۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۰

ویندوز8؛ از رویا تا واقعیت!

ایتنا - مایكروسافت طبق تجربه خود، بازار‌های آینده را ترسیم و نیاز‌ها را برآورد كرده است و دو سال زودتر زنگ خطر را به گوش شنید و این دلیل شروع به كار برای معرفی یك ویندوز جدید در آینده‌ای نه چندان دور است!
ویندوز8؛ از رویا تا واقعیت!

كامیار كاظمی - مایكروسافت را می‌توان یكی از جادوگر‌های دنیای تكنولوژی نامید. شركتی با نیرو و توان فكری عظیم كه در حال تلاش برای جابجا كردن سوی پیشرفت دنیای تكنولوژی به جهت خود است.

اما در این جنگ، تنها نیست! شركت‌های ریز و درشتی نیز در مقابل او ایستاده‌اند تا شادی موفقیت محصولاتش را از او بگیرند. اما بیش از یك سال است كه همه منتظر هستند تا ببیند این جادوگر از كلاه خود چه شعبده‌ای را بیرون خواهد آورد! سیستم عامل جدید مایكروسافت پس از موفقیت ویندوز ۷، چه خواهد بود؟

آیا برای ارائه یك سیستم عامل جدید زمان مناسبی را انتخاب كرده است؟ این ویندوز جدید چه قابلیت‌های جدیدی را در چنته دارد؟

در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان برای همه این سؤالات جواب مطمئن و درستی یافت اما می‌توان فالگوش ایستاد و از خبر‌هایی كه به بیرون نشت می‌كند، آینده این سیستم عامل جدید را تصور كرد! در این مقاله سعی می‌كنم یك تصویر تقریباً مطمئن از ویندوز آینده مایكروسافت را برای شما به نمایش درآورم!

چرا یك ویندوز جدید؟
مایكروسافت یك شركت رو به پیشرفت است كه به آینده و بازار‌های خود نگاه واقع‌بینانه و همیشه دوراندیشانه‌ای دارد. ویندوز ۷ با فروش خیره‌كننده خود یك موفقیت بزرگ پس از شكست پروژه ویستا بود، اما مایكروسافت خود را تا دو سال آینده بدون رقیب نمی‌بیند و برای نگاه داشتن بازار‌های آینده درچنگال خود، در حال كشیدن نقشه‌هایش برای ویندوز جدید است.

مایكروسافت طبق تجربه خود، بازار‌های آینده را ترسیم و نیاز‌ها را برآورد كرده است و دو سال زودتر زنگ خطر را به گوش شنید و این دلیل شروع به كار برای معرفی یك ویندوز جدید در آینده‌ای نه چندان دور است!

نام ویندوز جدید و زمان ارائه
طبق روال تولید سیستم عامل‌های گذشته مایكروسافت، این شركت برای تولید هر سیستم عامل سه مرحله زمانی (مایلستون) را از سر می‌گذراند كه با به‌روزرسانی و تكمیل ویندوز‌های قبلی (ویستا و ویندوز۷) این كار را به پیش می‌برد.

خبر‌ها نشان دهنده آن است كه مایكروسافت در ۲۸ فوریه ۲۰۱۱، نسخه سوم Milestone (مایلستون: نقطه زمانی با مدت زمان صفر در كنترل پروژه) پروژه ساخت ویندوز جدید خود را آماده كرده است كه شماره برچسب ارائه شده در نسخه خصوصی این ویندوز جدید ۶. ۲. ۷۹۵۶. ۰. winmain_win۸m۳. ۱۱۰۲۲۸-۱۷۰۱ است كه win۸m۳ به معنای ویندوز ۸ با مایلستون ۳ و ۱۱۰۲۲۸ تاریخ ارائه آن می‌باشد.

تا حدودی با بررسی روال ارائه این نمونه‌ها می‌توان تاریخ ارائه این نسخه از سیستم عامل را حدس زد:
در مورد ویندوز۷ مایلستون ۳ در سپتامبر ۲۰۰۸ ارائه و ۱۳ ماه بعد نیز نسخه اصلی سیستم عامل در اختیار عموم قرار گرفت و با كمی حساب و كتاب متوجه می‌شویم كه احتمالاً در اواخر نیمه اول سال ۲۰۱۲ ویندوز ۸ وارد بازار خواهد شد.

مدت زمان نصب
زمان نصب ویندوز اولین برخورد یك كاربر با ویندوز جدید است كه مایكروسافت نیز سعی كرده است كه این زمان را تا حد ممكن كم كند تا اولین دید كاربران را مثبت كند. اما ادعا می‌شود زمان نصب به ۸ دقیقه رسیده و گفته شده این كار با پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای توسط مهندسان مایكروسافت به انجام رسیده است. اما استفاده از عدد ۸ در همه تنظیمات و نتایج كمی عجیب است! كه بر تبلیغاتی بودن این ادعا صحه می‌گذارد.

بوت شدن
زمان بوت شدن طولانی اولین عامل نارضایتی كاربران است كه در ویندوز Vista این زمان حدود ۴۰ ثانیه و در Windows s میزان به ۳۷ ثانیه رسید. اما ادعای بیان شده درباره ویندوز بعدی یعنی ویندوز ۸، كمی غیر معمول به نظر می‌رسد و آن رساندن زمان بوت به صفر است كه بعید است.

دسكتاپ
در ویندوز ۸، اگر پردازنده كامپیوتر شما ۳۲ بیتی است از دسكتاپ معمولی استفاده كنید:
و در صورتی كه سخت‌افزاری تقریباً مناسبی دارید (حداقل كارت گرافیك ۲۵۶ مگابایت و یك ویندوز ۶۴ بیتی) - البته تأكید شده است كه نوت‌بوكی كه استفاده می‌كنید باید قوی و كامپیوتر شخصی مورد استفاده، دارای كارت گرافیك جدا باشد – می‌توانید از دسكتاپ سه‌بعدی این ویندوز لذت ببرید كه فعلاً به این محیط سه‌بعدی Wind گفته می‌شود. این دسكتاپ سه‌بعدی كاملاً داینامیك بوده و خود را با سلیقه كاربر منطبق می‌كند.

Task Bar
در نوار وظیفه همیشه می‌توان میزان پیشرفت نصب نرم‌افزار‌ها را مشاهده كرد اما در ویندوز جدید قابلیت دنبال كردن میزان پیشرفت در نصب سخت‌افزار نیز گنجانده شده است كه قابلیت چندان بااهمیتی نمی‌باشد.

System Restore
بازگرداندن ویندوز به یك حالت مطمئن و سالم در مواقع حساس و خرابی، یك ویژگی مناسب است و مطمئناً هر كسی یك بار از این امكان استفاده كرده، اما مشكلات و ایراداتی مانند بازگردانی ناقص و طولانی بودن مدت بازگردانی نیز وجود داشت، كه گفته شده نام عملیات در ویندوز جدید از System Restore به Factory Restore تغییر و عملكرد آن قوی‌تر است البته برای زمان طولانی این بازگردانی فكری شده و به دو دقیقه كاهش یافته است، البته مشخص نیست با چه سخت‌افزاری به این نتیجه رسیده‌اند.

Hibernate
هایبرنیت (Hibernate) یا اصطلاحاً خواب زمستانی یك قابلیت مهم در ویندوز است كه در حالی كه برنامه‌ها و پنجره‌ها باز هستند مانند توقف زمان همه چیز را متوقف كرده و كامپیوتر را خاموش می‌كند و برای زمان بعد كه سیستم را روشن می‌كنید (Resume) همه برنامه‌ها و پنجره‌ها از جایی كه متوقف شده‌اند شروع به كار می‌كنند. این قابلیت در ویندوز جدید با یك موتور جدید پرقدرت‌تر شده است و گفته می‌شود با این موتور قدرتمند زمان هایبرنیت از ۱ دقیقه در ویندوز‌های قبلی به ۶ ثانیه در ویندوز ۸ خواهد رسید!

ارتباط با تلویزیون
ارتباط بی‌سیم مناسب‌تر و سازگاری با انواع دستگاه‌های الكترونیكی از دیگر قابلیت‌های ویندوز ۸ است.

امنیت
گفته می‌شود برای ورود به محیط ویندوز ۸ قابلیت تشخیص چهره قرار داده شده است تا تنها فردی كه به عنوان مجاز امكان دسترسی برای آن تعریف شده است به دسكتاپ دسترسی پیدا كند، این امكان توسط وبكم یا یك دوربین دیجیتال مطمئن قابل دسترسی است اما این مشخصه مطمئناً یك امكان اضافه خواهد بود تا افرادی كه دارای سخت‌افزار مورد نظر هستند از آن استفاده كنند.

در ادامه شناسایی محل استقرار كاربر، تشخیص نور محیط نیز از برخی ایده‌های بیان شده برای تكمیل قابلیت‌های این سیستم عامل ذكر شده است و اگر دارای نام كاربری در سایت live. com مایكروسافت هستید می‌توانید از این نام و پسورد برای وارد شدن و حتی تغییر تصویر آواتار به تصویر پروفایل استفاده كنید.

نكته با اهمیتی كه درباره امنیت حفظ صحیح اطلاعات در این سیستم عامل گفته شده است، پاك كردن ویروس‌ها و تمام برنامه‌های مخرب به صورتی است كه برای اطلاعات مفید و اصلی مشكلی پیش نیاید، باید صبر كرد و دید تا چه حد این ادعا درست می‌باشد.

سازگاری با سخت‌افزار
از معدود ادعای رسمی درباره ویندوز بعدی مایكروسافت در نمایشگاه CES ۲۰۱۱ توسط نماینده شركت بیان شد و آن سازگاری این ویندوز جدید با تراشه‌های ARM و پلتفرم‌های ۱۲۸ بیتی, AMD ,Intell HP, و IBM می‌باشد.

پشتیبانی از تراشه‌های ARM جهت ورود قوی‌تر مایكروسافت به سیستم عامل‌های كامپیوتر‌های لوحی پیش‌بینی شده است زیرا همان‌طور كه می‌دانید ویندوز ۷ با این پردازنده سازگار نیست و همین موضوع علتی برای عقب ماندن مایكروسافت از اپل و گوگل شده است و گفته شده كه سعی می‌شود در سیستم عامل جدید عملكرد بهتری در كامپیوتر‌های لمسی داشته باشد.

پشتیبانی ویندوز جدید مایكروسافت از پردازشگر‌های ۱۲۸ بیتی دیگر پیش‌بینی برای حمایت بیشتر از سخت‌افزار‌های جدید می‌باشد و این به معنای حمایت از پردازنده‌های پرقدرت‌تر و سریع‌تر است! پشتیبانی بهتر از حداقل سه نمایشگر (قابلیت چند نمایشگری) از دیگر مواردی است كه برای این ویندوز پیش‌بینی شده است.

نرم‌افزار‌های جانبی
برای شناخت و استفاده از نرم‌افزار‌های جانبی ویندوز ۸، مایكروسافت قصد گسترش فروشگاه نرم‌افزاری خود یعنی Windows App Store را دارد.

صحت مطالب
تمام آنچه گفته شد عموماً از سوی مایكروسافت به صورت رسمی رد یا پذیرفته نشده است اما در این مقاله سعی كرده‌ام مطالبی را بیان كنم كه با در نظر گرفتن منطق و سیر پیشرفت تكنولوژی به نظر صحیح است.
کد مطلب: 18684
نام شما
آدرس ايميل شما


امیر رجائی زاده
feedback
Iran, Islamic Republic of
ما همچنان منتظر انتشار این ویندوز هستیم.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام