۱
۱
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۳

معرفی تلگرام ایکس و قابلیت های منحصر به فرد آن

ایتنا - اخیراً پاول دوروف موسس تلگرام از محصولی جدید به نام تلگرام ایکس (Telegram X) رونمایی کرده است که به منظور آشنایی هر چه بهتر با زوایای پیدا و پنهان این محصول به بررسی آن می‌پردازیم.
معرفی تلگرام ایکس و قابلیت های منحصر به فرد آن
 

معرفی تلگرام ایکس


پیام رسان تلگرام ایکس در واقع یک نسخه جدیدتر، کامل‌تر و سریع‌تر از برنامه تلگرام است که توسط تیم برنامه نویسان تلگرام با مدیریت پاول دوروف (Pavel Durov) ساخته شده است. در واقع می‌توان این پیام‌رسان جدید را تلاش مدیران تلگرام برای افزایش بیش از پیش کاربران تلگرام در اقصا نقاط جهان دانست.

به گزارش ایتنا ایران بیشترین کاربر تلگرام را دارد و حدود ۴۰ میلیون نفر از ایرانی‌ها کاربر این پیام‌رسان هستند. بر اساس رصد روزانه‌ای که پژوهشگاه ملی فضای مجازی وابسته به مرکز ملی فضای مجازی ایران انجام داده است، بیش از نیمی از کاربران تلگرام ایرانی‌ هستند، بنابراین بررسی پیام رسان جدید ارائه شده امری مهم است.  

با رونمایی از تلگرام جدید سؤالاتی در ذهن کاربران به وجود آمده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

1- اولین سؤالی که به ذهن کاربران رسید در مورد امنیت این پیام‌رسان بود. کاربران با این پرسش اساسی روبرو شدند که آیا می‌توانند به این پیام‌رسان اعتماد کنند و یا مانند تلگرام‌های فارسی و پیام‌رسان‌های مشابه در مورد امنیتش تردیدهایی جدی وجود دارد. مدیران تلگرام به این سؤال پاسخ داده‌اند و کاربران را مطمئن کرده‌اند که تلگرام ایکس، اصلی است.

2- سؤال دیگری که مطرح شد این بود که چرا همان تلگرام اصلی آپدیت نشد و نسخه دیگری ارائه شده است؟ مسئولان پیام‌رسان تلگرام به این سؤال این طور پاسخ داده‌اند که ایکس پیام‌رسان جدیدی‌ است که از نو برنامه‌نویسی شده و هیچ ارتباطی در کد نویسی با تلگرام اصلی ندارد. به گفته این افراد، پیام‌رسان جدید بهینه شده و برنامه آن از نو نوشته شده است.

3- شاید سؤال دیگری نیز به ذهن کاربران بیاید. سؤال این است که هدف از ارائه این پیام رسان جدید چیست؟ بر اساس آنچه اعلام شده است، رفع برخی از اشکالات تلگرام فعلی، بهبود بعضی از قابلیت‌های آن و تدارک بستر بهتری برای توسعه تلگرام از جمله اهداف ارائه این پیام رسان جدید هستند. به نظر می‌رسد، مدیران تلگرام به دنبال افزایش تعداد کاربران این پیام‌رسان و محبوبیت بیش از پیشش در جهان هستند.

4- با رونمایی از تلگرام جدید سؤالی اساسی و مهم مطرح می‌شود و آن این است که آیا امکان حذف نسخه اصلی تلگرام وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال مدیران تلگرام اعلام کرده‌اند که احتمال برچیده شدن تلگرام وجود دارد. در واقع ایکس یک نرم‌افزار آزمایشی است که در صورت استقبال کاربران ممکن است جای تلگرام اصلی را بگیرد. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که این پیام‌رسان با استقبال مردم روبرو نشود و تلگرام اصلی همچنان محبوبیتش را حفظ کند و به حیاتش ادامه دهد.

5 - سؤال دیگری که ممکن است برای کاربران ایرانی پیش بیاید این است که پیام‌رسان جدید چه ارتباطی با آن نسخه از تلگرام که غیرقابل فیلتر است و قرار است در آینده ارائه شود، دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که هیچ رابطه‌ای میان این دو وجود ندارد.
 
معرفی تلگرام ایکس

 

تفاوت تلگرام ایکس با تلگرام اصلی


•    نمایش بدون حباب پیام‌ها: در مسنجر جدید، حباب یا همان کادر دور پیام‌ها حذف شده است. این امر موجب می‌شود متن و عکس در محدوده بزرگ‌تری به نمایش درآیند و بنابراین کاربران راحتی بیشتری در خواندن متن یا دیدن تصاویر خواهند داشت. به این ترتیب، کاربر می‌تواند از تمام فضای صفحه تلفن همراه برای دیدن تصاویر و متن‌ها استفاده کند و مانند این است که از گوشی بزرگ‌تری استفاده می‌کند.
•    سرعت: سرعت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیام‌رسان مورد بحث است، به طوری که مدیران تلگرام ادعا کرده‌اند که تلگرام ایکس سریع‌ترین نرم‌افزار پیام‌رسان در جهان است. واقعیت این است که مسنجر مورد بحث کم‌حجم‌تر از تلگرام است، برنامه‌نویسی یکپارچه و منسجم‌تری دارد و بر بستری سریع‌تر از نسخه قبلی پیاده شده است. تلگرام ایکس بر بستر TDLib نوشته شده که سریع و ساده‌تر از Telegram API است که تلگرام فعلی بر مبنای آن نوشته شده است.
•    کاربری بهتر: واقعیت این است که محیط کلی ایکس تفاوت چندانی با نسخه اصلی ندارد، امّا با چند دقیقه گشت زدن در برنامه متوجه می‌شویم که کاربری آن نسبت به تلگرام اصلی بهتر است. در پیام رسان جدید مورد بحث می‌توانیم برای به اشتراک گذاشتن پیام‌ها، آنها را با انگشت به سمت راست بکشیم، همچنین می‌توانیم انگشتمان را روی پیام نگه داریم تا قابلیت های کپی، دیلیت کردن و... را داشته باشیم. این تغییرات و چندین تغییر دیگر موجب شده است تا پیام رسان جدید کاربری بهتری نسبت به تلگرام اصلی داشته باشد.
به طور کلی اصلی‌ترین تفاوت تلگرام ایکس با تلگرام اصلی، رابط کاربری ارتقا یافته آن است. در این پیام‌رسان، می‌توان با نگاه داشتن انگشت بر روی گروه یا کانالی، آخرین مطالب آنها را به صورت پیش‌نمایش مشاهده کرد. در صفحه پیش‌نمایش حتی می‌توان به گزینه‌هایی برای پین کردن، پاک کردن سابقه گفتگوها و یا حذف و خارج شدن از گروه یا کانال هم دسترس داشت.
امکان ساخت گروه‌ یا کانال عادی و یا چت زمان‌دار و مخفی با یک اشاره در تلگرام جدید امکان‌پذیر است. برای انجام این کار باید بر روی آیکون قلم در سمت راست پایین صفحه اصلی تب کنید و یکی از زیرشاخه‌های ارائه شده را انتخاب نمایید.
مجزا شدن دو بخش تماس‌های صوتی و چت‌ها در پیام‌رسان جدید نیز از دیگر ویژگی‌های آن است. این ویژگی قبلاً در واتس‌اپ وجود داشت. در صفحه اصلی ایکس نیز می‌توان با سوایپ کردن به سمت چپ به سابقه تماس‌های برقرار شده دسترسی داشت.
دیگر تغییر در رابط کاربری تلگرام جدید ارائه شده به شیوه پاسخ دادن و به اشتراک‌گذاری مطالب مربوط می‌شود. در ایکس برای پاسخ دادن به هر مطلب کافی است بر روی آن به سمت چپ سوایپ کنید و همچنین با سوایپ کردن به سمت راست هم می‌توان آن را با دیگر کاربران یا گروه‌ها اشتراک‌گذاری کرد. در این نسخه شاهد به کار گیری المان‌های متریال و کد نویسی مجدد بسیاری از بخش‌ها هستیم.
•    بازطراحی پلییر و شناور کردن پخش ویدئو: تلگرام در پخش ویدئو نرم‌افزار خوب و مناسبی است، امّا در تلگرام جدید ارائه شده این بخش تغییرات زیادی دارد. در ایکس محدودیتی برای ارسال ویدئو به لحاظ حجم وجود ندارد و با استفاده از ویژگی پخش شناور ویدیو، می‌توان یک ویدئو را پخش کرد و هم‌زمان به گروه‌ها و کانال‌ها سر زد و حتی چت کرد.
 
تلگرام X و ویژگی های منصر به فرد آن

تلگرام ایکس شامل تمامی ویژگی‌های مثبت تلگرام اصلی است و علاوه بر آن ویژگی‌های مثبت دیگری نیز دارد، به همین دلیل نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت و باید منتظر شد و دید که آیا این پیام‌رسان جدید مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد یا خیر. قابلیت باز کردن صفحه چت به صورت پاپ آپ و چت هم‌زمان، تسهیل دسترسی به ربات‌ها و قابلیت‌هایی مانند ارسال لوکیشن و موارد دیگر از جمله مزیت‌های تلگرام جدید هستند.
•    حالت شب: این ویژگی برای شب‌زنده‌داران و کسانیکه عادت دارند تا نیمه شب از تلگرام استفاده کنند، یک مزیت منحصر به فرد محسوب می‌شود. با فعال کردن این ویژگی از منوی همبرگری سمت چپ صفحه اصلی، رنگ‌بندی محیط داخلی و پیام‌ها به شکل تیره‌تری تغییر می‌یابد و برای نمایش در محیط‌های تاریک بهینه می‌شوند. استفاده از تم تیره یا سیاه باعث می‌شود که شارژ باتری دیرتر تمام شود. در تنظیمات همچنین گزینه‌ای برای فعال کردن خودکار حالت شب، بسته به نور محیط وجود دارد. این ویژگی‌ تا پیش از این به نسخه دسکتاپی تلگرام افزوده شده بود، امّا حالت شب در تلگرام جدید با توجه به نور محیط به‌طور خودکار فعال می‌شود.
•    فضای ذخیره‌سازی پیشرفته: تلگرام برای هر فرد یا دارنده حساب یک فضای ذخیره‌سازی مشخصی در نظر می‌گیرد. کاربران می‌توانند از این ویژگی برای ذخیره‌سازی فایل‌های مالتی مدیا و یا اسناد خود به منظور دسترسی آسان استفاده کنند. از سوی دیگر آنان قادر هستند مطالب نوشتاری و محتویات ارسال شده از سوی دیگران را هم پین کنند و به بخش ذخیره‌سازی منتقل نمایند.
در تلگرام ایکس قابلیتی پیش‌بینی شده است که بر اساس آن مطالب ذخیره شده دیگران با سایر موارد ارسال شده از سوی فرد قابل تفکیک هستند. علاوه بر این بخش Saved Messages اکنون دارای سربرگ‌های مختلفی برای دسترسی به مورد مدنظر با توجه به ماهیت آن مطلب است و دیگر لازم نیست به بخش  Shared Media مراجعه کنید.
•    تنظیمات ریز و دقیق: تلگرام جدید ارائه شده دارای بخشی به نام Advanced mode است که در آن می‌توان تنظیمات بسیار ریز و دقیقی همانند عدم نمایش کیبورد در هنگام پخش فایل‌های مدیا و یا شخصی‌سازی نوع سوایپ‌ کردن‌ها را پیدا کرد. البته بخش تنظیمات اصلی نیز در این پیام‌رسان وجود دارد.
 

دانلود تلگرام ایکس


اکنون تلگرام ایکس برای اندروید و iOS در پلی استور گوگل و اپ استور اپل قرار گرفته است و از این طریق می‌توانید آن را دانلود کنید.

جمع‌بندی
به طور کلی باید بگوییم که تلگرام ایکس دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به تلگرام اصلی است و در صورتی که مورد استقبال کاربران قرار بگیرد می‌تواند جایگزین تلگرام اصلی شود. البته همه چیز بستگی به گذر زمان و استقبال کاربران دارد و باید منتظر شد و دید که آیا اوضاع بر وفق مراد مدیران تلگرام پیش می‌رود یا خیر.


   اگر علاقه مند به خواندن مطالب بیشتر هستید:
    - درآمد تلگرام از کجاست؟
    - چگونه تلگرام را حذف کنیم؟ / روش دیلیت اکانت تلگرام
 
کد مطلب: 52046
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
متن خیلی تو هم تو هم نوشته شده خواندنش سخته واقعا
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام