۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۰

هشت گام برای موفقیت در هوش تجاری

هر چند از تولید نرم‌افزارهای کاربردی هوش‌تجاری ده‌ها سال می‌گذرد، لیکن هنوز افرادی درگیر این موضوع هستند که «چگونه باید هوش‌تجاری را در شرکت خود راه بیندازند».
هشت گام برای موفقیت در هوش تجاری


هر چند از تولید نرم‌افزارهای کاربردی هوش‌تجاری ده‌ها سال می‌گذرد، لیکن هنوز افرادی درگیر این موضوع هستند که «چگونه باید هوش‌تجاری را در شرکت خود راه بیندازند».

در مسیر پیاده سازی هوش تجاری، پیوسته با مشتریانی سروکار خواهیم داشت که به اشتباه کارشان را با انتخاب بستر BI یا عدم تأمل درباره معماری داده آغاز می‌نمایند. علیرغم اینکه ممکن است (شاید) شدیداً ساده‌انگارانه باشد، لیکن در اینجا یک نقشه‌راه بسیار ساده ارائه شده است (برای یک نقشه‌راه کامل‌تر، لطفاً به سند «نقشه‌راه» در کتاب «بازی هوش‌تجاری» نوشته فارستر مراجعه نمایید) تا اطمینان حاصل ‌شود که استراتژی هوش‌تجاری شما، هم‌راستای استراتژی کسب‌وکارتان بوده و به کمک آن، سریع‌تر به مقصود خود خواهید رسید. بهترین راه برای آغاز کار، به‌کارگیری منظر مدیریت عملکرد است:

     1-واحد‌ها و بخشهای کسب‌وکار خود را فهرست نمایید.
     2-استراتژی و اهداف تجاری هر واحد/ بخش کسب‌وکارتان را مشخص نمایید.
     3-سپس درباره اهداف ایشان در راستای دستیابی به مقاصدشان سؤال فرمایید.
     4-پس از آن، بپرسید که جهت تعیین میزان دستیابی به اهداف و مقاصدشان، کدام سنجه‌ها را به‌کار می‌گیرند. یک قانون خوب: یک حوزه یا بخش در کسب‌وکار، نیازی به اندازه‌گیری بیش از ۲۰ تا ۳۰ سنجه ندارد. تعریف سنجه‌هایی بیش از این میزان را نمی‌توان مدیریت نمود.
     5-سپس از ایشان بپرسید که تمایل دارند این سنجه‌ها را بر چه اساسی تقسیم نمایند (بر اساس دوره زمانی، منطقه جغرافیایی، واحد کسب‌وکار، مشتریان و ...)
     6-در نهایت نیز بپرسید که از نظر ایشان، این سنجه‌ها چگونه باید بررسی شوند: در گزارش‌های چاپی، داشبوردهای تجسمی و تعاملی، کدام سنجه‌ها روی کدام داشبوردها نمایش داده خواهند شد، کدام سنجه‌ها به یکدیگر مربوط بوده و می‌بایست روی یک داشبورد بررسی شوند و غیره. در نظر داشته باشید که فقط ۲۰ درصد از این الزامات را می‌توان پیش‌بینی نمود و ۸۰ درصد باقیمانده صرفاً زمانی مطرح می‌گردند که اولین نسخه از نرم‌افزار کاربردی را ارائه نمایید. برای حصول اطمینان از موفقیت، بهترین رویه‌های BI چابک فارستر را دنبال کنید.
     7-طرح توجیهی ساده‌ای از منافع BI تهیه نمایید (مانند افزایش درآمد، حاشیه سود بیشتر، صرفه‌جویی در هزینه و ...)
     8-سپس بپرسید که کدام نرم‌افزارهای کاربردی، معاملاتی و غیره، داده‌های خام مربوطه را جهت اندازه‌گیری سنجه‌های موردنظر تولید می‌نمایند. به بررسی پیچیدگی ایجاد فرایندهای استخراج و یکپارچه‌سازی داده بپردازید. بررسی نمایید که جهت استخراج و حفظ داده‌های معاملاتی یا مرجع، نیازی به ساخت نرم‌افزارهای کاربردی OLTP (سیستم های پردازش Online اطلاعات) وجود دارد یا خیر. تمام این موارد بخشی از هزینه طرح توجیهی تجاری شما خواهند بود.

ماتریسی از الزامات جمع‌آوری شده خود -که براساس ارزش تجاری و هزینه/پیچیدگی مرتب شده‌اند- تهیه نمایید. بیشترین ارزش تجاری در پایین‌ترین هزینه/ پیچیدگی، نقطه شروع کار شما خواهد بود. با مشتریان تجاری خود رابطه و سازگاری خوبی ایجاد کنید تا از توافق ایشان با پروژه‌های بعدی -که پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود- اطمینان حاصل نمایید.

منبع: پایگاه دانش BPM رایورز
کد مطلب: 49744
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام