۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۷

دردسر عینک‌‌های گوگل

ایتنا- عینک گوگل، محصول پرسروصدایی است که به کاربر امکان گرفتن عکس و ضبط تصویر از طریق باز و بسته کردن چشم می‌دهد. عده‌ای می‌گویند این محصول حریم خصوصی افراد را به خطر می‌اندازد.
دردسر عینک‌‌های گوگل


مترجم: فاطمه اللهیاری
انتشار گزارشی مبنی بر ظرفیت بالقوه خطرات امنیتی عینک گوگل و سایر تکنولوژی‌های پوشیدنی نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است. نزدیک به دو سوم افرادی که در یک نظرسنجی در همین خصوص شرکت کرده بودند خواستار وضع قوانین و چارچوب‌‎هایی برای کاربری این ابزار شدند و تقریبا یک نفر از هر پنج نفر معتقد بود که استفاده از آنها را باید کاملا غیرقانونی اعلام کرد! 

عینک گوگل در واقع یک جفت شیشه عینک مانند است که اطلاعاتی چون اخبار و نقشه‌ها را به فرد استفاده‌کننده ارائه می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا به وسیله باز و بسته کردن چشم به ضبط تصاویر و گرفتن عکس بپردازید. 

در حال حاضر گوگل باید به توسعه ابزارهایی بپردازد که در زمان استفاده برای سایر مردم کاملا قابل مشاهده باشند؛ چراکه در غیر این‌صورت دیگران می توانند بدون اینکه شما متوجه بشوید تصاویر و گفته‌هایتان را ثبت و ضبط کنند. 
اما تحقیقات موسسه Rackspace و کالج گلداسمیت حاکی از آن است که اینگونه ابزارها به حد کفایت تضمین‌کننده امنیت اطلاعات شخصی افراد نیستند. 

گوگل به جهت رفع این عامل “آزاردهنده”، اعلام کرد که این عینک به نرم افزار تشخیص چهره مجهز نیست و فقط مختص نشان دادن اطلاعات به شخص کاربر است و نیز امکان تعامل مخفیانه با محیط اطراف را دارا نمی‌باشد. 

هرچند که گوگل با عرضه تکنولوژی پوشیدنی به توسعه‌دهندگان، آنها را به هک کردن این ابزار ترغیب کرد اما در کنار آن کاربری اپلیکیشن‌‎های غیراخلاقی و بازدید از سایت‌هایی با محتوای فیلم‌ها و تصاویر نامناسب را برای کاربران اینگونه عینک‌ها محدود نموده است. 

با وجود تمامی این نگرانی‌های امنیتی، بیش از یک سوم کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند مشتاق استفاده از این تکنولوژی در زمان عرضه آن به بازار بودند تا به کمک آن بر میزان آگاهی، اعتماد به نفس، سلامتی، تناسب اندام و حتی کیفیت زندگی خود بیفزایند.

نحوه تاثیرگذاری بر شما
این عینک به شما به صورت کاملا مخفیفانه و سریع و آسان امکان عکسبرداری از اطرفیان را می‌دهد. به همین دلیل جای تعجب نیست اگر بسیاری از مردم ماهیت چنین ابزاری را خرابکارانه بدانند. 

در واقع زمانی که کسی در اطراف شما از این ابزار استفاده می‌کند هیچ راهی برای متوقف ساختن او ندارید. عینک گوگل نیز به طور حتم جالب‌ترین و تنها ابزار حاصل از تکنولوژی پوشیدنی که در چند سال آینده به بازار خواهد آمد نیست. 
بطور مثال، ساعت‌های مچی مختص بیماران که اطلاعات پزشکی آنها را به هنگام فعالیت‌های بدنی ضبط کرده و سپس نتایج آن را برای دکتر ارسال می‌نمایند از نمونه تکنولوژی‌هایی هستند که علاوه بر فواید بسیاری که برای سلامتی افراد دارید در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها بسیار موثر می‌باشند. 

در کنار خطرات امنیتی ذکر شده، این احتمال وجود دارد که شرکتهای بیمه مردم را وادار به پوشیدن این عینک‌ها کنند تا سندی بر ادعای مطرح شده از سوی بیمه‌شدگان باشد.

برداشت ما از این فناوری
هرچند که گوگل گمان می‌کند با ابزارهای حاصل از این تکنولوژی آینده را رقم می‌زند اما ما امیدواریم که این شرکت در اشتباه باشد. مسلما زمانی که شما مسیر حرکت درست خود را از درون عینک‌تان می جویید این ابزار بسیار سودمند و سریع است اما خطر اینکه کسی در کنارمان به آرامی در حال گرفتن عکس و فیلم و جستجوی اطلاعات شخصی ما بوده و یا اینکه از این طریق به جستجو در سایتهای غیراخلاقی مشغول باشد را نباید از ذهن دور داشت! 

البته گوگل در محدودسازی برخی از مشخصه‌های مزاحمت‌زای این تکنولوژی مانند تشخیص چهره و اپلیکیشن‌های غیراخلاقی گام مثبتی برداشته است اما این ابزار برای جلب اعتماد مردم و اثبات عدم مزاحمت خود راه زیادی در پیش دارد. 
جای تعجبی نخواهد بود اگر در آینده شاهد وضع قوانینی جهت کنترل و منع اینگونه ابزارها باشیم. 

یک مانیتور سلامت‌سنج پرتابل که بتواند با عملکرد خود در کنترل وضعیت سلامتی، طول عمر شما را افزایش بدهد مطمئناً بسیار جالب‌تر و سودمندتر از یک جفت عینک برای چک کردن توییتر و ایمیل‌ها خواهد بود. 

ما امیدواریم که گوگل به جای متوسل‌شدن به دردسرهای اعتماد‌سازی با فعالیت‌های بیشتر در بخش تحقیق و توسعه اینگونه تکنولوژی‌ها به دنبال ایجاد تفاوت‌های چشمگیرتر و ملموس‌تری در زندگی مردم باشد. 
کد مطلب: 28098
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام