۳
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۱۰
چگونه از شبکه‌های ارتباطات حرفه‌ای برای ارتقاء موقعیت کاری خود بهره ببریم؟ (2)

کارت ویزیت‌های دیجیتال و شبکه‌های ارتباطات حرفه‌ای

ایتنا - شبکه‌های ارتباطات حرفه‌ای، رایج‌ترین و کارآمدترین شیوه به عنوان مکمل یا جایگزین کارت ویزیت‌های کاغدی محسوب می‌شوند.
کارت ویزیت‌های دیجیتال و شبکه‌های ارتباطات حرفه‌ای



داشتن یک کارت ویزیت از ابزارهای ضروری هر فرد حرفه‌ای بوده و وسیله‌ای ساده و نسبتاً کارآمد برای معرفی شما در ابتدای یک ملاقات کاری محسوب می‌شود؛ اگرچه ایرادهای مهمی بر آن وارد است:

- هر فرد در طول سال‏های کاری، صدها یا هزاران کارت ویزیت دریافت می‌کند که یا گم می‏شوند، یا دور ریخته شده و یا در آلبومی قطور، رولودکس یا یک کشو، بدون امکان جست‌وجو، نگهداری می‌شوند.

- اطلاعات کارت به روز نمی‌شود. کارتی که شما یک یا دو سال پیش گرفتید معلوم نیست الان هم معتبر و آن شخص هنوز در همان شغل باشد، همان ایمیل را چک کند یا نشانی و شماره تلفنش تغییر نکرده باشد.

- آرشیو و دسته‏بندی آن دشوار و غیرعملی است. مثلاً، اگر یک کارت ویزیت را در یک کنفرانس گرفته‏اید، باید پشت آن بنویسید که در کجا آن را دریافت نموده و چه صحبتی با آن فرد داشته‌اید. جست‌وجوی این اطلاعات در زمانی که به آن نیاز دارید بین صدها کارت بسیار وقت گیر است.

- امکانی برای پیگیری ارتباط فراهم نمی‏کند و معمولاً ابزاری است برای معرفی ابتدایی و نه ایجاد یک ارتباط. در یک نمایشگاه تخصصی با فردی چند دقیقه صحبت می‎کنید، کارت ویزیت خود را مبادله کرده و در اغلب موارد، پس از خداحافظی ارتباط پایان می یابد. در واقع، امکان ایجاد یک ارتباط کاری که می‏توانست در زمان حال یا آینده برایتان مفید واقع شود، از بین رفته است.

در چند سال اخیر راه‌های متنوعی برای حل این مسائل و ورود این کارت‌ها به عصر ارتباطات الکترونیک ارائه شده که عمدتاً بر استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند یا شبکه های ارتباط حرفه‌ای متمرکز است. این شیوه‌ها بر چند دسته کلی زیر قابل تقسیم است (البته شیوه‌های ابتکاری دیگری نیز مثل Bu.mp برای آی‌فون و اندروئید ارائه شده که چون به صورت خیلی محدود استفاده می‌شود در اینجا ذکر نمی گردد)

ارسال مشخصات خود به صورت vcard از طریق پیامک که به صورت پیش‌فرض در اغلب تلفن‌های همراه قابل انجام است و پس از ارسال در آدرس‌بوک تلفن همراه گیرنده ذخیره می‌شود. این شیوه البته جایگزینی برای کارت ویزیت نیست و همچنین شما با صدها نفر کارت ویزیت مبادله می ‌نید که احتمالاً درصد کمی از آنها را مایلید بلافاصله به فهرست تلفن همراهتان بیفزایید.

اپلیکیشن‌های ارسال کارت ویزیت الکترونیک روی تلفن‌های همراه هوشمند: عمدتاً اپلیکیشن‌های آی‌فون و اندروئید هستند که با ورود اطلاعات خود و انتخاب یک پس زمینه گرافیکی، می‌توانید یک کارت ویزیت الکترونیک ساخته و آن را به ایمیل یک فرد بفرستید. به عنوان نمونه چنین اپلیکیشن‌هایی برای آی‌فون می‌توان SnapDat یا uMe را نام برد. اغلب این اپلیکیشن‌ها فاقد شیوه‌ای کارآمد برای مدیریت کارت‌های دریافت شده هستند و هیچ یک به استفاده عمومی نرسیده‌اند.

اپلیکیشن‌های آرشیو کارت ویزیت کاغذی برای تلفن‌های همراه: این اپلیکیشن‌ها که به تازگی رایج شده، برای مدیریت کارت ویزیت‌هایی که دریافت کرده‌اید به کار می‌رود و نه ارسال کارت ویزیت. به این صورت که کارت ویزیت‌های دریافت شده را با دوربین تلفن خود اسکن می‌کنید و با قابلیت OCR به متن تبدیل شده و معمولاً به آدرس بوک تلفن یا فهرست ارتباطات شما در یک شبکه ارتباطات حرفه‌ای اضافه می‌شود. البته این نرم‌افزارها قابلیت خواندن کارت‌های ویزیت فارسی زبان را ندارند. ScanBizCard، WorldCardMobile، CardMunch و Camcard چند نمونه از نرم‌افزارهای آرشیو کارت ویزیت روی آی‌فون و اندروئید هستند. چاپ کدهای QR روی کارت ویزیت‌های کاغذی باعث آرشیو آسان آنها توسط این نرم‌افزارها می‌شود و سرعت و دقت بالاتری نسبت به OCR فراهم می‌کند.

شبکه‌های ارتباطات حرفه‌ای: رایج‌ترین و کارآمدترین شیوه به عنوان مکمل یا جایگزین کارت ویزیت‌های کاغدی محسوب می‌شوند. به این صورت که معمولاً از تبادل کارت کاغذی در ابتدای جلسه برای معرفی خود استفاده کرده، و در انتهای جلسه یکدیگر را به فهرست ارتباطات خود در یک شبکه ارتباطی می افزایند.

در ایران، شبکه ارتباطی یو ۲۴ (http://u24.ir) تمام امکانات فوق (به جز قابلیت OCR) را به صورت یکپارچه فراهم می‌کند.
امکان ارسال کارت ویزیت از طریق پیامک تلفن همراه از اوایل سال ۱۳۸۷ روی یو ۲۴ ارائه شده که به گفته محمد سلیمانی‌نیا مدیر این سایت، در آن زمان یک نوآوری محسوب می‌شد که هنوز روی سایت دیگری به این شکل پیاده‌سازی نشده بود.

با استفاده از این شبکه ارتباطی شما می‌توانید کارت ویزیت خود را بدون نیاز به دسترسی به اینترنت، با ارسال یک پیامک از تلفن همراهتان به هر فردی بفرستید، کارت‌های ویزیت کاغذی یا الکترونیکی خود را آرشیو و مدیریت کنید، و با به روز رسانی اطلاعات توسط فرد مقابل، اطلاعات کارت او در فهرست ارتباطات شما نیز به روز خواهد شد.

در بخش بعد نگاهی خواهیم داشت به امکانات شبکه‌های ارتباط حرفه‌ای برای برای سر و سامان دادن به آرشیو قدیمی کارت ویزیت‏هایی که دریافت کرده‌اید و سایر ارتباطات شغلی و شخصی شما.
کد مطلب: 20178
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
United States
"در انتهای جلسه یکدیگر را به فهرست ارتباطات خود در یک شبکه ارتباطی می افزایند."
کی تا به حال این کار را کرده است که در انتهای یک جلسه فردی را که به تازگی ملاقات کرده است به فهرست ارتباطاتش بیفزاید ؟ اگر این طور باشد پس مدیران شرکت ها در سایت لینکداین باید هر کدام ده ها هزار دوست داشته باشند.
روش معمول این است که صرفاً در پرزنتیشن ، ایمیل و ... لینک پروفایلشان را میگذارند
feedback
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ کامنت بالا، مگر مدیر یک شرکت با ده ها هزار نفر جلسه شخصی می گذارد و آشنایی و ارتباط کاری مستقیم دارد که این تعداد را در فهرستش داشته باشد؟ اگر تنها کاربرد لینکداین ساختن یک صفحه و اعلام نشانی آن به دیگران بود می شد یک آرشیو رزومه نه یک شبکه اجتماعی یا سایت business networking و نیاز نبود امکانی برای اد کردن افراد داشته باشد. شخصی که به صورت دائم از لینکداین استفاده می کنه اگر با کسی در یک جلسه آشنا شود و بخواهد ارتباطش را با او حفظ کند، معمولاً (یا در آخر همان جلسه یا طی یکی دو روز پس از آن) اگر طرف مقابلش در لینکداین باشد او را به فهرست روابطش می افزاید.
سيدمحمدرضاحسيني يزدي
feedback
United States
باسلام : لطفا من را رد خصوص ايجاد كارت ويزيت الكترونيك راهنمايي كنيد .
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام