۲
۰
plusresetminus
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰

نرم‎افزار خرید داخلی چیست؟ - نکاتی قبل از خرید نرم افزار

ایتنا - از آنجا که خرید و تدارکات در تهیه کالاهای مورد نیاز هر سازمان نقش اساسی ایفا می کند ، مکانیزه نمودن این فرآیندها در طراحی سیستم خرید امری ضروری به شمار می آید. در این مقاله به بررسی نیازهای سازمان در خرید و تدارکات می پردازیم
نرم‎افزار خرید داخلی چیست؟ - نکاتی قبل از خرید نرم افزار
به گزارش ایتنا به نقل از آرین سیستم با وجود فضای رقابتی حاکم، می‌توان با تهیه و کار با نرم‎افزار خرید داخلی همراه با انعطاف در پاسخگویی به نیاز مشتریان ، به موفقیت در خرید مناسب محصولات دست یافت. از آنجا که خرید و تدارکات در تهیه کالاهای مورد نیاز هر سازمان نقش اساسی ایفا می کند ، مکانیزه نمودن این فرآیندها در طراحی سیستم خرید امری ضروری به شمار می آید. جهت درخواست و برآورده نمودن به موقع سفارش کالا ، باید اطلاعات کاملی از موجودی محصولات وجود داشته باشد که این امر اهمیت خرید نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات را بیش از بیش نشان می‌دهد. در نتیجه مدیران از طریق نرم‎افزار خرید داخلی می توانند در جهت تامین به موقع کالا با بالاترین کیفیت و مناسب ترین هزینه اقدام نمایند.

نرم‎افزار خرید و تدارکات داخلی چیست؟
کسب و کارهای متوسط و بزرگ برای مدیریت خرید های داخلی انجام شده نیاز به نرم‎افزاری یکپارچه خواهند داشت که در آن بتوانند مامور خرید تعریف کنند و خرید و تدارکات سازمان خود را مدیریت کنند ، از کاربردهای سیستم تدارکات داخلی می توان به محاسبه قیمت تمام شده کالای تولید شده ، کنترل جریان داخلی و خارجی خرید کالا ، برقراری ارتباط با سایر سیستم های انبار و حسابداری، قابلیت محاسبه ، پیگیری و صدور سند مالی اشاره کرد. همچنین باید در نرم‎افزار خرید سهولت پیگیری در ثبت و کنترل فرآیند درخواست خرید تا تکمیل عملیات خرید و انتقال قیمت فاکتور خرید برای مشتریان فراهم شده باشد تا از خرید تمام اقلام درخواست شده در موعد مقرر و تحویل آن به واحد درخواست کننده به همراه مشاهده گزارش های مناسبی که در سیستم نرم‎افزار خرید پیاده سازی شده اطمینان حاصل کنند.

وظایف مامور خرید
شرح وظایف مامور خرید
  • مسئول تعیین منبع خرید
    خرید اقلام مورد نیاز مرکز
    شناسایی و مشخص کردن حایگزینی مناسب برای عرضه کالا و خدمات
    بررسی و کسب اطلاعات جامع در خصوص نیازها
    مسئول بررسی قیمت و شرایط خرید و دریافت ضمانتنامه ها و سایر موارد خرید

ویژگی های نرم‎افزار خرید و تدارکات
  • گزارش کنترلی ارتباطات فاکتور خرید و وارده انبار نرم‎افزار خرید
    بررسی درخواست کالا
    تعیین مراحل مختلف تایید درخواست ها و سایر اسناد قابل ثبت در سیستم نرم‎افزار خرید
    ثبت برآورد قیمت و میزان تغییرات مجاز در درخواست کالا

چه نکاتی را باید شما ، قبل از خرید نرم‎افزار لجستیک یا خرید داخلی توجه کنید؟

1- دارای قابلیت گروه بندی ارائه کنندگان خدمات و کالا:
امکان گروه بندی تامین کنندگان کالا بر اساس خدمات و کالایی که مورد نیاز واحد تدارکات است و فروشنده آن را تولید یا ارائه می کند ، باید در نرم‎افزارخرید و تدارکات داخلی وجود داشته باشد که این یکی از امکاناتی است که نرم‎افزار خرید داخلی باید داشته باشد.

2- تهیه گزارش کالا:
جهت مشاهده انواع گزارش های کالا و تسهیل در دستیابی به آن در نرم‎افزار خرید داخلی باید اطلاعات رسیدها و حواله ها پس از ثبت ، ذخیره و نگهداری شود. بنابراین تعبیه فضایی در نرم‎افزار خرید داخلی ضروری می باشد.

3- روش ثبت و ارزیابی موجودی کالا:
با توجه به ساختار محاسباتی سازمان میتوان از نرم‎افزار تدارک خرید داخلی بر اساس پشتیبانی از دو روش FIFO یا LIFO و یا هردو روش در جهت ارزیابی موجودی کالا استفاده کرد.

4- انطباق با نرم‎افزارهای OFFICE:
برای دریافت نتیجه بهتر از گزارشات مختلف آماری که بر اساس آن تصمیم گیری و اقدامات مناسبی اخذ می گردد ، لازم است نرم‎افزار خرید داخلی قابلیت ثبت و ارسال گزارش های خرید و فروش و سفارش را در نرم‎افزارهای آفیس از جمله, Excel , Word , PDF , Rich text format Tab-Separated text داشته باشد.

5- امکان ارتباط با سایر سیستم ها:
برای تسهیل در دریافت و پاسخگویی به درخواست های خرید هر واحد ، ارتباط نرم‎افزار خرید داخلی با سیستم های انبار ، فروش و تولید امری ضروری بشمار می آید. این قابلیت ارتباط اجرای سفارشات برون سازمانی و پیش بینی کالاهای مورد نیاز هر یک از واحدها را مهیا می سازد.
 

 
کد مطلب: 50666
برچسب ها: کسب و کار
نام شما
آدرس ايميل شما


احسان مطهری
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام به ایتنا ، یبا تشکر از مقاله خوبتون ، من یه مامور خرید هستم و از عکس موتور مامور خرید خیلی خوشم اومده که توی ایران کمتر از این مامور خریدها داریم ، یه موتور یاماها 80 قراضه شرکت به ما داده به اندازه یه نیسان بار جابجا می کنیم.

لطف کردید موفق باشید.
جواد قنبری
feedback
Iran, Islamic Republic of
واقعا درسته ، وضع همه شرکتها همینه برادر ...

اگه شما هم به جای ما مدیران شرکت بودید همین کار رو می کردید ، وقتی دخل و خرجت با هم نخونه مجبوری از دارایی های مستهلک استفاده کنید
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام