۲
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۹
بمناسبت پایان کار نوکیا:

نگاهی به خاطره‌انگیزترین و نمادین‌ترین گوشی‌های نوکیا

ایتنا- گوشی‌های نوکیا را می‌توان نوستالژی تلفن‌های همراه نامید. آن‌روز ها که کاربرد موبایل فقط به مکالمه و گاهی هم پیامک ختم می‌شد.
نگاهی به خاطره‌انگیزترین و نمادین‌ترین گوشی‌های نوکیا


منبع: The Verge - به نقل از فارنت
همان‌طور که می‌دانید کار نوکیا به پایان رسید و این کمپانی مشهور و زمانی قدرتمند رسماً به زیر سایه پرچم مایکروسافت رفت.
حالا خوب است به این مناسبت نگاهی داشته باشیم بر روی خاطره‌انگیزترین و نمادین‌ترین گوشی‌های این کمپانی فنلاندی تا ابهت و قدرت آن را یادآور شویم.


نوکیا 1011– با این‌که 1011 به هیچ‌وجه اولین گوشی نوکیا محسوب نمی‌شود اما اگر به موزه نوکیا نگاهی بیندازید اهمیت این گوشی را متوجه خواهید شد. نوکیا ۱۰۱۱ که در سال ۱۹۹۲ عرضه شد اولین گوشی تحت شبکه مخابراتی جهانی GSM بود که می‌توان آن را به عنوان اولین گوشی مدرن این کمپانی نامید.



Nokia-۲۱۱۰ - نوکیا 2110 اولین گوشی نوکیا با آن زنگ رینگ‌تون خاطره‌انگیز و مشهورش محسوب می‌شود.
همچنین نوکیا 6110 که در تصویر سمت راست مشاهده می‌کنید نیز از گوشی‌های محبوب آن زمان نوکیا بود که شاید در دست خیلی‌ها دیده باشید.


Nokia 8110 - نوکیا 8110 که ابتدا در سال ۱۹۹۶ عرضه شد یک گوشی کلاس بیزنس و با یک کشوی مکانیکی بود. این گوشی را شاید در فیلم مشهور ماتریکس در سال ۱۹۹۹ به خاطر داشته باشید.


Nokia Communicator - نوکیا Communicator 9000 از جمله گوشی‌های گران‌قیمتی بود که احتمالاً آن را اصلا ندیده‌اید. این گوشی با صفحه‌کلید کامل QWERTY و صفحه‌نمایش بزرگ ۴.۵ اینچی را می‌توانستیم نزدیک‌ترین گوشی به یک کامپیوتر جیبی تلقی کنیم.
جالب است بدانید پردازنده تک‌هسته‌ای این گوشی تنها ۲۴ مگاهرتز سرعت داشت که در برابر پردازنده‌های هشت‌هسته‌ای دو گیگاهرتزی کنونی خنده‌دار به نظر می‌رسد.


Nokia 8210 - نوکیا 8210 یک گوشی انقلابی بود چرا که هنر مهندسان نوکیا را نشان می‌داد. این گوشی از یک آنتن داخلی بهره می‌برد و تنها ۷۹ گرم وزن داشت. با این وجود نوکیا توانسته بود یک پورت مادون قرمز برای تبادل اطلاعات و همچنین بازی Snake دو نفره درون آن بگنجاند.


Nokia 3310- نوکیا 3310 را شاید بتوان خاطره‌انگیزترین گوشی تاریخ نوکیا قلمداد کرد. طراحی این گوشی از ۸۲۱۰ الهام گرفته شده بود و نسخه کامل‌تر ۳۲۱۰ محسوب می‌شد.
این گوشی که توانست تعادل خوبی میان زیبایی، کیفیت و قیمت مناسب برقرار کند حدود ۱۲۵ میلیون فروش در سراسر جهان را برای نوکیا به ارمغان آورد. ۳۳۱۰ همچنان هم به عنوان سمبل استقامت و استحکام شناخته می شود!


Nokia 7650- نوکیا 7650 اولین گوشی نوکیا با سیستم‌عامل سیمبین بود؛ سیستم‌عاملی که بسیاری از گوشی‌های هوشمند جهان برای سال‌ها از آن استفاده کردند. 7650 همچنین اولین گوشی نوکیا بود که به دوربین مجهز شده بود.


Nokia 6800 - نوکیا 6800 یکی از نمونه‌های طراحی جسورانه نوکیا محسوب می‌شود. صفحه‌کلید‌های این گوشی از دو طرف چرخیده و یک صفحه‌کلید QWERTY کامل را ایجاد می‌کرد.
این گوشی که به گوشی پروانه‌ای نیز معروف شد توانست توجه کاربران زیادی را به خود جلب کند و نوکیا چند گوشی دیگر نیز با همین طرح به بازار روانه کرد.


Nokia NGage -  تلاش نوکیا برای ورود به عرصه بازی موبایلی و حمله به کنسول دستی محبوب نینتندو بود. در این گوشی میکروفون و بلندگوی مکالمه در کنار دستگاه قرار داشت که مکالمه را به صورت عجیبی دشوار کرده بود. نوکیا بعدها از این مشکل آگاه شد و N-Gage بعدی را متفاوت طراحی کرد.


Nokia 7600 - نوکیا 7600 را نیز می‌توان یکی از طراحی‌های شاخص نوکیا در سال ۲۰۰۳ نامید. این گوشی از اولین گوشی‌های نوکیا با قابلیت استفاده از شبکه مخابراتی نسل سوم 3G نیز محسوب می‌شد. قابلیتی که حدود ده سال بعد در کشورمان به صورت محدود راه‌اندازی شده است!


Nokia-7610- نوکیا 7610 در اواسط سال ۲۰۰۴ نیز با الهام از طرح کلی ۷۶۰۰ عرضه شد اما کار کردن با آن آسان‌تر بود و همچنین به یکی از گوشی‌های محبوب در ایران نیز تبدیل شد.


Nokia-7280 - نوکیا 7280 نشان می‌دهد که نوکیا هیچ‌گاه از آزمون و خطا نمی‌ترسید و این گوشی که بیشتر به رژ لب شبیه بود در سال ۲۰۰۴ تعجب هنگان را برانگیخت. این گوشی سیمبینی هیچ صفحه کلید و یا صفحه‌نمایش لمسی نداشت و فروش آن نیز بسیار محدود بود.


Nokia-7710 - نوکیا 7710 اولین تلاش نوکیا برای تولید گوشی‌های با صفحه‌نمایش لمسی بود. این گوشی که در سال ۲۰۰۴ با یک شکل عجیب برای آن زمان و بدون کیبرد عرضه شد بسیاری را گیج کرد و نتوانست موفقیت مورد نظر نوکیا را کسب کند.


Nokia-9300 - نوکیا 9300 که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد تلاشی برای ورود سری Communicator به بازار انبوه بود. این گوشی که با امکانات سری Communicator عرضه شد هیچ‌گاه با این عنوان برای فروش تبلیغ نشد.


Nokia-770-Internet-Tablet - تبلت نوکیا 770 اولین دستگاه نوکیایی با سیستم‌عامل Maemo بود که بعدها MeeGo نام گرفت. این سیستم‌عامل قرار بود آینده نوکیا لقب بگیرد.


Nokia-N93 - نوکیا N93 در سال ۲۰۰۶ توانست با طراحی متفاوت به همراه لنز کارل زایس توجه زیادی را جلب کند. این گوشی به اعتقاد نوکیا یک گوشی هوشمند همه‌کاره به اضافه یک دوربین فیلم‌برداری بود!


Nokia-N95- نوکیا N95 یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نوکیا با N95 و صفحه‌نمایش بزرگ و دوربین قدرتمندش صورت گرفت که بسیاری آن را اولین قاتل آیفون در سال ۲۰۰۷ نامیدند.


Nokia-N97 - نوکیا N97: با افزایش کیفیت و کاهش قیمتگوشی‌های ویندوزموبایل و همچنین محبوبیت روزافزون آیفون، نوکیا تصمیم گرفت یک گوشی با صفحه‌نمایش لمسی، دوربین عالی و کیبرد کامل عرضه کند تا بتواند دوباره توجه همگان را به سوی محصولاتش جلب کند.


Nokia-5800 - نوکیا 5800: 5800 را می‌توان یک N97 بدون کیبرد و با دوربینی ضعیف‌تر نامید که به علت قیمت بسیار مناسب فروش بسیار خوبی داشت و به یکی از گوشی‌های محبوب کشورمان نیز تبدیل شد.


Nokia-E71 - نوکیا E71: در حالی که N۹۵ و N۹۷ تلاشی برای شکست آیفون بودند، E71 برای رقابت مستقیم با بلک‌بری عرضه شد. به علت کیفیت بالای ساخت و کیبرد مناسب این گوشی فروش خوبی به دست آورد اما سیستم‌عامل آن در حال انقراض بود!


Nokia-X7 - نوکیا X7 اولین گوشی نوکیا بود که با نسل سوم سیمبین عرضه شد. این سیستم‌عامل بعدها به Anna و سپس Belle نیز تغییرنام و آپدیت یافت.



Nokia-N9 - نوکیا N9: طراحی بسیار جذاب این گوشی احتمالاً برای همگی آشناست چرا که گوشی‌های لومیا در سال‌های بعد با طراحی بسیار مشابه با آن عرضه شدند. N9 با سیستم‌عامل MeeGo امید جدید نوکیا برای مبارزه با اندروید و iOS محسوب می‌شد که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. این گوشی همچنین آخرین گوشی پرقدرت نوکیا پیش از کوچ به ویندوزفون نیز محسوب می‌شود.


Nokia-808-PureView - نوکیا 808 PureView‌ تنها یک عیب بسیار بزرگ داشت: سیمبین. دوربین فوق‌العاده ۴۱ مگاپیکسلی آن هنوز هم دارای یکی از بزرگ‌ترین سنسورها در میان تمامی کمرافون‌های بازار است.


Lumia-800 - نوکیا لومیا 800: اولین تلاش نوکیا برای ورود به وادی ویندوزفون با لومیا ۸۰۰ شروع شد که در واقع یک N9 با سیستم‌عامل ویندوزفون ۷ محسوب می‌شد و زمینه‌ساز لومیاهای بعدی با کیفیت ساخت بالا و رنگ‌های متنوع مشهورش شد.

شما از گوشی‌های نوکیا چه خاطراتی دارید و خاطره‌انگیزترین گوشی نوکیا را کدامیک می‌دانید؟
کد مطلب: 30394
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
7610-n95-5800
چه خاطراتی.
علی
feedback
از خاطرات قدیمی من با نوکیا این است که همراه اول هیچوقت درست آنتن نمیداد
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام