۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۳
بررسي گوشي Sony Ericsson Xperia Pro

اكسپرياي حرفه‌اي

ایتنا- سوني اريكسون با هدف‌گيري دو قشر خاص و در عين حال متفاوت جوانان اينترنت باز و مديران و تاجران سعي كرده است خلا حضور خود در اين حوزه از بازار تلفن‌هاي هوشمند را پركند.


حسين رسولي - ماهنامه دنياي كامپيوتر و ارتباطات
سوني‌اريكسون در پي يك دوره فترت و پس از اينكه احساس كرد دارد از رقباي بزرگش عقب مي‌افتد و به مرور در حال از دست دادن جايگاهش در نزد طرفدارانش است، سعي كرد سري‌هاي قبلي خود را به كناري بنهد و سري اكسپريا را به عنوان مدعايي براي آغاز دوره‌اي نوين در توليد اسمارتفون‌هاي سوني‌اريكسون معرفي كرد.

Xperia pro نيز در تداوم محصولات اين سري پيشرفته و به دنبال مدل‌هايي مثل Arc(دومدل)، NEO(دومدل)، Mini(دومدل)، Active ,Play به ميدان آمد كه مدل اخير Ray را هم بايد به اين فهرست اضافه كنيم.

از لحاظ ويژگي‌ها و مشخصات ظاهري Pro بيشترين قرابت را با مدل Neo دارد؛ با اين تفاوت كه با اسلايد كردن افقي گوشي يك صفحه كليد QWERTY كامل و خوش دست در زير آن پديدار مي‌شود.

در حقيقت هدف و شعار سوني اريكسون برجسته كردن سري ويژه و جديد Smart Messenger خود با تاكيد ويژه بر قابليت‌هاي پيام رساني و ارتباطي است. سوني اريكسون با هدف‌گيري دو قشر خاص و در عين حال متفاوت جوانان اينترنت باز و مديران و تاجران سعي كرده است خلا حضور خود در اين حوزه از بازار تلفن‌هاي هوشمند را پركند. شايد از همين رو باشد كه سازندگان اين گوشي با وجود جديد بودنش، اهتمام چنداني به گنجاندن قابليت‌هاي سخت‌افزاري فوق پيشرفته‌اي چون فيلمبرداري Full HD ۱۰۸۰p و پردازنده دو هسته‌اي نكرده‌اند.

محتويات جعبه گوشي
در حالت معمول، خريداران تلفن‌هاي همراه مدل Xperia pro بايستي علاوه بر خود آن با يك شارژر يواس‌بي، يك كابل Micro USB to USB (براي شارژ كردن گوشي و اتصال به رايانه) و يك هدست در جعبه روبرو شوند. علاوه بر اينكه در شكاف پنهاني زير وسيله كاتالوگ‌ها و راهنماهاي استفاده از Xperia Pro تعبيه شده‌اند.

بدنه
قاب تمام پلاستيكي گوشي Xpria Pro سوني‌اريكسون وزني در حدود ۱۴۲گرم را براي آن ميسر كرده‌است. ابعاد ۱۲۰×۵۷×۵/۱۳ ميليمتري آن بيانگر اين نكته براي كاربران است كه اندازه‌اي در حد و حدود مدل Xperia Neo دارد كه با توجه به اضافه شدن صفحه كليد QWERTY نكته مثبت و قابل توجهي به حساب مي‌آيد. قالب گوشي با وجود اينكه در مقايسه با مدل‌هاي امروزي چندان نازك نيست، كاملا خوش‌دست و راحت است و انحناي صفحه پشتي آن به خوبي در دست مي‌نشيند.

طراحي
از نظر طراحي اين مدل را مي‌توان تركيبي از مدل‌هاي نئو و آرك توصيف كرد. يعني از جلو دقيقا مثل Neo است و قاب عقبي‌اش انحنايي مثل دو مدل گوشي Xperia Arc دارد. اما از لحاظ جنس و كيفيت بدنه اندكي جاي خرده گرفتن وجود دارد.
پلاستيك آن با تكنولوژي گوشي‌هاي چندين سال پيش طراحي شده و جاي هر نوع لك و اثر انگشت به راحتي تا مدت‌ها روي آن باقي مي‌ماند. البته اين مورد در نمونه‌هاي قرمز و نقره‌اي كمتر مشهود است. اما در خصوص نمونه‌هاي مشكي رنگ خريدار بيشتر بايد به اين مسئله توجه كند. بخش اعظم جلوي گوشي را صفحه نمايش LCD به اندازه ۷/۳ اينچ و قابليت نمايش ۱۶ ميليون رنگش تشكيل مي‌دهد كه از رزولوشن ۴۸۰×۸۵۴ پشتيباني مي‌كند.

در نمايشگر مدل پرو نيز به مانند برادران جوان‌ترش، Arc، Neo،Ray و ArcS از انجين Bravia Mobile سوني بهره گرفته شده است كه باعث تمايز چشمگير اين سري با ديگر گوشي‌هاي مشابه شده است.
LCD گوشي از نوع LED Backlit مي‌باشد و جنس رويه آن واقعا تجربه‌اي متفاوت و جديد را براي كاربر خلق مي‌كند. تنها نقطه ضعف نمايشگر را مي‌توان در افت شديد كنتراست و درهم ريختن رنگ‌ها در نماهاي زاويه‌دار عنوان كرد.

در سمت چپ بدنه جك ۵/۳ ميليمتري صدا را مي‌بينيم كه يك دكمه ريز دو حالته نيز در كنار آن، جا خوش كرده است تا از طريق آن كاربر با انگشت سبابه بتواند گوشي را قفل يا خاموش كند. اما در بالاي سمت راست گوشي دكمه‌هاي مخصوص كم و زياد كردن و بالاتر از آن درگاه MicroHDMI به چشم مي‌خورند كه با يك پوشش پلاستيكي پوشانده شده است.

اگر مخصوصا موقع روشن بودن گوشي كمي بيشتر به بالاي اين درگاه چشم بدوزيم، يك چراغ چشمك‌زن وضعيت LED هم خواهيم يافت. پايين سمت چپ هم دكمه دومرحله‌اي دوربين قرار دارد كه دقيقا مشابه مدل Arc جاسازي شده است. بالاي گوشي هم فقط درگاه Micro USB را مي‌توانيد پيدا كنيد. در پايين هم چيز قابل عرضي نيست؛ جز سوراخ‌هاي مخصوص اتصال بند.

صفحه كشويي
همچنان كه گفته شد، با حركت دادن مدل Pro صفحه كليد آن پديدار مي‌شود. البته در مدلي كه ما در اختيار داشتيم، نه صفحه كليد نشانه‌هاي فارسي يا حتي عربي داشت و نه حتي در فهرست‌زبان‌هاي سيستم عامل از اين زبان‌ها نشاني بود.

دوربين
به پشت گوشي كه سر بزنيم، ابتدا لنز دوربين ۸مگاپيكسلي و فلاش LED توجه را جلب خواهد كرد. نكته ظريف در اين مورد آن كه لنز با اندكي تورفتگي تعبيه شده تا بيشتر از گزند ضربه و گرد وخاك مصون بماند. دوربين مجهز به امكان اتوفوكوس است و همان طور كه كلمه HD حك شده كنار آن نشان مي‌دهد، توان فيلمبرداري ۷۲۰p HD با سرعت ۳۰ فريم در ثانيه را دارد. يك دوربين VGA هم جلوي گوشي براي برقراري تماس‌هاي تصويري پيش‌بيني شده است.

كنار دوربين و دقيقا در ميانه گوشي يك سوراخ ريز هم مشاهده مي‌شود كه همان ميكروفون ثانويه است كه از قابليت ضدنويز نيز برخوردار مي‌باشد. اسپيكر اصلي زير گوشي جاسازي شده است. سوني اريكسون گزينه‌اي تحت عنوان xLOUD هم براي تقويت خروجي بلندگوها طراحي كرده كه از طريق سيستم عامل قابل فعالسازي است.

حافظه و باتري
درگاه كارت حافظه اين مدل تا ظرفيت ۳۲ گيگابايت را پشتيباني مي‌كند. موقعي كه پشت گوشي را براي جازدن سيم‌كارت باز مي‌كنيد، احتمالا شكاف كارت MicroSD را هم زير باتري مشاهده خواهيد كرد. البته بايد همين‌جا به بدقلقي و مصائب بازكردن پشت گوشي اشاره كرد كه واقعا سوني‌اريكسون در اين خصوص كمترين توجه را دارد! نه هيچ نشانه‌اي موجود است و نه درزي براي باز كردن با دست؛ طوري كه احتمالا كاربران در بارهاي نخست در تلاش براي بازكردن پشت گوشي و تعويض باتري يا سيم‌كارت، ناچار شوند ناخواسته به بدنه آسيب برسانند.

براي مدل Xpria Pro از يك باتري ۱۵۰۰ ميلي آمپري بهره برده شده كه در حالت استفاده معمولي تا سه روز پاسخگو خواهد بود كه در مقايسه با رقيبان امروزي‌اش رضايت‌بخش است.

سيستم عامل
روي مدل Pro سيستم عامل آندروئيد ۳/۲ (Ginger bread) از پيش نصب است. در اين نسخه قابليت‌هايي مثل گرفتن اسكرين‌شات، كار با شبكه‌هاي اجتماعي مثل فيسبوك، نگارش متن و سرعت اتصال USB بهبود پيدا كرده است. به عنوان رابط كاربري، سوني‌اريكسون از همان Time scape معروف استفاده كرده كه پارسال براي اولين بار در Xperia X۱۰ شاهدش بوديم.

به سياق متداول سري اخير اكسپريا، پنج ميانبر ثابت زير صفحه وجود دارد كه مربوط به پيام‌رساني، شماره‌گيري، تماس‌ها، چندرسانه‌اي و بالاخره منو مي‌شود.
البته مي‌توان بالاي اين ميانبرها آيكون‌هايي نيز به دلخواه افزود. نكته‌اي كه براي ما كاربران ايراني مي‌تواند قابل توجه باشد تاكيد شديد سوني‌اريكسون در اين مدل بر اپليكيشن‌هاي وب‌محور و شبكه‌هاي اجتماعي است؛ تاجايي كه حتي بازي‌هاي گوشي نيز مستلزم اتصال به اينترنت هستند.

سخت افزار
براي مدل حاضر از پردازنده مدل MSM ۸۲۵۵ اسنپ‌دراگون كوالكام با سرعت يك گيگاهرتز به علاوه يك گيگابايت حافظه داخلي بهره برده‌شده‌است. شتاب‌سنج، راديوي FM، واي‌فاي، بلوتوث ۱/۲، AGPS و پشتيباني از استانداردهاي ارتباطي فوق سريع HSDPA ۷.۲ و HSUPA از ديگر قابليت‌هاي به روز اين تلفن هوشمند سوني اريكسون است.

جمع‌بندي
مواردي چون افت تصوير در زواياي ديد بسته، نداشتن امكان Smart Dialing، دشواري باز كردن در پشت گوشي و نيز تعويض آسان كارت حافظه و اشكال مدل‌هاي مشكي رنگ كه جاي انگشت رويشان مي‌ماند را شايد بتوان از جمله نقاط اشكال اين تلفن هوشمند دانست، اما در عين حال بايستي اذعان كرد سوني‌اريكسون به هدف خود نايل شده و موفق شده با عرضه يك گوشي قدرتمند صفحه كليددار اقشار خاص كاربران خود را راضي و اقناع كند.
کد مطلب: 20705
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام