۰
plusresetminus
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۲

فناوری های پوشیدنی برتر را بشناسید

ایتنا - هر روز جذابیت فناوری های پوشیدنی عرضه شده به بازار بیشتر می شود. تفاوت نمی کند به دنبال ساعت هوشمند باشید یا دستبند سلامتی و حتی ساعت­های هیبریدی، در بازار متنوع امروز، برای هر سلیقه یا نیازی یک گجت جذاب پوشیدنی وجود دارد. در زمینه مفهوم و کاربردهای فناوری های پوشیدنی با ما همراه باشید.
فناوری های پوشیدنی برتر را بشناسید
 

در باره فناوری های پوشیدنی


هر روز جذابیت فناوری های پوشیدنی عرضه شده به بازار بیشتر می شود. تفاوت نمی کند به دنبال ساعت هوشمند باشید یا دستبند سلامتی و حتی ساعت­های هیبریدی، در بازار متنوع امروز، برای هر سلیقه یا نیازی یک گجت جذاب پوشیدنی وجود دارد. در زمینه مفهوم و کاربردهای فناوری های پوشیدنی با ما همراه باشید.

در ادامه به یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های مربوط به این ساعت‌ها و برخی از سازندگان این گجت‌ها نگاهی می‌اندازیم.
 

پلتفرم گوگل Wear OS


Wear OS در حال حاضر وضعیت چندان خوبی ندارد، اما به نظر می‌رسد که اوضاع و احوال این پلتفرم به‌زودی بهتر می‌شود و حرفی برای گفتن در زمینه فناوری های پوشیدنی داشته باشد.
در این زمینه می‌توانیم به تراشه‌های جدید کوالکام، احتمال عرضه ساعت‌های هوشمند جدید از طرف ال‌جی و گوگل و بهبودهای نرم‌افزاری اشاره کنیم که می‌تواند گجت‌های مبتنی بر این سیستم عامل را دوباره به گزینه‌های خوبی برای افراد خواهان خرید ساعت هوشمند بدل کند.

در ابتدا به موارد مثبت می‌پردازیم. انواع و اقسام ساعت‌های هوشمند با اندازه‌ها، شکل‌ها و استایل‌های مختلف از این سیستم عامل بهره می‌برند. همانند گوشی‌های اندرویدی، خریداران ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS حق انتخاب زیادی دارند و دستشان حسابی باز است. البته زمانی می‌توانیم این نگاه خوش‌بینانه را حفظ کنیم که تراشه‌های کوالکام موفق به ارائه نوآوری‌های جذابی شوند.

بنا به برخی از گزارش‌ها، گوگل مشغول ساخت ساعت هوشمند پیکسل است و اگر شرکت‌هایی مانند ال‌جی، هوآوی، لنوو و دیگران به ساخت‌ ساعت‌های هوشمند باکیفیت مبتنی بر Wear OS ادامه دهند، این پلتفرم می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
 

ساعت هوشند فناوری های پوشیدنی
 


این تنوع برای اپلیکیشن‌ها هم صدق می‌کند. در حال حاضر گوگل نسخه‌ مخصوص Wear OS اپلیکیشن‌هایی مانند Keep و Maps را عرضه کرده و شرکت‌های بزرگی مانند فیس بوک، Strava، اسپاتیفای، اوبر، تلگرام، Tosoist، IFTTT و دیگران اقداماتی را برای پشتیبانی از این پلتفرم انجام داده‌اند.
همین امکانات می‌تواند نظر افراد خواهان خرید ساعت هوشمند را جلب کند. علاوه بر این باید به افزایش امکانات گوگل اسیستنت در این پلتفرم هم اشاره کنیم که منجر به کمتر شدن نیاز کاربران به گوشی‌های خود می‌شود.

پس مشکل کجاست؟ علی‌رغم فراوانی گجت‌های مبتنی بر WearOS، بسیاری از آن‌ها از لحاظ طراحی و عملکرد چندان قابل توجه نیستند. اگر سازندگان این گجت‌ها طی ماه‌های آینده ساعت‌های هوشمند جذابی نسازند، محبوبیت این پلتفرم به صورت جدی در زمینه فناوری های پوشیدنی به خطر می افتد.
همچنین گزارش‌های متعددی در مورد برخی از باگ‌های موجود در این گجت‌ها منتشر می‌شود که نشان‌دهنده‌ قدیمی شدن این سخت‌افزارها است. WearOS از طریق سرمایه‌گذاری از جانب گوگل و دیگر شرکت‌ها، این فرصت را دارد که بتواند بار دیگر در مرکز توجه قرار بگیرد، اما حالا که در اواسط ۲۰۱۸ هستیم، ساعت‌های مبتنی بر این سیستم عامل، گزینه‌های چندان جذابی برای خرید محسوب نمی‌شوند.
 

اپل واچ Apple Watch


ساعت اپل واچ یک پخش کننده موزیک مانند آی پاد است، یک وسیله مفید است که اطلاعات سلامتی به همراه ضربان قلب شما را دنبال می­کند، یک وسیله ارتباطی است که تماس و پیامک را گرفته و می فرستد، صدا ضبط می کند، برنامه­ های دیگر را کنترل می کند، باApple Pay  پرداخت های شما را انجام می دهد، و در نهایتApple TV شما را کنترل کرده و حتی می­ تواند به عنوان یک ریموت کنترل برای کنترل خانه­ های هوشمند به کار رود. به این ترتیب این ساعت جایی در میان فناوری های پوشیدنی دارد.

به نظر می آید که ساعت هوشمند اپل تمام ویژگی­های خوب را از دیگر ساعت های مشابه گرفته و در نهایت آن ها را در یک محصول جمع کرده است. این ساعت به گوشی شما متصل می‌شود و مانند یک مینی آی پاد عمل می کند، اطلاعات سلامتی شما را دنبال و به عنوان یک کیف پول عمل می‌کند.. علاوه بر این موارد می­تواند برای خانه های هوشمند به عنوان یک کلید به کار رفته و در ضمن وسایل منزل را نیز کنترل کند.


فناوری پوشیدنی چیست؟

مانند بیشتر ساعت های هوشمند ساعت اپل نیز برای کمک به آیفون طراحی شده است و زمانی که می­خواهید از تمام پتانسیل آن استفاده کنید باید به آیفون متصل باشد در حالی که بدون اتصال نیز برخی کارها را می­ تواند انجام دهد.
ساعت به پردازنده جدیدی به نامS1 مجهز است که در کنار آن سنسورهای ژایروسکوپ و شتاب دهنده قرار دارند. به این ترتیب، این ساعت یکی از فناوری های پوشیدنی خوب محسوب می شود.
اگر پیچ کنار ساعت را فشار دهید به صفحه اصلی خواهید رفت، ساعت به یک پردازنده لمسی به نام Taptic مجهز است که برای نوتیفیکیشن ها، آلارم ها و پیامک ها یک ویبره ظریف را به همراه خواهد آورد.
 

ساعت های هوشمند Fitbit


شرکت «فیت‌بیت» (Fitbit) در زمینه گجت‌های مربوط به سلامتی یک نام مهم محسوب می‌شود و حالا با تمام قوا وارد عرصه‌ ساعت‌های هوشمند هم شده است. به این ترتیب، فیت بیت تلاش دارد که در عرصه فناوری های پوشیدنی برای خودش جایگاهی به دست بیاورد. بسیاری از مچ‌بندهای این شرکت، از قابلیت نمایش ساعت و حتی پیام‌های متنی بهره می‌برند، اما چون می‌خواهیم در زمینه‌ خرید ساعت هوشمند افراد را راهنمایی کنیم، عمدتا به ساعت Fitbit Versa می‌پردازیم که کم‌وبیش رقیب اپل واچ محسوب می‌شود.

اول از هر چیزی باید بگوییم که فیت‌بیت معمولا از نرم‌افزارهای ساخت خود استفاده می‌کند؛ این یعنی در چنین ساعتی شاهد بهره‌گیری از سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های اختصاصی این شرکت هستیم. از آنجایی که محصولات این شرکت با تمرکز بر قابلیت‌های مربوط به سلامتی و تندرستی ساخته می‌شوند، نرم‌افزارهای آن هم در این زمینه از قابلیت‌های جذابی بهره می‌برند. خوشبختانه سیستم‌عامل این گجت ظاهر جذابی دارد و شاهد استفاده بهینه از نمایشگر ۱.۳۴ اینچی این ساعت هستیم.


ویژگی های فناوری های پوشیدنی


تمام اطلاعات مربوط به سلامتی مانند میزان خواب و ضربان قلب از طریق اپلیکیشن‌های اختصاصی فیت‌بیت مورد بررسی قرار می‌گیرند و این اپلیکیشن‌ها در این زمینه از عملکرد بسیار خوبی بهره می‌برند. همانند اپل واچ، کاربران می‌توانند از این اطلاعات نهایت استفاده را ببرند و به‌عنوان مثال برای خود اهدافی را تعریف کنند یا ورزش‌های خاصی را در نظر بگیرند.

هرچند کاربران می‌توانند نوتیفیکیشن‌های بیشتر اپلیکیشن‌های گوشی خود را در ساعت Fitbit Versa خود مشاهده کنند، اما بیشتر نام‌های بزرگ، برای این ساعت اپلیکیشن اختصاصی عرضه نکرده‌اند. بزرگ‌ترین نام‌هایی که برای این ساعت چنین کاری را انجام داده‌اند، Starbucks و Flipboard هستند و به همین خاطر نمی‌توانید از مواردی مانند گوگل مپس یا اسپاتیفای در این ساعت استفاده کنید.
با توجه به موارد اشاره شده، اگر عمدتا برای اهداف مربوط به سلامتی و تندرستی قصد خرید دارید،Fitbit Versa گزینه‌ی بسیار خوبی در عرصه فناوری های پوشیدنی به حساب می‌آید. اما اگر به دنبال ساعتی هستید که بتواند انواع اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کند و از سرویس‌های متنوع هم پشتیبانی نماید، بهتر است به فکر خرید ساعت هوشمند دیگری باشید.
 

ساعت‌های هوشمند سامسونگ


سامسونگ با عرضه گجت‌های پوشیدنی گلکسی، در زمینه‌ی ساعت‌های هوشمند و فناوری های پوشیدنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این زمینه می‌توانیم به ساعت گلکسی Gear 3 و گلکسی Gear Sport اشاره کنیم که دومی کمی کوچک‌تر است و در زمینه‌ سلامتی از قابلیت‌های بیشتری بهره می‌برد.
هردوی این ساعت‌ها مجهز به سیستم ‌عامل اختصاصی سامسونگ، Tizen OS هستند و همان مشکلاتی که در مورد فیت‌بیت اشاره کردیم، در این مورد هم صدق می‌کند. رابط کاربری زیبا و جذاب ولی پشتیبانی محدود از اپلیکیشن‌های متنوع از مشکلات این ساعت ها به شمار می روند.


ساعت هوشمند

سامسونگ برای این ساعت‌ها قرارداد همکاری با سرویس‌های معروف مربوط به سلامتی امضا کرده و هرچند کارکرد این سرویس‌ها در چنین ساعت‌هایی چندان روان نیست، اما به لطف همین سرویس‌ها، ساعت‌های هوشمند گلکسی در زمینه سلامتی و تندرستی مجهز به قابلیت‌های جذابی شده‌اند. با وجود چنین کارهایی، ساعت‌های هوشمند سامسونگ هنوز از بسیاری از قابلیت‌های موجود در Wear OS بی‌بهره هستند.

یکی از نقاط قوت Gear Sport (اما نه Gear S3)، پشتیبانی آفلاین از اسپاتیفای است. با استفاده از این ساعت می‌توانید از طریق خود ساعت و بدون نیاز به گوشی، به آهنگ‌های موجود در اسپاتیفای گوش دهید. همانطور که گفتیم، این ساعت‌ها از رابط کاربری جذابی بهره می‌برند و مواردی مانند نوتیفیکیشن‌های گوشی، اطلاعات مربوط به سلامتی، قرار ملاقات و دیگر موارد به راحتی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. همچنین از لحاظ ارتباط با گوشی وضعیت بهتری در مقایسه با Fitbit Versa دارد و می‌توان به پیام‌ها، تماس‌ها و ایمیل‌های گوشی دسترسی پیدا کرد.

هرچند ساعت‌های هوشمند آن‌چنان که سازندگانشان امید داشتند به گجت‌های همه‌گیری بدل نشدند، اما این گجت‌ها فواید زیادی می‌توانند داشته باشند و جایگاه خوبی در عرصه فناوری های پوشیدنی  به دست آورده اند. به ‌عنوان مثال می‌توانیم به استفاده از آن‌ها در هنگام دویدن، بررسی پیام‌های دریافتی و دیگر موارد اشاره کنیم.
 
کد مطلب: 53521
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام