۲
۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۲

در مدح فناوری در مذمت انحصار!

ایتنا- در سالیان اخیر، همگرایی فناوری‌ اطلاعات با فناوری ارتباطات منجـر به شکل‌گیری فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات شده است.
در مدح فناوری در مذمت انحصار!


سیدمحمدرضا موسوی‌پور
دنیای امروزی به واسطه این دستاورد بشری، چهره‌ای دگرگون یافته و تاثیر عمیق این فناوری بر زندگی انسان‌ها موجب تغییرات بنیادی در ساختار حاصل از قرن‌ها همزیستی آدمیان گردیده است.
به‌واسطه این فناوری جامعه‌ای شکل گرفته است که در آن مرزهای میان ملت‌ها کمرنگ شده و بیش از پیش موجب درهم تنیده شدن فرهنگ و تمدن بشری به یکدیگر گشته است.


این جامعه نوظهور، اجتماعی پیشرو و مدرن است که به‌واسطه ویژگی‌هـای متعدد آن در مقایسه با جامعه عادی، پیشرفت چشمگیری در آن رخ داده است. از این رو وضع قوانین و سیاست‌های مناسب و نیز مطابقت این فنـاوری‌ با امور جـاری و روزمره انسان‌ها، موجب رفـاه و آسایش بیشتر شده است.

با بهره‌مندی از این فناوری، دوردست‌ها نزدیک شده و محدودیت‌های زمانی و مکانی برداشته شده‌اند. حتی بسیاری از محدودیت‌هـای منابع موجود در فضای واقعی از میان رفته و به سادگی می‌توان نسخه‌هـای بسیاری را از یک شی در فضای دیجیتالی تهیه نمود.

این حقیقتی است که کم و بیش همگان با آن مواجه‌ شده‌اند و هرکس این معجزه و دستاورد بشری را بهتر و بیشتر در اختیار داشته باشد، می‌تواند تاثیر بیشتری بر دنیای پیرامون خود بگذارد.

رشد این پدیده نوین و زیرشاخه‌های آن به قدری سریع و البته جذاب بوده است که به بخشی جدانشدنی از زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده است. این رشد به دنبال افزایش آگاهـی و علاقه مردم سرتاسر دنیا از فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز کاربردهای چشمگیر و رو به گسترش آن رخ داده است.

اکنون دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، دانشگاه مجازی، نامه‌نگـاری الکترونیک، تماس‌های صوتی و تصویری برخط، مطالعه صفحات دیجیتالی، تفریحات شبکه‌ای و حضور در شبکه‌های اجتماعی، بخش‌های ثابتی از زندگی بسیاری از انسان‌ها را تشکیل می‌دهد.

کسب و کارهای دیجیتال برخلاف اقتصاد سنتی دیگر تنها نقطه اتکای خود را منابع طبیعی نمی‌داند. بلکه با ایجاد اشیایی که از بیت‌ها و بایت‌ها می‌سازد، بسیاری از محدودیت‌های اقتصاد معمول و مرسوم را از پیش رو بر می‌دارد. از همین رو زیـرساخت‌های ارتباطی به سرعت پیشرفت نموده و شبکه‌هـا یکی پس از دیگری به هم پیوستند.

این درحالی‌ است که در سراسر جهان باتوجه به گسترش شبکه اینترنت از هر سو و تاثیرات رو به رشد آن بر زندگی بشری، کنترل دولت‌ها در صنعت ارتباطات، با وجود سرمایه گذاری‌‌هـای دولتی رو به کاهش می‌گذارد.

اما حکایت آنچه این روزهـا و سال‌هـا در کشور ما می‌گذرد، موضوعـاتی هستند که به‌طور حتم مایه افسوس و دست‌آویـز طنـز در حال و آینده نه چندان دور ما خواهند شد.

انحصارگرایی‌‌هـای غیر اصولی در حوزه فناوری اطلاعات که یکی از مهم‌ترین ناهنجاری‌‌هـای چند سال اخیر این صنعت در کشور ما می‌باشد، مقاومت‌‌هـای عجیب و غریب در گسترش و خدمت‌رسانیِ باکیفیت در این عرصه و بسیاری مسائل جاری دیگر که اگر نگوییم ظلم، بلکه بی‌توجهی بسیاری را نصیب مردم شریف و بسیار صبور کشورمان نموده است.

شاید همه آنچه که بر پیکره نیمه‌جان این صنعت نوپا می‌گذرد را بتوان در فاصله بسیار آن از آرمان‌‌هـای ترسیمی سند چشم‌انداز توسعه کشور و دوری فزاینده از اهداف تعیین شده، در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مشاهده نمود.

بنا بر گزارش منتشر شده‌ای که حاصل همکاری بلندمدت مجمع جهـانی اقتصـاد و موسسه معتبر insead فرانسه است، در سال ۲۰۱۳ میلادی، ایران در شاخص آمادگی شبکه‌ای و ارتباطی رتبه ۱۰۱ را به دست آورد. درحالی‌که کشور‌هـایی همچون گویـان، لیبـریا، غنـا، کنیـا، روانـدا در رده‌هـای بالاتری از ایران قرار دارند، کشورمان تنها با سه پله صعود نسبت به سال گذشته همچنان در نیمه پایینی این جدول قرار دارد.

این موسسه در اعلام رتبه‌بندی‌‌هـای سالیانه خود سه مولفه اصلی محیط مسـاعد، آمادگی و میزان کاربرد را به‌عنوان شاخص فناوری ارتباطات و اطلاعات در نظر گرفته است. این درحالی است که قرار است - یا بهتر بگوییم قرار بود - براساس سند چشم‌انداز بیست ساله، در منطقه در جایگاه برتر علمی قرار بگیریم؛ اما شواهد حاکی از آن است که بی‌توجهی بسیاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌عنوان یک فناوری پیشـرو و محرک برای بسیاری حوزه‌‌هـای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و سیاسی شده است.

به طور نمونه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند یکی از سکو‌‌هـای پرواز اقتصـاد ایران و هر کشوری به سمت اقتصـاد دانـش‌بنیان باشد. کشور‌هـای بسیاری با این رویکرد پله‌هـای ترقی و رفـاه را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارند. این موضوع به وضـوح در کشور‌هـای منطقه نیز دیده می‌شود.

این درحالی است که به‌کارگیری و توسعه فضـای رقابتی و فعال تجاری در کشور، می‌تواند پشتیبان بزرگی برای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. با این حال به موازات آن در کشور‌هـای رشدیافته نیز دولت سهم بسزایی در سرمایه‌‌گذاری زیرساخت‌‌هـا ایفا می‌نماید؛ اما در ایران ما، با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از درآمد اپراتور‌هـای مخابراتی به حساب دولت واریز می‌شود، رویکرد مناسبی در خصوص سرمایه‌گذاری و توسعه مطلوب مشاهده نمی‌شود. این چنین فضـایی مایه افسوس علاقه‌مندان و شرمساری متولیان حوزه فناوری ارتباطات است.

به هر صورت، با آنکه به تازگی چند نشانه مثبت، همچون تلاش برای کاهش قیمت اینترنت در سال جاری از سوی دولت تدبیر و امید دیده شده است، اما میراث به جای مانده، آنچنان فضای یأس و تردیدی را در کشور رقم زده است که اکنون انتظارات به حد نازل رفع فیلتر یک شبکه اجتماعی پایین آمده است! در حالی که یکی از اصلی‌ترین درخواست‌‌هـا‌ی کاربران از متولیان ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که محدودیت دسترسی به اینترنت به تبعیت از تجربه‌های بین‌المللی، برای کاربران ایرانی برداشته شود.

به نظر می‌آید این موضوع با اصلاح نگاه امنیتی به مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارائه خدمات مطلوب و پهنای باند قابل قبول را امکان‌پذیر نماید.

از دیگر دغدغه‌‌هـا‌ی این حوزه، انحصاری بودن تامین و توزیع پهنای باند اینترنت در کشور است که لااقل می‌توان با حفظ نظارت، آن‌را به بخش خصوصی سپرد. در چنین شرایطی بهتر آن است با اعتماد و اعتدال از گذشته خود پند گرفته، راهکاری مناسب، عاقلانه و علمی جهت توسعه و رفع محرومیت‌‌هـا به کار گرفته شود.

به هر صورت، باید منتظر ماند تا دولت در گام‌‌هـای نخستین خود، مشق‌‌هـای نادرست گذشته را با هر مشقتی خط زده، تا بعد آن بتوان چشم امید به افق‌های روشن آینده داشت. چنین برمی‌آید که این‌گونه باشد!
کد مطلب: 30735
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
یک گوشه از دنیای ارتباطات رو میگم
بازاری با میلیاردها مشتری
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
مقاله ی قشنگی بود. ممنون از ایتنا که مانند بسیاری از سایتهایی که فقط بدنبال منافع شخصی خودشان و تحریف بیشتر خبرها و نامگذاری افراد به خودی و غیرخودی هستند عمل نمیکنه و تنها سایتیه که میشه بهش امیدوار بود و اخبارش رو دنبال کرد و باز ممنون که پشتیبان بسیاری از نظرها و سلیقه هاست
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام