۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۶

آنچه غول‌های فناوری در عرصه هوش مصنوعی در آستین دارند

ایتنا- عرصه بعدی برای رقابت کمپانی‌های عظیم دنیای فناوری، رقابت بر سر هوش مصنوعی خواهد بود.
آنچه غول‌های فناوری در عرصه هوش مصنوعی در آستین دارند


شرکت‌های فناوری بزرگ در تلاشند تا تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت را به نرم‌افزارهای هوشمندی مجهز کنند که به آن‌ها کمک می‌کند مانند یک انسان عادی فکر کنند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، این تلاش تحولی در عرصه رایانش محسوب می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد با گفتن کارهایی مانند سفارش کالاها، بررسی ترافیک، رزرو رستوران یا جست‌وجو اطلاعات که مایلند انجام دهند، با ماشین‌ها تعامل طبیعی داشته باشند. هدف از استفاده از هوش مصنوعی در این برنامه‌ها ایجاد دنیایی است که در آن همه می‌توانند یک دستیار مجازی داشته باشند که با هر تعامل، شناخت بیشتری از آن‌ها پیدا کند.

خبرگزاری فرانس پرس در گزارشی به بررسی اقدامات غول‌های فناوری در این عرصه پرداخته است:

گوگل
گوگل در عرصه هوش مصنوعی یکی از قابل توجه‌ترین تلاش‌ها را داشته و مدیر این شرکت از هوش مصنوعی به عنوان نیرویی برای تغییر یاد کرده که به قدرت نیروی تلفنهای هوشمند است. "نرم‌افزار دستیار گوگل" که در گوشی های جدید پیکسل گنجانده شده قصد دارد با امکان پذیر کردن سازماندهی و استفاده از اطلاعات در دستگاه‌ها و بر روی ابر مانند چک ایمیل، اطلاع از ملاقات‌های کاری، اخبار و یا وضعیت ترافیک و آب‌وهوا، از «سیری» اپل سبقت بگیرد.
گوگل همچنین هوش مصنوعی را از طریق برنامه پیام‌رسان «الو» که می تواند در تلفن‌های هوشمند و دستگاه هاب "گوگل‌ هوم» نصب شود، عرضه کرده‌ است. دستگاه هاب «گوگل هوم» شبیه «اکو آمازون» است که با فرمان‌های صوتی فعال شده و وظایفی مانند تهیه اطلاعات از محلی که افراد زندگی می‌کنند را انجام می‌دهد.

سامسونگ
این غول الکترونیکی کره جنوبی با خرید شرکت نوپای آمریکایی «ویو لبز» که از سوی سازندگان «سیری» اپل راه‌اندازی شده است، تلاش برای استفاده از هوش مصنوعی را آغاز کرد. سامسونگ می‌گوید که خرید این شرکت که ماه جاری اعلام شد، بخشی از تلاش‌هایش برای فراهم کردن خدمات دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای مشتریانش‌ است که می‌توانند از آن‌ها در همه دستگاه‌ها و محصولات سامسونگ از تلفن هوشمند گرفته تا تلویزیون‌ها و ماشین‌های لباس‌شویی استفاده کنند.
سامسونگ بزرگترین سازنده تلفن‌های هوشمند در دنیا است که با نرم‌افزار آندروید گوگل کار می‌کنند اما این شرکت سیستم عامل موبایل «تایزن» را هم دارد. بنابراین باید منتظر ماند و دید این شرکت چگونه فناوری دستیار مجازی را استفاده خواهد کرد.

آمازون
آمازون در سال ۲۰۱۴ دستیار خانگی «اکو» را رونمایی کرد که یک بلندگو قابل کنترل با فرمان صوتی بوده و با برنامه هوش مصنوعی «الکسا» کار می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از این دستگاه، اخبار و یا به‌روزرسانی اطلاعات را دریافت کرده و همچنین به این غول خرده‌فروشی آنلاین کالا سفارش دهند.
اکو همچنین به عنوان یک هاب خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و می‌تواند دستگاه‌های متصل به اینترنت، لامپ‌ها و سایر دستگاه‌ها را کنترل کند. آمازون از زمان معرفی اکو مدل کوچکتری به نام «دات» را عرضه کرده و از «الکسا» در دستگاهای «فایر تی‌وی» استفاده کرده‌ است.

مایکروسافت
دستیار شخصی مایکروسافت از نام «کورتانا » استفاده می‌کند و در دستگاه‌های ویندوز و کنسول‌های ایکس‌باکس موجود بوده و همچنین به عنوان یک برنامه در دستگاه‌های مجهز به سیستم‌های «iOS اپل» و «اندروید» عرضه شده است. «کورتانا» که در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد، از یک شخصیت بازی پرفروش «هالو» نام گرفته است و با استفاده از اطلاعاتی که از تقویم‌ها، فهرست تماس‌ها، جست و جوهای آنلاین و سایر منابع تلفن هوشمند جمع‌آوری می‌کند، به فرمان‌ها یا درخواست‌های کاربر پاسخ می‌دهد.

فیس‌بوک
فیس‌بوک که در هوش مصنوعی سرمایه گذاری بالایی انجام داده‌است، ظاهرا سرگرم کار روی یک برنامه دستیار شخصی با نام کد M است. مارک زاکربرگ، بنیان گذار این شبکه اجتماعی اظهار کرده است وی می‌خواهد مدل واقعی از «جارویس» را ایجاد کند. «جارویس» یک شخصیت مکمل در کتابهای کمیک مارول مانند مرد آهنی است.
در حال حاضر فیس بوک بات‌هایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند را در برنامه موبایل «مسنجر» عرضه کرده و به کاربران امکان می‌دهد پاسخ پرسش‌هایشان را دریافت کرده و با این شبکه اجتماعی تعامل داشته باشند.

اپل
اپل نخستین شرکتی بود که دستیار شخصی را عرضه کرد و در سال ۲۰۱۱ «سیری» را در گوشی آیفون معرفی کرد و در چند سال اخیر برای بهبود این نرم‌افزار تلاش کرده‌ است.
اخیرا «سیری» ارتقا یافته تا با برنامه های غیراپلی تعامل کند. بنابراین کابران می توانند از برنامه‌ تاکسی آنلاین «لیفت» استفاده کرده یا با استفاده از «اسکوار کش» پول پرداخت کنند. اپل همچنین یک برنامه به نام «هوم» را معرفی کرده که می‌تواند به دستگاه‌های هوشمند وسایر دستگاه‌ها متصل شود و ظاهرا در یک بلندگوی تنها، شبیه «اکوی آمازون» و «گوگل هوم» کار می‌کند.

آی‌.بی‌.ام
شرکت فناوری آی‌.بی‌.ام حدود ۲۰ سال قبل با نرم‌افزار «دیپ‌ بلو» که «گری کاسپاروف» قهرمان شطرنج دنیا را در یک بازی شکست داد، خبرساز شد و اخیرا برنامه هوش مصنوعی «واتسون» را طراحی کرده که در برنامه تلویزیونی «جئوپاردی» در برابر بازیکنان انسانی، برنده شد. آی‌.بی‌.ام از «واتسون» در سیستم‌های تجاری و هوشمند کردن خدمات استفاده می‌کند. انتظار می‌رود هزاران نفر در کنفرانس دنیای «واتسون» که اواخر ماه میلادی در لاس وگاس برگزار می‌شود، شرکت کنند.
کد مطلب: 45886
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام