۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۰

جزئیاتی درباره ربات انسان‌نمای تسلا

ایتنا - ایلان ماسک می‌گوید روزی می‌رسد که انسان‌ها اطلاعات موجود در مغز را به ربات‌ها منتقل می‌کنند.
ربات انسان‌نمای تسلا به بازار می‌آید؟

ایلان ماسک چندی پیش در افتتاحیه کارخانه مونتاژ خودروی جدید تسلا در تگزاس، با کلاه گاوچرانی و عینک آفتابی روی صحنه ظاهر شد و گفت: «امیدواریم سال آینده شاهد تولید یک نسخه از اپتیموس باشیم.»

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، تسلا هنوز اطلاعاتی درباره نمونه اولیه این ربات فاش نکرده است و مشخص نیست که اپتیموس مورد بحث چه ویژگی‌هایی دارد. با این حال، ماسک ادعا کرد که این ربات قادر است هر کاری را که انسان تمایلی به انجامش ندارد انجام دهد.

ماسک با بیان این که «عصر فراوانی» در پیش است، گفت شاید تصورش سخت باشد اما این ربات جهان را متحول خواهد کرد.

با این که در عرصه‌های گوناگون از هوش مصنوعی استقبال شده است، این دستاورد همچنین به‌عنوان تهدیدی بالقوه برای بشریت مطرح می‌شود. ماسک در سال ۲۰۱۸ گفت که فکر می‌کند هوش مصنوعی خطرناک‌تر از سلاح‌های هسته‌ای است. با این حال، او روز پنجشنبه تاکید کرد: «اپتیموس در حال توسعه است و همه در تلاش‌اند که از ایمن بودن آن مطمئن شوند. این ربات ربطی به چیزهایی مانند ترمیناتور یا موارد مشابه آن که به نظرتان می‌رسد ندارد.»

این کارآفرین میلیاردر قبلا گفته بود که تسلا در حال طراحی رباتی است که انسان‌ها بتوانند بر آن غلبه و کنترل داشته باشند.

او زمانی که برای اولین بار ربات تسلا را معرفی کرد، گفت که این اختراع جدید مبتنی بر همان تراشه‌ها و حسگرهایی است که وسایل نقلیه خودران این شرکت از آن استفاده می‌کنند. به گفته ماسک، قد این ربات  تقریبا یک متر و ۷۶ سانتیمتر است و صفحه نمایشی در قسمت سر آن برای دریافت اطلاعات قرار گرفته است.
 
ربات انسان‌نمای تسلا


بسیاری ابتدا فکر می‌کردند که این ربات چیزی بیش از یک ابزار هوش مصنوعی برای مجموعه تسلا نیست، اما ماسک در ماه ژانویه گفت که ساخت این محصول جدید اولویت اصلی توسعه محصولات در سال جاری است.

ماسک پیش‌تر درباره این ربات گفته بود که «من فکر می‌کنم این محصول پتانسیل بیشتری از تجارت خودرو داشته باشد» و حالا حرف‌های جدید او که از تولید اپتیموس در سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهد بیانگر این است که او در تولید این محصول جدید کاملا جدی است.

با این حال، گری مارکوس، محقق و کارآفرین هوش مصنوعی، در این زمینه می‌گوید که حاضر است شرط ببندد هیچ رباتی تا پایان سال ۲۰۲۳ قادر به انجام تمام وظایف انسانی نخواهد بود.

به گفته او، تسلا پس از سال‌ها تلاش، هنوز حتی نتوانسته است به کار نسبتا ساده‌ای مانند رانندگی بدون سرنشین خودرو نزدیک شود، بنابراین ادعا درباره رباتی که تمام وظایف انسانی را انجام می‌دهد، رباتی که هرگز نمایش عمومی داده نشده است، مضحک به نظر می‌رسد.

ایلان ماسک، که ریاست شرکت‌ اسپیس‌اکس را هم بر عهده دارد، پیش از این ادعا کرده بود که ظرفیت تراشه‌های مغزی تقریبا نامحدود است و روزی می‌رسد که انسان‌ها دانش مغز را به ربات‌ها منتقل می‌کنند.

او همچنین در سال ۲۰۲۰ ادعا کرد که از طریق فناوری «نیورالینک» می‌توان نابینایی، فلج و ناشنوایی را درمان کرد. در مقاله سال ۲۰۱۹ پژوهشگران نیورالینک، رابط  رایانه‌ـ‌مغز مجموعه‌ای از «رشته‌های کوچک و قابل انعطاف الکترود» توصیف شده است که در یک عمل جراحی در جمجمه یا ربات کار گذاشته می‌شود.

به گفته ماسک، نخستین استفاده عملی فناوری نیورالینک درمان بیماران مبتلا به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های مغزی است. او می‌گوید که این فناوری «مشکلات عمده مغزی و نخاعی را با ابزاری که با مهارت در جمجمه انسان کار گذاشته می‌شود، حل خواهد کرد».
 
ربات انسان‌نمای تسلا

ایلان ماسک به مهارت‌ در سخنان نمایشی و غیرواقعی شهرت دارد. بارها پیش آمده است که او ادعا کرده تسلا در حال کار روی محصول هیجان‌انگیزی است که به‌زودی رونمایی می‌شود، اما اغلب آن وعده‌ها بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده اتفاق نیفتاده است.

بسیاری معتقدند ایده‌پردازی‌های بلندپروازانه و جمله‌های مهیج ماسک به این دلیل است که به کارمندان، مشتریان و سرمایه‌گذاران محصولاتش انرژی بدهد.

به‌عنوان مثال، او در آوریل ۲۰۱۹ گفت که تسلا در سال ۲۰۲۰ یک میلیون «روبوتاکسی» خودران در جاده‌ها خواهد داشت اما همان‌طور که می‌بینیم خبری از این وسایل نقلیه نیست.

ثروتمندترین فرد جهان در اکتبر ۲۰۱۶ نیز رویداد بزرگی در لس‌آنجلس برگزار کرد تا محصولی را که «سقف خورشیدی» نامیده بود به نمایش بگذارد، اما مشخص شد که کاشی‌های این سقف خورشیدی واقعی و کاربردی نیستند.
کد مطلب: 68207
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام