسی اس 3، ال جی نکسوس 4 و آپتیموس جی و Xiaomi Redmi 2  و چند مدل دیگر ببینید. با توجه به اینکه هر روز ابزارهای بیشتری به این جریان می‌پیوندند مدل Xiaomi Mi 4i نیز در حال حاضر از Quick Charge 1.0 استفاده می‌کند.

در سال 2013 شرکت کوآلکوم، نسخه Quick Charge 2.0 را روی تراشه‌های اسنپ‌دراگون 800 ارائه داد که امکان انتقال برق بیشتری را بین منبع برق و دستگاه می‌دهد. شارژرهای Quick Charge 2.0 در سه نوع متفاوت موجود هستند: 1.6A/9V، 3A/5V و 1.25A/12V. با این حال هر سه مدل به میزان 15 وات برق انتقال می‌دهند.

بسیاری از ابزارهای جدید شامل LG G4 و G Flex 2, HTC One M9, Samsung Galaxy Note 4 و Glaxy Note Edge  و  Sony Xperia Z3و Z3 Compact و تلفن‌های Xiaomi  از Quick Cahrge 2.0 استفاده می‌نمایند. اما در ورای این فهرست، تنها تلفن‌های سامسونگ و Xiaomi یک شارژر Quick Charge 2.0 را در جعبه محصولات خود قرار می‌دهند. درصورتی که تصمیم به خرید یک شارژر Quick Charge 2.0 گرفته‌اید دقت کنید که همه ابزارهای شما با استاندارد Quick Charge 2.0 تطابق داشته باشند و بتوانید بدون هرگونه مشکل از هر نوع شارژر سازگار با Quick Charge 2.0 استفاده کنید چراکه تکنولوژی مورد استفاده در همه آنها یکسان است. هرگز فریب برندهای گران‌قیمتی که با برند تلفن همراه شما مطابقت دارند اما هیچ تاثیری در شارژ سریعتر آن ندارند را نخورید.

شارژ سریع با قابلیت انطباق‌پذیری در ابزارهای سامسونگ
تکنولوژی شارژ سریع سامسونگ که در Galaxy S6 و S6 Edge نمود یافته است دقیقا مشابه تکنولوژی Quick Charge 2.0 شرکت کوآلکام است. به لحاظ مشخصاتی چون 1.67A/9V کاملا مطابق با شارژرهای Quick Charge 2.0 کوآلکام است. همچنین ما تلفن S6 را با شارژر مخصوص Galaxy Note Edge امتحان کردیم که در ظاهر کارکرد خوبی داشت. البته این امکان وجود دارد که شرکت سامسونگ با هدف تطبیق‌دهی این شارژر با تراشه‌های Exynos خود، در تکنولوژی کوآلکام تغییراتی داده باشد.

تکنولوژی Boostmaster ایسوس
تکنولوژی Boostmaster ایسوس که در برخی تلفن‌های سری ZenFone به کار گرفته شده به نظر می‌رسد که از تکنولوژی مشابه با Quick Charge 2.0 کوآلکام استفاده کرده باشد. این شارژر که به همراه تلفن عرضه می شود و در رده 2A/9V قرار دارد تا حداکثر میزان 18 وات برق را انتقال می دهد. ZenFone2 در کنار بهره‌گیری از پردازشگر اینتل اتم، با کمک شارژر Quick Charge 2.0 کوآلکام یا حتی شارژر Adaptive Fast سامسونگ امکان یک شارژ سریع را به شما می‌دهد.

OPPO VOOC FLASH CHARGE
شرکت OPPO در حالی استفاده از ترشه‌های کوآلکام را در تلفن‌های خود آغاز کرد که ابتکار شارژ پرسرعت  این شرکت هم در نوع خود منحصر به فرد است. این شارژر که VOOC FLASH نام دارد در واقع تعریفی معادل شارژ چند مرحله‌ای ثابت یا در جریان در مدار باز ولتاژ (Voltage Open Loop Multi-Step Constant-Current Charging) است.

 

با توجه به اینکه شارژرهای VOOC در مقایسه با شارژرهای استاندارد، بار برق بیشتری را انتقال می‌دهند شارژرهای VOOC mini نسل دوم فعلی از نوع جریان 5A/5V نیز به میزان 25 وات برق منتقل می‌کنند که در نوع خود حجم بالایی است و همچنین لازم به ذکر است که شرکت OPPO از باتری‌هایی با ساختار متفاوت در تلفن‌های همراه ساخت خود استفاده می‌کند.

تلفن‌های قابل تجهیز به VOOC متشکل از چندین باتری سلولی واحد هستند و جریان بالای 5A بین آنها تقسیم می‌شود. با توجه به این مطلب و این قضیه که هریک از سلول‌ها به صورت همزمان شارژ می‌شوند در نتیجه باتری تلفن جوابگوی تعداد تماس‌های بیشتر و طولانی‌تری خواهد بود. جدیدترین تلفن‌های شرکت OPPO از جمله OPPO N3, R5 و Mirror 3 غالبا با VOOC سازگاری دارند. تمام تلفن‌های OPPO که قابلیت کار با VOOC را دارند به هنگام فروش با یک شارژ سازگار با این سیستم عرضه می شوند.
 
 منبع: ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات


کد مطلب: 63248

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/63248/اندر-حکایات-شارژ-سریع

ايتنا
  https://www.itna.ir