۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۱

تجربه‌ای جدید به نام حراج زندگی در اینترنت

مخالفان و موافقان درباره این پدیده جدید غیرمعمول حرف می‌زنند
ایتنا- اینترنت، در طول دوران تکامل، امکان عجیبی به کاربرانش داد: امکان خرید و فروش از نقاط مختلف دنیا و فقط با یک کلیک!
تجربه‌ای جدید به نام حراج زندگی در اینترنت


شرکت گوگل با همکاری ده‌ها مرکز بزرگ اینترنتی و رسانه‌ای جهان مطالعه جامعی انجام داده است که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد تا سال ۲۰۱۶ میلادی حجم معاملاتی که مردم سراسر جهان روی اینترنت انجام می‌دهند، به ۱۳۲۱ تریلیون دلار می‌رسد که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۱ میلادی رشد ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد.


از بین کسانی که تمایل به خریدهای آنلاین دارند ۲۱ درصد به کمک تلفن‌همراه خود این امر را محقق می‌کنند و مابقی در رایانه‌های شخصی خریدهای مورد نظر خود را روی فضای مجازی انجام می‌دهند.

آمازون که بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان محسوب می‌شود و eBay نیز به عنوان بزرگ‌ترین حراجی آنلاین توانسته است امکان خرید و فروش هرآنچه در سراسر جهان وجود دارد را فراهم کند.
اما این بار اقدام به فروش کالایی شده است که eBay با سابقه ۱۹ ساله خود هم تاکنون آن را تجربه نکرده بود.

در این اقدام یک مرد استرالیایی سعی کرده است «زندگی» خود شامل عنوان شغلی، دوستان، نوع‌ رفتارها و سبک زندگی را روی eBay به‌حراج بگذارد و آن را به‌ بالاترین پیشنهاد واگذار کند.

جرقه اولیه فروش زندگی
«یان آشر» مرد ۵۰ ساله استرالیایی که در یکی از مناطق غربی این کشور زندگی می‌کند، تابستان سال ۲۰۰۸ میلادی با مشکلات فراوان مواجه شد و در حالی که ۱۲ سال زندگی آرام و خوبی را در کنار همسر خود تجربه کرده بود، راهی جز متارکه پیش‌روی خود ندید و با توافق همسر خود تصمیم به‌جدایی گرفت.

او پس از این جدایی هرگز نمی‌توانست از خاطرات خوبی که با همسرش داشت دل بکند و سرانجام تصمیم گرفت هرآنچه که مربوط به گذشته می‌شود را واگذار کند.

با این تصمیم آشر تمام چیزهایی که پیرامون خود می‌دید، از خانه و اتومبیل گرفته تا لوازم منزل و تمامی وسایل را یکجا روی حراجی آنلاین eBay گذاشت و قیمت آن‌ها را هم مشخص کرد تا بتواند خاطرات گذشته را فراموش کند.

اما طولی نکشید که آشر متوجه شد این کار نمی‌تواند مشکلش را حل کند و باید به فکر راه‌حل جدید باشد.
با وجود خلاص شدن از همه اقلام فیزیکی، این مرد میانسال باز هم در خاطرات و گذشته خود زندگی می‌کرد و این بار تصمیم به انجام کاری گرفت که شاید هیچ شخص دیگری آن را تجربه نکرده بود.

آشر روی صفحه ویژه‌ای که در فروشگاه آنلاین eBay در اختیار گرفته بود، توضیح داد که زندگی، فرصت شغلی، دوستان و تمامی اقلام غیرفیزیکی که در مالکیت او قرار دارند را به‌حراج می‌گذارد تا به بالاترین پیشنهاد و بهترین قیمت آن‌ها را بفروشد و این گونه قصه زندگی قبلی خود را به‌سر برساند.

نخستین تجربه فروشگاه‌های اینترنتی
فروش خانه، اتومبیل، استخر، جت‌اسکی، لوازم زندگی و... کار دشواری نبود و پیش از این هم کالاهای مشابه روی eBay فروخته شده بود.
اما این نخستین باری بود که بزرگ‌ترین حراجی آنلاین جهان با فروش کالایی به‌نام «زندگی» مواجه می‌شد و البته کاربرانی که قصد خرید آن را داشتند هم به‌درستی نمی‌دانستند چطور می‌توانند زندگی یک شخص دیگر را در اختیار بگیرند.

آشر برای حل این مشکل اعلام کرد که به مدت ۱۰۰ روز، هر روز جزئیات زندگی خود را روی وبلاگ شخصی توضیح می‌دهد و تصاویر ویدیویی مربوطه را هم با اطلاعات و جزئیات کامل منتشر می‌کند.
او در این اقدام امکان گفت‌وگو با مشتریان را فراهم کرد تا به تمامی سؤالات آنها پاسخ دهد.

تمام این سال‌ها با شادی برای آشر تجربه شده بود و البته او توضیح داد قصد ندارد بخش‌های ناراحت کننده زندگی خود را به کسی واگذار کند. برای آنکه شخصی بتواند صاحب زندگی آشر شود،‌ باید در موقعیت او قرار بگیرد و زندگی را به سبک او تجربه کند.
در این اقدام فرد باید پول کافی برای ادامه حیات داشته باشد و به همین خاطر باید در موقعیت شغلی این مرد ۴۴ ساله قرار بگیرد.

او در زندگی خود مشاغل مختلفی را تجربه کرده بود و از زمان مهاجرت به استرالیا کارمند یک فرش‌فروشی بزرگ بود. در توضیحات مربوطه گفته شد که آشر برای هرکس که قرار باشد زندگی‌اش را بخرد زمان کافی می‌گذارد تا این شغل را آموزش دهد.
البته «جنی جونز» صاحب فروشگاه نیز موافقت کرد که کارمند جدید را به‌جای آشر بپذیرد.

او همچنین با تمام دوستان خود صحبت کرد تا از این پس دوستان جدید فردی باشند که در جایگاه آشر به زندگی ادامه می‌دهد و این همسان‌سازی برای دیگر بخش‌های زندگی او هم انجام شد.

اقدام مذکور پس از معرفی رسمی مخالفان و موافقان فراوانی داشت. بسیاری از کاربران اعلام کردند که هرگز نمی‌توان برای زندگی یک شخص قیمت مشخصی را در نظر گرفت و البته هیچ‌وقت نمی‌توان در جایگاه یک شخص دیگر با خصوصیات روحی و رفتارهای شخصی او زندگی کرد.
در مقابل، برخی کاربران این اتفاق را دلیلی برای تنوع در زندگی دانستند تا با تجربه انواع مختلف زندگی بتوانند خود را بهتر محک بزنند و شرایط مناسب‌تری را برای روزهای باقیمانده از زندگی فراهم کنند.

فروش لحظات تلخ زندگی
این روزها ۶ سال از زمان معرفی طرح «فروش زندگی روی اینترنت» می‌گذرد و آشر که آن‌ روزها سایت اینترنتی ویژه‌ای را برای پیشبرد هدف خود مهیا کرده بود، بار دیگر این پایگاه را فعال کرده است تا بتواند فرصت فروش زندگی روی اینترنت را در اختیار دیگران هم بگذارد.

او در تبلیغات سایت اینترنتی خود اعلام کرده است هرکس که از زندگی کنونی خود خسته شده است و می‌خواهد فصل تازه‌ای را آغاز کند، می‌تواند تمام چیزهای مادی و غیرمادی که تاکنون در مالکیتش بوده‌اند را روی این سایت به فروش برساند و در صورت تمایل، زندگی دیگر اشخاصی که به حراج گذاشته شده‌ است را بخرد.

آشر اینترنت را زبان مشترک همه مردم جهان می‌داند و معتقد است که با این زبان می‌تواند با همه ساکنان کره خاکی سخن بگوید. او در سایت خود توضیح داده است:
«همه مردم در طول زندگی خود با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند و در برخی موارد تصور می‌کنند که راهی برای حل مشکلات وجود ندارد و چیزی جز غم و اندوه برای آن‌ها باقی نمانده است. در این شرایط انسان فکر می‌کند که حرکت به جلو غیرممکن است و در تنهایی خود حجم وسیعی از مشکلات حل‌نشدنی را به‌دوش می‌کشد.

اما طرح «فروش زندگی روی اینترنت» این مسأله را به ما یادآوری می‌کند که هر زمان بخواهیم، می‌توانیم مشکلات زندگی را کنار بگذاریم و از آن بخش زندگی که باعث رنجش ما می‌شود رهایی یابیم.

زندگی ما حتی اگر قرار نباشد به شخص دیگری واگذار نشود، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که می‌توانیم آنها را برحسب سلیقه و نیاز خود انتخاب کنیم و هر زمان که اتفاقات ناراحت کننده را پیش‌روی خود دیدیم، آنها را به انتخاب خود کنار بگذاریم. این همان هدفی است که ما از فروش زندگی روی اینترنت دنبال می‌کنیم».

لازم به ذکر است، این نخستین باری نبود که یک شخص تصمیم به فروش زندگی خود روی اینترنت گرفت.
پیش از این یکی از دانشجویان رشته فلسفه در دانشگاه Wollongong اعلام کرده بود که شماره تلفن، دوستان، ۶ لطیفه شخصی و دوره‌های آموزشی که در سال‌های قبل گذرانده است را روی اینترنت به حراج می‌گذارد.

«دیوید ملور» از استادان رشته روانشناسی در دانشگاه Deakin بر این باور است که فروش زندگی روی اینترنت یک اتفاق غیرمعمول محسوب می‌شود و این کار می‌تواند نشان از اتفاقاتی تازه بین کاربران باشد.

با توجه به اینکه دو فرد غریبه هیچ آگاهی و شناختی از یکدیگر ندارند، تصمیم می‌گیرند در جایگاه یکدیگر زندگی جدید را تجربه کنند. این یک اتفاق معمول نیست و باید آسیب‌شناسی شود.

لازم به ذکر است که در زندگی روزمره هر فرد سعی می‌کند با داشتن دوستان متعدد و قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید، شخصیت اجتماعی خود را ارتقا دهد و البته این یک فرآیند کاملاً متفاوت است. باید دید اینترنت این بار بستر چه اتفاقاتی برای کاربران جهانی می‌شود.

منبع: روزنامه ایران -میثم لطفی

کد مطلب: 32502
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام